Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
NEZRELOST JE NESPOSOBNOST KORIŠTENJA INTELIGENCIJE BEZ TUĐEG VODSTVA. [ KANT ]
Ili znaš, ili muljaš
objavljeno: 9. veljače 2018.

… svojim izlaganjem, vrijeđajući nas svojim neznanjem,  nepripremljenošću, improviziranjem, besmislicama, izmišljotinama, frazetinama koje prodaje…

Profesor Tomislav Ladan jednom nas je zgodom nasmijao tablicom koju je sastavio neki njegov kolega lingvist želeći pokazati kako se glupost i besmislice lako prodaju, ako su dobro zapakirane. U toj je tablici četrdeset fraza razvrstano u četiri stupca i raspoređeno u 10 redova. Kombinirajući po jednu frazu iz svakog stupca (svejedno iz kojeg reda je uzeta) može se sastaviti golema količna sasvim gramatički ispravnih rečenica s kojima je naizgled sve u redu i koje naizgled nešto znače. Pokušajte se poigrati:

 

Poigrate li se, dakle, dobit ćete golemu količinu prividno mudrozvučećih rečenica birokratskoga štiha kojima možete (uz sasvim male preinake i malo spretnosti ) sastaviti cijeli trosatni govor. Zapravo, što je govor duži, veća je vjerojatnost da je koncipiran baš prema ovom modelu!

Elementarna je komunikacijska pristojnost da to što želimo reći kažemo kratko, jednostavno i jasno. Onaj tko nadugačko i naširoko raspreda nešto što se sasvim lijepo moglo lijepo objasniti u tri minute – zlostavljač je

Eh, sad… da bi čovjek mogao nešto reći kratko, jednostavno i jasno, nužno je ne samo da vlada sadržajem koji želi prenijeti, nego da ga je u stanju objasniti svojim, a ne tuđim riječima. Naime, ponavljanjem tuđih misli  i kombiniranjem tuđih riječi (kao u onom gore primjeru), dokazujemo da smo nešto zapamtili, da nešto „znamo“, da smo „pametni“…  Ali  to ne mora istovremeno značiti da uistinu i razumijemo to o čemu govorimo. Onaj tko razumije koncept onoga o čemu govori, taj će se pobrinuti da pronađe i  ponudi objašnjenje u nekoliko poteza, pomoću neke usporedbe, analogije, slike…

Doista nema koncepta koji se ne može objasniti jednostavno. Ne vjerujete? Ne vjerujete, na primjer, da se koncept fizikalnoga zakona očuvanja kutne količine gibanja može jednostavno objasniti tako da ga i shvati i predškolsko dijete? Fizičarka Helen Czerski uvjerit će vas da se ipak može… i to pomoću običnog malog pokusa s jednim kuhanim i jednim nekuhanim jajetom.

 Put do kratkog, jednostavnog i jasnog govorenja prilično je dug: Prva je pretpostavka da ti je to o čemu ćeš govoriti kristalno jasno. Ako jest, onda moraš krenuti u nemilosrdno rezanje i odbacivanje svega što je suvišno. Onda to strukturiraš, oprimjeriš, ubaciš malo začina kojima ćeš motivirati one koji te slušaju… Zvuči jednostavno, ali traži vrhunsku komunikacijsku potkovanost, zar ne?

A sad dolazimo do situacije da je netko genijalan matematičar, kemičar, fizičar, da odlično pripremi predavanje, a učenici svejedno (tvrde da) ne razumiju. Što tada?

Zaboravite rečenicu Oni to ne mogu razumjeti! To je tipična zlostavljačka rečenica kojom se krivnja prebacuje na žrtvu. Prava je istina: Ja to ne znam objasniti tako da oni to mogu razumjeti! Tom spoznajom počinje rješenje problema, naime današnji učitelji nisu sami. Imaju neopisivo moćnog saveznika: internet.

Youtube je pun genijalnih stručnjaka zanesenjaka s vodećih svjetskih sveučilišta koji šarmantno jednostavno objašnjavaju i najzaguljenije koncepte. Ne moram JA moći jednostavno objasniti, ali moram znati svojim učenicima ponuditi POVEZNICU  na kojoj će im to što treba jednostavno objasniti – objasniti netko drugi. I to je OK! Učitelj ne mora biti Katica za sve. Samo mora biti KUSTOS koji će odabirući i usmjeravajući na ono najbolje… pomoći učenicima da sami obave sve ostalo.

Piše: Dinka JURIČIĆ