Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
■ KREATIVNI KUTAK UČIONICE ■
Idemo u krug
objavljeno: 22. veljače 2022.

Tražila sam tako način kako na brz i jednostavan način nacrtati kružnicu te ju podijeliti na 10, 12, 15 dijelova. U svom nastojanju kako pronaći najjednostavnije rješenje, sjetila sam se igre koju smo kao djeca igrali na ulici. Doduše, crtali smo kredom po betonu, za razliku od mene danas.

Modificirala sam ju, dodala svoja pravila, obojila i odnijela u školu učenicima. Jučer smo imali dodatnu nastavu pa smo se igrali. Baš im se svidjela pa danas pišem o njoj.

Nedavno sam pisala kako sam sam kupila kockice za igru koje, za razliku od običnih kockica za igranje igre „Čovječe ne ljuti se”, imaju 10, 12 i 20 strana.

E sad, ne smijem baš dopustiti da takve kockice rabim samo u jednoj ili dvije aktivnosti. Trebale bi biti ravnopravno zastupljene u svim mojim aktivnostima s učenicima.

ŠTO JE POTREBNO
  • igraća ploča na jednom listu papira – moći ćete je preuzeti
  • figurica za svakog igrača (šest učenika može igrati odjednom)
  • jedna igraća kocka s 10, 12 i 20 strana
  • pet ili šest igraćih kockica sa šest strana
KAKO IGRATI

Igru može igrati od dvoje do šest igrača.

Svaki igrač ima figuricu jedne boje. Sve figurice se postavljaju na polje „start”.

Figurice se pomiču u smjeru suprotnom od kazaljki na satu.

Svi učenici igraju u isto vrijeme tako da nije potrebno određivati tko će prvi zaigrati, no mogu se dogovoriti tko će prvi bacati kockice.

Prvo se baca kockica s 20 strana. Ta kockica određuje ciljani broj.

Ako nemate takvu kockicu, možete izraditi i koristiti se spinerom o kojemu sam pisala u kolumni pod nazivom

Brojke bez slova ili se pak ciljani broj može odrediti bacanjem dviju ili triju kockica sa šest strana, a onda se dobiveni brojevi zbroje.

Ta se kockica postavlja u sredinu igraće ploče kako bi svi igrači mogli vidjeti ciljani broj.

Nakon što se odredi ciljani broj, jedan igrač baca pet kockica (ili šest).

Rabeći sve četiri računske radnje, od što više dobivenih brojeva s kockica, igrači pokušavaju dobiti ciljani broj.

Npr. ciljani broj je 7. Bačene su kockice i dobiveni su brojevi: 6, 6, 5, 2, 2. Broj 7 moguće je dobiti na nekoliko načina:

5 + 2

(6 + 6) – 5

(6 + 6 – 5) ∙ (2 : 2)

Potrebno je iskoristiti što više kockica, jer se figurica pomiče za broj iskorištenih kockica. Pa će se figurica iz prvoga primjera pomaknuti za dva polja, figurica iz drugog primjera za tri, a figurica iz posljednjeg primjera pomaknut će se za pet polja.

PONOVIMO !

Prvo se baci kockica za ciljani broj koja se položi u središte igraće ploče. Zatim se bacaju kockice (pet ili šest komada). Tada igrači počinju računati („u glavi”, ništa se ne zapisuje). Prvi igrač koji smatra da ima ciljani broj odnosno zbrajanjem, oduzimanjem, množenjem i/ili dijeljenjem dobio je rezultat, izvikuje: „Imam!”.

Igra tada staje. Igrač koji je zaustavio igru treba reći koliko je kockica iskoristio. Ako se nijedan drugi igrač ne javi s više upotrijebljenih kockica, prvi igrač pokazuje način dolaska do ciljanog broja. Ako je igrač točno prikazao broj, pomiče svoju figuricu naprijed za onoliko mjesta koliko je kockica iskoristio.

Igra se nastavlja bacanjem kockice za ciljani broj, a zatim se bacaju ostale kockice.

Ova se igra svidjela mojim učenicima. Kažu da je jako napeto i u trenutcima teško, jer „stane mozak” u stresnoj situaciji. Ali nisu htjeli prekinuti. Igrali su cijeli sat. U početku u skupini od šest učenika, a ona su formirali dvije skupine sa po tri igrača.

■   Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci | Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske ■