Kako motivirati učenike

SVIJET JE TVOJA ŠKOLA, A SVATKO KOGA SRETNEŠ TVOJ JE UČITELJ

Piramida uspjeha u učenju

petak, 4. studenoga 2016.

Puno je recepata za sretan i zadovoljan život, ali svi se zapravo svode samo na jedno. Sretni i zadovoljni su oni koji iz svega što im se događa – uče.

Piramida uspjeha u učenju

Na taj način ponavljaju i razvijaju ono što im čini dobro, a rješavaju ono što im je uzrokovalo problem. Doista zvuči okrutno kad kažemo da je onaj tko cijeloga života pati vrteći se u krug jednog te istog problema... sam kriv što mu je tako. Nema tog kruga nevolje iz kojeg se ne može naučiti izaći. Možemo kukati zbog besparice, a možemo naučiti pametnije trošiti i više zarađivati...  Ako ne znamo rješenje problem... to ne znači da rješenje ne postoji, nego da moramo još učiti kako bismo ga bili u stanju pronaći.

Nesporazum je zapravo u riječi UČITI.  U tome što ona za koga znači. Oni koji učenje doživljavaju kao muku i otarase ga se čim dobiju papir koji potvrđuje da su završili školu, žrtve su nesporazuma sa značenjem riječi UČITI: povezuju je sa školom, prisilom, mrkvom i batinom. A učenje je zapravo način života i uglavnom kasnije više nema blage veze s načinom kakvim smo učili u školi.

Susan Kruger smatraju najboljom američkom stručnjakinjom za učenje, njezine su knjige SOAR® Study Skills, Homework Help for Parents i Cue to Reading međunarodne uspješnice. U četirima iznimno zanimljivim članacima objavljenim na portalu https://studyskills.com u posljednjih mjesec dana, Susan Kruger piše o piramidi uspjeha u učinkovitome učenju potkrjepljujući svoje tvrdnje rezultatima najnovijih neuroznanstvenih istraživanja. 

 1. Vjerovanje da možeš

Čvrsti temelj svakoga učenja je učenikov emocionalni stav prema učenju. Pozitivne emocije su poput prekidača na električnim uređajima: uključeno (učiš), isključeno (ne učiš). Učenik naprosto mora vjerovati da može svladati gradivo i riješiti zadatke/probleme koje mu postavljamo. Oni koji ne vjeruju da  mogu, naprosto ne ulažu dovoljno napora. 

 2. Vještine upravljanja sobom

U setu mekih vještina, Susan Kruger izdvaja tri koje smatra ključnima. U prvom redu je vještina upravljanja svojim raspoloženjima i ponašanjima. O njoj u velikoj mjeri ovisi i druga: vještina učinkovitoga komuniciranja i suradnje s drugima. A treća ključna vještina je vještina organiziranja, planiranja i upravljanja svojim vremenom, zadatcima, procesima... vještina prikupljanja, pristupanja i upravljanja informacijama... Upravo o tim vještinama organiziranja i upravljanja dugoročno ovisi uspješnost svakog posla kojeg se prihvatimo, pa tako i učenja.

3. Učenje

Kad vjeruješ da možeš i naučiš upravljati i organizirati sebe i sve čime se baviš, učenje dolazi kao posljedica, kruna uspjeha.  Učenje je, naime, skup vještina kategoriziranja i povezivanja novih informacija sa starima, širenje i produbljivanje koncepata koje već razumijemo, svojevrsno umrežavanje i funkcionalno organiziranje informacija kako bismo ih učinili dostupnima i uporabljivima u trenutku kad nam zatrebaju.

Tema je vrlo zanimljiva, jer svi problemi koje imamo s onima koji se opiru učenju zapravo su uzrokovani naopačke okrenutom piramidom, pokušajem da zgradu počnemo graditi od krova.  Metaforički govoreći, naime, učenje je krov koji leži na temeljima vjere u sebe i zidovima razvijenih mekih vještina. 

Piše: Dinka JURIČIĆ

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

U međupredmetnoj temi ODRŽIVI RAZVOJ klimatske…

Školski portal: Štrajk i početak došašća

Štrajk i početak došašća

Nadam se da smo nešto pokrenuli…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…