Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Sastavci, ah, sastavci
objavljeno: 5. prosinca 2016.

Kad shvate što sve moraju znati da bi napisali kvalitetan sastavak, gube onaj početni zanos i oduševljenje zbog pisanja sastavka.

Zbog toga tom nastavnom području pristupam iznimno ozbiljno. U rujnu sam provjerila njihovu pismenost zadajući im teme koje su im bliske. Nisam ih ograničavala u pisanju sastavka.

Teme su bile:

  1. Svađa s najboljim prijateljem / najboljom prijateljicom
  2. Svi smo isti, a različiti
  3. Kad bih ja bio predsjednik / bila predsjednica razreda.

Većina učenika odabrala je prvu temu – ne zbog zanimljivosti, nego zato da završe što brže i napišu što kraći sastavak. Tijekom čitanja i pregledavanja sastavaka uočila sam nekoliko stvari – rečenice su jednostavne, vrlo često sastavljene samo od imenice i glagola, a katkad od glagola, imenice i pridjeva. Dio učenika piše sastavke bez vidljive sadržajne smislenosti i strukturne povezanosti. Više od 50 % razreda i u tom prvom pisanom sastavku ima problema s grafemima č i ć te skupovima ije i je, a čak 5 učenika počinje rečenicu malim slovom.

Zato sam odlučila pomoći im u razvijanju njihova pisanog izražavanja korak po korak. Počeli smo s pisanim oblikom koji smatraju najlakšim – pjesmom.

U uvodnom dijelu sata pročitala sam im nekoliko pjesničkih slika (iz pjesama koje smo interpretirali), zatim sam im pustila nekoliko zvučnih slika koje su trebali dočarati riječima. Kad su njihovi dojmovi bili na vrhuncu, zamolila sam ih da sastave svoju pjesmu o jeseni.

PJESME O JESENI – link

  

Budući da je prvi korak bio uspješan te mi je dokazao da se učenici uspješno pisano izražavaju kada se potrude, sljedeći sam povezala s lektirnim djelom Telegrafske basne G. Krkleca.

Telegrafske basne pisane su u kratkom obliku – to su kratke pjesme čiji su stihovi vezani rimom. Svaka pjesma sadržava pouku.

Mojim su se učenicima svidjela obilježja basne – jasnoća i to što su stihovi vezani rimom. Nakon što smo zajedno pročitali dvadesetak basni iz te zbirke, poželjeli su se i sami okušati u njihovu pisanju.

BASNE – link

Sada smo se, u trećem mjesecu nastave, polako približili najtežem dijelu – sastavku. Vježbamo svakoga tjedna s pomoću kraćih pisanih oblika i razgovaramo o temama koje smatraju zanimljivima. Zajedno smo zaključili da su ovo neke od tema koje ih zanimaju i žele o njima pisati.

 

Ponosna sam i sretna jer su iznimno napredovali. Njihov otpor prema pisanju i pisanoj riječi sve je slabiji. Budući da ih teme zanimaju, vrlo su maštoviti te na taj način bogate svoj rječnik i razvijaju sposobnost pisanog izražavanja.

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja |   https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj, a i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

 …………

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.