Dnevnik jednog odrastanja

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA

Želim znati više

ponedjeljak, 16. travnja 2018.

U svojem radu često izgovaram te tri riječi, a iza njih se skriva sadržaj koji nije propisan NPIP-om – katkad ga obrađujem zbog toga što je životno važan, a katkad jer su interesi učenika sasvim drukčiji od obvezatnih sadržaja.

Želim znati više

U prvom razredu tijekom obrade novih sadržaja volim prepričavati sličice iz života koje mnogi bolje i više pamte nego puko zbrajanje brojeva. Zato te sadržaje zovem „želim znati više“ – jer upravo to pružaju – nešto novo, njima zanimljivo i blisko.

NEKOLIKO PRIMJERA

Zašto ne prikazati i ne ispričati priču o tome kako nastaje kiša? Znam da to nije gradivo 1. razreda, ali me učenici to pitaju. Zanima ih. Pitaju i kamo sva ta voda ode, zašto nastaju poplave…

Kada počnemo razgovarati o onome što ih zanima, njihove su oči sve veće i veće. Čim dani postanu sunčani, oni gledaju u nebo i kažu: „Ovi oblaci ne donose kišu, učiteljice.“

Srijedom obično idemo u lokalni park. Kad je nastava popodne, učenici pozorno prate vremensku prognozu večer prije i prate kakvo će vrijeme biti idućega dana jer znaju da idemo do lokalnog parka te da im putem pričam svakakve priče, a cijelo nas vrijeme grije sunce.

Jako ih to veseli. Budući da istodobno uče, svaki dan raste njihovo opće znanje (koje se ne nalazi u knjigama).

Ove je godine proljeće malo zakasnilo i učenici su uzaludno u ožujku tražili proljetnice u svojem okolišu. Mnogo smo razgovarali o njima, rješavali zadatke u radnoj bilježnici, ali sve dok nisu ugledali prvu vrbu Ivu u našem razredu, nisu uočavali proljeće kao godišnje doba.

Tad su učenici počeli postavljati pitanja: „Zašto su nam žuti prsti? Što je to pelud i kome treba? Kako nastaje pelud? Gdje su pčelice?“ Istodobno je počelo i učenje. Naime, u trenutku kad imaju pitanja, kad im je nešto zanimljivo, znam da će sadržaj koji čuju od mene ostati dugo zapamćen.

Jedan od sadržaja koji je u potpunosti krivo obrađen i kojeg nema dovoljno u udžbenicima odnosi se na novac.

U trećem razredu trebali bismo s učenicima razgovarati o toj temi i obraditi je te im na neki lakši način objasniti decimalne brojeve.

Zašto?

Zato što cijene u našim trgovinama nisu okrugli iznosi (primjeri cijena: 2, 99 kn, 4, 99 kn itd.). Trebali bismo biti realni, trebali bismo osposobiti učenike da sami otiđu u trgovinu i da sami znaju izračunati ostatak, odnosno koliko im novca prodavač/prodavačica treba vratiti.

Usprkos mojoj želji, udžbenik je pun zadataka koji nemaju veze sa stvarnim životom (učenik je kupio 14 sladoleda, izračunaj koliko ih je platio ako svaki košta 8 kuna). Zar stvarno mislimo da će učenici povjerovati da je tko kupio 14 sladoleda?

Zbog toga ja radim drukčije. Obradim s učenicima kune i lipe, a zatim se u razredu igramo da smo u trgovini – na namirnice nalijepimo papiriće s cijenom i računamo. U računanju upotrebljavamo decimalne brojeve. Naravno, to nikad ne ispitujem i ne provjeravam, ali mnogi obožavaju takve sate i na kraju mi kažu: „Danas sam najviše naučio.“

Posjet stomatologa

Ove smo godine prije dolaska stomatologa pozorno proučavali sadržaje o karijesu: zašto se javlja, na koji način i kako ga spriječiti. Prije dolaska stomatologa bili su „napeti kao puške“ jer su što prije željeli pokazati i reći što sve znaju. Gospodin stomatolog bio je začuđen i jednostavno nije mogao vjerovati koliko informacija imaju i kako ih lijepo objašnjavaju.

Prije Uskrsa ponudila sam im rješavanje vježbenice u kojoj su bili sadržaji koje su mogli uvježbati tijekom proljetnih praznika. Vježbenicu možete vidjeti OVDJE.

Držim da bi tijekom sastavljanja novog nastavnog plana i programa trebalo odvojiti i sadržaje koje bismo zvali Želim znati više. Današnja djeca znaju jako puno, žele čuti zanimljive priče i žele nekome pokazati sve što znaju ili su naučili.

…………………….

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/  | UHURN Zvono

...........

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.

 

Vezani članci
Školski portal: Nahrani soba i zalij cvijeće

Nahrani soba i zalij cvijeće

Na pitanje si je, kako to djeca već znaju, sama…

Školski portal: Međupredmetna tema Građanski odgoj i obrazovanje [2.]

Međupredmetna tema Građanski odgoj i obrazovanje [2.]

U radionicama o kojima sam pisala u prethodnoj kolumni učenici…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Izrada kostima za maškare i sudjelovanje u pokladnim svečanostima

Izrada kostima za maškare i sudjelovanje u pokladnim svečanostima

Maškaranje u Imotskom vuče svoje početke…

Školski portal: Za ljepši tjedan igrokaz jedan

Za ljepši tjedan igrokaz jedan

IZGUBLJENA SVJETILJKA  …………… o O o …………… NAPISALA…

Školski portal: Zahvaljujući mobilnosti SLAMathic Drnjani boravili u Ateni

Zahvaljujući mobilnosti SLAMathic Drnjani boravili u Ateni

Svrha je projekta popularizacija STEM područja,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…