Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Učenje s jednim računalom
objavljeno: 24. travnja 2017.

Prvi sam roditeljski sastanak održala bez ikakvih pomagala – sama pred pločom. Više je razloga za to. Držala sam da me roditelji moraju upoznati kao osobu od krvi i mesa, a ne neku virtualnu osobu. Zaključila sam da im nabrajanje mojih prijašnjih postignuća neće značiti ništa. Isto tako, nisam željela da im pozornost bude usmjerena na platno, nego da uspostavimo kontakt očima.

Tijekom prvog polugodišta u radu s učenicima također sam se pravila da ne primjećujem tehnologiju, odnosno da se ne koristim njome. Nisam je uopće spominjala. I za to imam više razloga. Trebala sam upoznati učenike, pristupiti svakom od njih, željela sam ih čuti i učiniti sve kako bi prilagodba bila bezbolna. Najvažnije mi je bilo otkriti koja temeljna znanja i vještine posjeduju da bih mogla stvarati nešto za njih.

Moji učenici kažu da (odnosi se na sva područja rada) mjerim njihovo napredovanje od dana kad sam ušla u učionicu.

U drugom su polugodištu bili dovoljno zreli, pa sam se počela koristiti IKT-om u nastavi – korak po korak.

Najprije su to bile igre vezane za sadržaje koje smo obrađivali. Nalazile su se na razrednim stranicama. Drugi korak bio je izrada prezentacija za sadržaje prirode i društva uz pomoć roditelja, a treći pisanje pjesama i priča te njihovo objavljivanje u obliku e-knjige.

U ožujku 2017. počeli smo projekt „Igra(j)mo se jezikom”.

Odlučila sam koristiti se u projektu informacijskim i komunikacijskim tehnologijama, tj. računalom i web 2.0 alatima u razredu.

Za sve to bilo je potrebno uvesti neka pravila, omogućiti svakom učeniku da se koristi računalom kada je to potrebno te puno više razvijati njihovu informatičku pismenost.

  • Prva aktivnost bila je pisanje zajedničke kružne priče.

UPUTE: Prvi učenik počinje pisati priču potaknut vidljivim poticajem. Sljedeći učenik čita rečenice koje su napisane i smisleno nastavlja priču držeći se teme. Tako se priča vrti ukrug. Taj smo put priču pisali na računalu, odnosno u Wordu. Na kraju smo dobili tri neobične priče.

https://issuu.com/sandraturinavuk/docs/svemirci/10

Što su radili drugi dok su pojedinci pisali priču? (Imam 26 učenika u razredu.) Ostali su izrađivali svemirce, oblikovali ih na neobičan način i ukrašavali. Uglavnom, u razredu je bila radna atmosfera.

  •  Druga aktivnost bila je stvaranje oblaka riječi.

Učenici su bili podijeljeni u skupine. Trebali su pronaći što više riječi koje sadržavaju određeni glas ili glasovni skup.

Upute: Zajednički zapisuju riječi koje sadržavaju određeni glas, zatim na računalu u alatu za stvaranje zapisuju oblak riječi – jedan učenik zapisuje, drugi diktira riječi, treći provjerava kako sve izgleda kada se projicira na platnu, a četvrti bira izgled oblaka riječi. Skupine su imale 4 – 5 članova.

Primjer oblaka riječi – imenice.

  • Treća aktivnost bila je izrada križaljki – pravih križaljki. Tu su aktivnost također provodili u skupini. Na kraju projekta ocijenili su je kao najtežu.

Tijekom smišljanja križaljke učenicima je bio problem objasniti neki pojam, odnosno opisati ga s pomoću malo riječi. Ipak, uspjeli su samostalno sastaviti križaljke u razredu. Bila sam ponosna jer su nakon samo tri sata rada s računalom znali kako se lijepo ponašati te kako postupati da bi dobiveno vrijeme najbolje iskoristili. Doslovce su rasli pred mojim očima.

KRIŽALJKE 

  •  Četvrta aktivnost bila je izrada loga projekta „Igrajmo se jezikom”. Njima je to bila najdraža aktivnost.

Uz gotov vizualan predložak bilo je potrebno u 30 znakova sažeti zašto je hrvatski jezik važan. Svatko je samostalno radio za računalom – odabirao, pisao i na kraju spremao fotografije.

ALBUM FOTOGRAFIJA 

 

Neću navoditi sve ostale aktivnosti (imali smo ih čak osam), ali moram napisati da smo se koristili računalom kako bismo ideje pretvorili u djelo, objavili ga i tako učinili dostupnim.

Jesmo li ostvarili ciljeve projekta? Da! Štoviše, mnogim ćemo se rezultatima nastaviti koristiti. Isto tako ostvarili smo ciljeve koji nisu bili dio projekta – razvili smo osnovne kompetencije učenika u korištenju računalom, izradi kvalitetnih (sadržajno primjerenih) materijala te im pomogli da shvate što sve računalo može i kako im može pomoći u učenju.

„Sve se može”, rekla bi moja kolegica Višnja, „jer – gdje ima volje, ima i načina.”

Ostale radove pogledajte na razrednim mrežnim stranicama. 

Hvala kolegici Marici Jurec na zanimljivu i poticajnu projektu.

Sandra VUK  | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home  | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.