Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Stoti dan u 4.b
objavljeno: 6. ožujka 2017.

U petak, 10. veljače, u poslijepodnevnoj smjeni 4.b razred obilježio je stoti dan nastave s novom učiteljicom (sa mnom). U to je vrijeme vladala gripa, pa je nedostajalo devetero učenika.

Za taj sam dan pripremila četiri aktivnosti s pomoću kojih sam ga željela obilježiti i učiniti posebnim.

U pripremi je bila i peta aktivnost, što je bila dobra odluka.

Tablica prikazuje naše aktivnosti.

Nažalost, moje zamisli, od kojih sam neke uspjela ostvariti u nekom drugom razredu, i materijali koje sam pomno pripremila nisu pridonijeli stvaranju vedrog i poticajnog ugođaja u mojem razredu.

Prva aktivnost – hrvatski jezik

Učenike sam podijelila u tri skupine i zatražila da svaka od njih pronađe u školskoj knjižnici imena 33 pisca te da se nijedno ime ne ponavlja. Trebali su, dakle, pronaći imena ukupno 99 pisaca među kojima nije smjela biti Ivana Brlić-Mažuranić čije sam ime zapisala na početku aktivnosti. Prvoj je skupini za snalaženje u školskoj knjižnici bilo potrebno 20 minuta. Zapisali su imena 33 pisca. Za tu je aktivnost bila iznimno važna međusobna suradnja učenika i dobra raspodjela zadataka unutar skupine – jedan je učenik zapisivao, više je njih tražilo imena, a imali su i kontrolora koji je pazio da se ne ponovi ime pisca te učenika koji je pazio na vrijeme. Druga je skupina imala teži zadatak – pronaći i zapisati imena nova 33 pisca. Vrijeme potrebno za tu aktivnost produljila sam na 30 minuta.

Nakon povratka druge skupine iz školske knjižnice uvidjela sam da se to učenicima ne radi, da im se aktivnost nije svidjela i da su nezadovoljni međusobnim dogovorima i radom. Aktivnost je propala tijekom rada treće skupine koja se u školskoj knjižnici zadržala čak 45 minuta.

Dok je jedna od skupina učenika istraživala u knjižnici imena pisaca, druge su dvije umnoživale slova svojeg imena do 100 znakova. I u toj su aktivnosti umor ili opća nezainteresiranost uzeli danak.

 

Nakon što su upisali slova, učenici su trebali obojiti plohu nekom bojom i stvoriti ritam, niz boja ili oblika. Mnogi nisu završili zadatak. U razredu je bilo 17 učenika, a samo ga je sedmero njih potpuno riješilo. Uspješno? Hm, i ne baš.

Ne bih li trgnula učenike iz učmalosti, pustila sam im snimku himne 100. dana škole.

Kad su počeli negodovati i odmahivati glavom, začuđeno sam ih upitala zašto to rade. Objasnili su mi da slušaju moderne hip-hop glazbenike ili ekstremni rock i da ne mogu ni čuti harmoniku. Odlučila sam ih zainteresirati vlastitim pjevanjem pjesme, ali oni su i dalje odmahivali glavom i negodovali, pa sam odustala.

Jedine aktivnosti koje su ih zainteresirale i potaknule na aktivno sudjelovanje bile su snalaženje na karti Republike Hrvatske te traženje i zapisivanje imena gradova i naselja u RH.

Budući da nam je na kraju ostalo dovoljno slobodnog vremena, dio učenika vježbao je sa mnom matematiku, a ostali su se (ponajprije djevojčice) okušali u izradi mandale sa 100 poteza olovkom.

………………………………………………..

Zašto su aktivnosti za koje sam pripremila mnoštvo materijala (za njih zna većina učiteljica i učitelja diljem RH) baš u mojem razredu bile neuspješne?

………………………………………………..

Nekoliko je objektivnih razloga. Neke sam već nabrojila, a ostali su:

  • učenicima je to treća godina sudjelovanja u projektu i većina im je aktivnosti poznata te smatraju da su pomalo prerasli izraze 100 dana pametniji ili 100. dan škole
  • učenici imaju 10-11 godina i druge interese te školu doživljavaju kao obvezu (što ona i jest), odnosno ne doživljavaju je više kao mjesto zabave
  • učenici smatraju da su prerasli igru.

Što sam ja na kraju projekta naučila?

Naučila sam da je takav projekt najlakše provesti s učenicima prvog i drugog razreda, a za sve se starije učenike treba dobro potruditi te biti spreman i na neugodne reakcije.

Na kraju naš pano izgleda ovako.

……………

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja |  https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home  | UHURN Zvono

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.