Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Usavršavanje unutar odgojno-obrazovne ustanove / škole
objavljeno: 2. listopada 2017.

…. uz redovito stručno usavršavanje izvan škole, uveli i stručno usavršavanje u školi. 

U školi nas je pedesetak učitelja, odnosno više od broja članova nekih županijskih razrednih vijeća. Iako smo svi različiti, zajednička nam je želja za učenjem novih stvari i to da se osjećamo ugodno u svojoj školi.

Za prvo smo usavršavanje pripremili tri teme koje smo zajedno razradili. Usavršavanje je trajalo tri sata. Da bismo probili led, počeli smo s glazbenom kulturom.

  Glazbene igre i stvaralaštvo

Kolegice sam upoznala s pojmom tjeloglazbe i različitim glazbenim igrama. Nakon 15 minuta zamolila sam ih neka ustanu i zaplešu. Naime, unaprijed sam smislila koreografiju uz dječju tradicionalnu skladbu/igru Mali bratec Ivo. Jako sam se iznenadila kad su sve ustale i počele plesati i pjevati. Ubrzo je skupina učiteljica koje se bave folklorom smislila nastavak plesa i smijeh se zaorio učionicom. U tako ugodnom te smijehom i radošću ispunjenom okružju ukratko sam im teoretski objasnila na koji se način glazbene igre mogu iskoristiti kao rekreativne stanke u nastavi. Zatim sam ih upoznala s literaturom o toj temi i pustila im snimku o stranim sveučilištima koja omogućuju cjeloživotno učenje svojim radnicima. Na kraju prvog dijela pokazala sam im i učenje plesa na internetu nakon čega su učiteljice ponovno zaplesale. Bilo je to hvalevrijedno iskustvo koje su poslije mnoge kolegice istaknule i pohvalile u vrednovanju jer je to bilo usavršavanje kakvo se i očekuje na stručnom skupu.

1. PLES (KOJI NAS JE POTAKNUO NA UČENJE S POMOĆU INTERNETA)

  Kriteriji vrednovanja i zapisivanje u e-Dnevnik (praćenje)

Ta je tema odmah u početku potaknula mnogo pitanja učitelja: „Kako raditi? Na koji način? Postoji li kakav model?“…

Teorijski sam dio ukratko objasnila osvrćući se na predavanje ravnatelja Igora Rukljača iz srpnja 2017., odnosno navodeći primjere koje sam zabilježila na njegovu predavanju. Zatim sam ukratko objasnila glagole Bloomove taksonomije i rekla učiteljima konkretne primjere kako raditi i što pisati u e-Dnevnik. Na kraju smo imali radionicu u kojoj su učitelji dobili određeni razred i nastavnu temu (zato što kriterije sastavljamo u skladu s nastavnim temama). Zatim su morali sastaviti svoj aktiv i uskladiti kriterije ocjenjivanja. Posebno sam napomenula da kriteriji moraju biti pisani afirmativno, a ocjene dovoljan i nedovoljan detaljno objašnjene jer se roditelji neće žaliti zbog odlične ocjene, ali će zbog dovoljne postavljati pitanja ako nije pravilno i točno objašnjena.

Znanje je trajnije ako se u proces učenja uključuju različite dimenzije znanja i više dimenzije kognitivnih procesa.

Za radionicu je bilo predviđeno 15 minuta, ali je trajala 30 minuta. Svi su učitelji aktivno sudjelovali i raspravljali (npr. o tome kako je mala razlika između ocjene vrlo dobar i ocjene odličan). Čak nisu željeli na kratku stanku iako smo pripremili nešto slatkih zalogaja i skuhali kavu. Bili smo primjer kolektiva koji želi raditi i usuglasiti mišljenja – nitko nije odustao ili rekao da ima neke kriterije koje je pronašao na internetu.

Ponosila sam se svima njima.

2. VREDNOVANJE I PRAĆENJE NAPREDOVANJA UČENIKA

Nakon radionice u kojoj smo napisali i pokazali neke primjere kriterija vrednovanja, počeli smo s edukacijom o zapisivanju vrednovanja i praćenja napredovanja učenika u e-Dnevnik. S e-Dnevnikom smo počeli raditi tek ove školske godine, stoga su učitelji pozorno slušali.

Tijekom prikazivanja načina rada s e-Dnevnikom sva smo pitanja i nedoumice rješavali (ako smo znali) odmah. Na taj su način dane sve važne informacije.

3. PROJEKTNI PRISTUP

Za kraj je ostala najlakša tema – projektni pristup nastavnim sadržajima pojedinog predmeta ili međupredmetno povezivanje. Nakon uvodnog kratkog predavanja o tome što je projektna nastava, zašto je izvodimo, koji su njezini ciljevi i zašto je sastavni dio našeg rada, učitelje sam upoznala s dvadesetak projekata koji će biti provedeni u ovoj školskoj godini. Oni su postavljali pitanja, željeli su znati kako se prijaviti te kako i zašto sudjelovati itd.

4. ZAKLJUČAK I VREDNOVANJE

Kako svako usavršavanje ima na kraju neki oblik vrednovanja, tako je imalo i ovo. Učitelji su željeli da vrednovanje za početak bude javno, odnosno usmeno. Istaknuli su da se na takav način i ubuduće žele usavršavati jer među nama uvijek ima učitelja koji više znaju o nekoj temi ili znaju prikazati kvalitetan i uspješan primjer iz prakse. Isto tako rekli su da bi tijekom proljetnih/zimskih/ljetnih školskih praznika željeli imati takve školske skupove.

Drugi je oblik vrednovanja bio u pisanu obliku. Bilo bi neprimjereno citirati sve hvalospjeve, ali glavni je zaključak bio da se svima takav oblik usavršavanja svidio i da ubuduće u njemu žele aktivno sudjelovati.

  • Ponosna sam na svoju školu!

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/  | UHURN Zvono

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.