Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
VAŽNIJE JE ZNATI UČITI, NEGO ZNATI
Moja učiteljica mačka
objavljeno: 25. studenoga 2016.

…uvijek spremna na skok, uvijek spremna dočekati se na noge kad padne… ima svoje vrijeme za igru, vrijeme za lov, vrijeme za odmor i uživanje…  Ne da se ometati, zna što želi i umije se za to izboriti.

Jedno od najčešćih pitanja koja si učitelji danas postavljaju vrti se oko toga kako motivirati učenike da samostalno uče i kako ih naučiti samostalno učiti. U traženju odgovora na ta pitanja nije loše krenuti od mačaka. Od njihove radoznalosti kojom počinje svako učenje, od toga da učenje nije muka ni prisila, nego način da prežive i dočepaju se onoga što žele.

Prvi korak u učenju o tome kako učiti jest usvajanje upravo tog radoznalog, razigranog i otvorenog mačjeg  stava. Nakon toga sve ostalo samo su finese.

Jako zgodan recept za pametno samostalno učenje slikovito bi se mogao objasniti pomoću dvaju 4C modela.

To 4C, naime, može značiti Connect, Construct, Contemplate, Continue. Prije nego objasnim što to znači, vraćamo se na mačku. Jeste li ikad čuli da se neka mačka ugušila jer je progutala cijeloga miša? Naravno da niste. Mačke su prepametne za tako što. One raskomadaju ono što će pojesti i jedu malim zalogajima. Tako treba i učiti. Malim zalogajima. Polako. Ovako:

4C može začiti i Communication, Collaboration, Critical Thinkig, Creativity. To je jako mudar način učenja kojim se nadograđuje ono Nastavi (Continue) iz prvoga 4C. Za uspješno učenje, naime, potrebno je upregnuti i svoje vrlo važne vještine: komuniciranje, suradnju, kritičko razmišljanje i kreativnost.

Kad razmišljaš o svome učenju, razmisli učiš li kao pas ili kao mačka.

O čemu je riječ? Pse dresiramo, zar ne? Tjeramo ih da zapamte ono što želimo da nauče. Nagrađujemo ih i kažnjavamo dok ne nauče. Dresura je prilično ponižavajuć način učenja. Učiš li tako da pamtiš kako bi dobio što bolju ocjenu? Ako učiš zbog ocjene, učiš kao pas, a katkad se pritom i namučiš kao pas.

No, učiš li kao mačka, radoznalo, koristeći usput još i ova dva 4C modela, učenje postaje zabavno, jer ti se u glavi vrte kotačići, jer si uposlio svoju pamet i domišljatost, svoje talente, a ne samo svoje pamćenje (kao pas). Učenje si pretvorio u kreativnu igru. I tvoja nagrada nije samo poslastica koju ti pruža ocjena, tvoja prava nagrada je unutarnje zadovoljstvo sobom, ono što čuješ kad mačka prede.

Dakle, odgovor na pitanje kako motivirati učenike za samostalno učenje i kako ih naučiti učiti zapravo je vrlo jednostavan: navedite ih da razmisle o mačkama (i dresuri pasa). I podmetnite im ona dva 4C da razmisle o njima, prokomentiraju, isprobaju, razočaraju se, ponovno isprobaju… i ne odustanu dok ne otkriju svoj način… najbolji. Onaj zbog kojeg se prede.

Piše: Dinka JURIČIĆ