Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
PRVO BUDI UZOR, A TEK ONDA UČITELJ I TRENER
Lean leadership za učitelje
objavljeno: 24. lipnja 2016.

Kad su osamdesetih godina prošloga stoljeća Ameriku preplavili jeftini i kvalitetni japanski automobili, američka se automobilska industrija obratila stručnjacima na MIT-u (Massachusetts Institute of Technology) da im pomognu okriti tajne sastojke u receptu japanskog poslovnog čuda. Za taj posao je timu koji je vodio James P. Womack trebalo pet godina istraživanja i 5 milijuna dolara. Na kraju su rezultate objavili 1991. u knjizi The Machine That Changed the World. Neki od najvažnijih tajnih sastojaka koje je knjiga otkrila bili su lean filozofija, kaizen i 5S.

Lean filozofija najkraće bi se mogla opisati ovako: Učini to što treba na najbrži mogući način, bez rasipanja, neprestano se prilagođavajući prilikama. Učitelji su u praksi iz te filozofije izukli brojna korisna iskustva, a najznačajnije od njih je pull umjesto push:   Umjesto da sve učenike poučavaš jednoobrazno gurajući (push) svima na isti način sve što je zadano – personaliziraj. Motiviraj svakog učenika onim do čega je njemu stalo i ponudi mu samo ono što mu zaista treba da bi stigao do zadanih postignuća (pull). Pri dizajniranju aktivnosti u poučavanju osnovna misao vodilja mora biti: bez rasipanja. Što to znači?  Pitanje koje si postavljamo pri dizajniranju aktivnosti je pitanje smisla i svrhovitosti: Je li ta aktivnost doista nužna, dodaje li doista neku vrijednost potrebnu učeniku za ostvarenje postignuća? Ako nije nužna i ne dodaje vrijednost – odbacit ćemo je.

Kaizen je japanska poslovna i životna filozofija malih, kontinuiranih i održivih promjena i poboljšanja.  Riječ je o formativnome procesu u kojem učenik preuzima odgovornost za svoj rad: aktivan je, stekao je naviku sam pratiti i procjenjivati način na koji razmišlja i uči tražeći način da to poboljša. Glavne su vrijednosti pritom ustrajnost i osobno zadovoljstvo postignutim. Kaizen je lijek protiv zablude da se išta može postići odjednom, naglim rezovima i velikim jednokratnim promjenama koje nemaju šansu održivosti.  

5S je akronim 5 japanskih riječi koje definiraju uspješan radni proces:

  1. Seiri – razvrstaj bitno od nebitnoga, isprazni svoju šalicu da oslobodiš prostor, ostavi samo ono što je doista bitno.
  2. Seiton – organiziraj ono što imaš  u jednostavan i jasan sustav kako bi bilo pregledno i brzo dostupno.
  3. Seiso – čisti. Nije dovoljno jednom razvrstati bitno od nebitnoga: budi budan i svakodnevno stalno otkrivaj i uklanjaj ono što ometa, usporava, otežava. Teško je napredovati ako za sobom vučeš nepotrebnu prtljagu.
  4. Seiketsu – razvij navike u ponašanjima koje će te gurati naprijed, u poboljšanja te priječiti povratak na staro.
  5. Shisuke – samodisciplina. Prati i razmišljaj o dvoje: pridonosi li proces i tvoje aktivnosti u njemu tvome napretku i je li došlo do promjene u uvjetima (kontekstu) koje traže da im se prilagodiš kako bi mogao napredovati. Ne odustaj kad naiđeš na problem ili doživiš neuspjeh. Razmišljaj kako početi ponovno, ali na drukčiji način.

 Još je jedna knjiga s tajnim sastojcima u Toyotinom poslovom uspjehu vrlo korisna učiteljima. Riječ je o knjizi The Toyota Way to Lean Leadership: Achieving and Sustaining Excellence Through Leadership Development. Napisali su je Jeffrey K. Liker, Gary L. Convis, a objavili su je 2011.Osnovna je misao u knjizi da je prava uloga lidera/učitelja u tome da motivira  i angažira  veliki broji ljudi kako bi surađivali na ostvarenju zajedničkoga cilja.  To pretpostavlja zajedničko definiranje i objašnjavanje ciljeva, zajedničko utvrđivanje puta da se oni postigneu i zajedničko traženje načina da se uklone prepreke na tom putu. Kako to postići?Tako da naviknemo učenike da sami preuzmu odgovornost za rješavanje problema i poboljšanje svoga učenja, da otkriju u sebi svoju unutarnju motivaciju, ne uče motivirani samo ocjenom nego svjesni da izvršavanjem planiranoga posla istovremeno razvijaju i svoje sposobnosti.  

Pet vrlo korisnih savjeta koje knjiga nudi, a primjenjivi su za učitelje su:

  1. Budi budan i spreman brzo uočiti problem.
  2. Ne idi na prvu loptu, ne rješavaj panično. Pretresi problem, razgovaraj o njemu s onima koji vide ono što ti ne vidiš, sagledaj ga iz najrazličitijih perspektiva.
  3. Ni sad ne idi na prvu loptu i ne zadovoljavaj se prvom idejom za rješenje koja ti padne na um. Generiraj što više ideja. Pozovi učenike da ti pomognu generirati ideje. Napravite oluju ideja. Odlučite se na onu za koju mislite da će najbolje riješiti problem, razradite je i primijenite. Ako ne djeluje, probajte s drugom idejom… I tako redom dok ne bude poboljšanja.
  4. Razvijte naviku osjetiti osobno zadovoljstvo zbog poboljšanja koje se dogodilo.
  5. Razvijte kod svih svojih učenika sposobnost da čine prva četiri koraka.

Piše: Dinka JURIČIĆ