Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Razredna knjižnica i čitaonica
objavljeno: 24. listopada 2016.

Prije desetak godina pitala sam se kako potaknuti učenike na čitanje. U to je vrijeme cijeli razred imao pretplatu na jedan dječji časopis. Unatoč trudu, nikako u učenika nisam uspijevala pobuditi ljubav prema čitanju. Zanimalo ih je samo to je li u časopisu objavljen neki njihov rad.

Vođena željom da učenicima usadim naviku svakodnevnog čitanja, počela sam nešto što danas mogu nazvati višegodišnjim projektom – „Čitanje u razredu”.

PRVI MI JE CILJ BIO DA KNJIGA BUDE DOSTUPNA UČENICIMA.

Birala sam knjige prema dobi učenika. U prvom su razredu to bile knjige o životinjama i bajke sa šarenim ilustracijama koje se mogu kupiti na kiosku. Kad su svladali čitanje slova, pronašla sam na internetu najljepše pjesme i bajke, ispisala ih s pomoću pisača i plastificirala. Na taj sam način ostvarila dvije stvari – učenicima je sve bilo nadohvat ruci, a tekstovi, odnosno pjesme i priče, bili su kratki, pa nisu imali osjećaj da je to velika količina teksta. Bez obzira na to što je nama odraslima to čudno, broj stranica neke knjige jako utječe na to hoće li je učenik odabrati za čitanje.

DRUGI MI JE CILJ BIO DA ZAVOLE ČITANJE.

U početku smo čitali pjesme, priče, stripove i rebuse. U kasnijim smo godinama njihova školovanja čitali knjige koje su ih zanimale. U posljednje je dvije godine omiljen Gregov dnevnik. Tu knjigu učenici rado čitaju zbog odličnog omjera teksta i ilustracija. Kad sam prije osam godina počela čitati s učenicima, omiljen je bio Harry Potter, serijal koji čini sedam romana. Tada su mnogi počeli čitati. Neki su tijekom vremena odustali, ali bilo je i onih koji su pročitali sve.

TREĆI MI JE CILJ BIO IZBORNOST LEKTIRE.

Što god su učenici pročitali, korisno je, ali želim da to i zabilježe–plakatom, ilustracijom, vlastitim mišljenjem o pročitanu djelu ili stripom. U početku im je to teško i ne snalaze se najbolje. Učenici su mi rekli da je lakše čitati nego pisati, ali se tijekom godina pokazalo da vole voditi bilješke s pomoću takvih listića.

Svaka je pročitana knjiga važna u procesu usađivanja ljubavi prema čitanju u učenika, nema nevažne literature. Ako od prvog razreda djecu učimo i pokazujemo im vlastitim primjerom koliko je čitanje važno, do četvrtog će se razreda u njih razviti potreba za čitanjem.

Roditelji su vrlo brzo prepoznali dobrobiti čitanja u razredu, pa su na kraju nekog obrazovnog razdoblja (recimo na kraju četvrtog razreda) darivali školi dio knjiga. Svake sam godine te knjige darovala školskoj knjižnici. I sama sam obogatila vlastitu zbirku knjiga (česti posjeti Interliberu). Projekt „Čitanje u razredu” počela sam provoditi i u novoj školi.

Učenici uživaju u čitanju (prednjače djevojčice) i stvarajukulturu knjige dostupne svima pazeći na to da knjige čuvaju i vraćaju ih na vrijeme.

Na naslovnici su ilustracije iz Priča u stihovima koje sam smislila za učenike prvog razreda i na taj ih način zainteresirala za čitanje. Slikovnica je napravljena s pomoću alata Storybird.

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja |  https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je u radu kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj, a i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

…………

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.