Kako motivirati učenike

NE LOVI RIBU UMJESTO MENE, NAUČI ME PECATI.

Otkompliciravanje

utorak, 17. siječnja 2017.

Najveća pogreška koju kao učitelj i roditelj mogu učiniti jest da onima koje poučavam pokušam nešto pojednostavniti. Ono što zapravo trebam učiniti jest: otkomplicirati. O čemu je tu riječ?

Otkompliciravanje

Golema je razlika između pojednostavljivanja i otkompliciravanja.

Pojednostavljuješ odbacivanjem onoga što ti se čini suvišno ili nerazumljivo te parafraziranjem (prepričavanjem običnim, svojim, riječima ili postupcima) onoga što smatraš bitnim. Pri pojednostavljivanju najveći je problem – ishod, rezultat,  jer se do njega dolazi subjektivnim prosudbama razumljivosti ili nerazumljivosti, bitnoga ili nebitnog, valjanosti ili nevaljanosti... Pojednostavljivanjem, zapravo, stvaraš svoj subjektivni koncept. Zgodan je primjer toga problema „rekonstrukcija“ freske Ecce Homo Garcije Martineza iz 1910. godine koju je prije nekoliko godina izvela osamdesetodvogodišnja bakica Cecilia Gimenez u Boju, Španjolska.

 

Dobar primjer pojednostavljivanja predložio je svojim studentima Richard Feynman, Einsteinov suvremenik i kolega, jedan od najvećih fizičara dvadesetoga stoljeća.

OTKOMPLICIRAVAŠ raspetljavajući složeni koncept dok ne dođeš do njegovih sastavnica, principa, zakonitosti, procedura..., dok ne uočiš odnose među njima i uzorak koji se ponavlja omogućujući ti riješiš problem koji rješavaš, ali i da pretpostaviš rješenja za probleme s kakvima nemaš prethodnih iskustava. Otkompliciravanje služi da zaviriš u logiku koncepta i shvatiš ga. Odličan primjer otkompliciravanja su razni widgeti, na primjer oni za shvaćanje logike algebarskih izraza poput ovoga. Taj widget ne pojednostavljuje matemački izraz: on ga razlaže na strukture potrebne da uđemo u određeni način razmišljanja, uočimo koncept i shvatimo neku matematičku proceduru.

Ne pojednostavljujmo. Otkompliciravajmo. Učenici trebaju pojednostavljivati. Mi im trebamo samo pomoći otkomplicirati. Prvo UČENIKE naviknemo da sami POJEDNOSTAVNE onako kako je to predlagao Feynman, a zatim im poput widgeta POMOGNEMO OTKOMPLICIRATI – uočiti i razriješiti one konceptualne ili proceduralne nejasnoće koje sami nisu uspjeli razriješiti.

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

U međupredmetnoj temi ODRŽIVI RAZVOJ klimatske…

Školski portal: Štrajk i početak došašća

Štrajk i početak došašća

Nadam se da smo nešto pokrenuli…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…