Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
SVIJET JE TVOJA ŠKOLA, A SVATKO KOGA SRETNEŠ TVOJ JE UČITELJ
Piramida uspjeha u učenju
objavljeno: 4. studenoga 2016.

Na taj način ponavljaju i razvijaju ono što im čini dobro, a rješavaju ono što im je uzrokovalo problem. Doista zvuči okrutno kad kažemo da je onaj tko cijeloga života pati vrteći se u krug jednog te istog problema… sam kriv što mu je tako. Nema tog kruga nevolje iz kojeg se ne može naučiti izaći. Možemo kukati zbog besparice, a možemo naučiti pametnije trošiti i više zarađivati…  Ako ne znamo rješenje problem… to ne znači da rješenje ne postoji, nego da moramo još učiti kako bismo ga bili u stanju pronaći.

Nesporazum je zapravo u riječi UČITI.  U tome što ona za koga znači. Oni koji učenje doživljavaju kao muku i otarase ga se čim dobiju papir koji potvrđuje da su završili školu, žrtve su nesporazuma sa značenjem riječi UČITI: povezuju je sa školom, prisilom, mrkvom i batinom. A učenje je zapravo način života i uglavnom kasnije više nema blage veze s načinom kakvim smo učili u školi.

Susan Kruger smatraju najboljom američkom stručnjakinjom za učenje, njezine su knjige SOAR® Study Skills, Homework Help for Parents i Cue to Reading međunarodne uspješnice. U četirima iznimno zanimljivim članacima objavljenim na portalu https://studyskills.com u posljednjih mjesec dana, Susan Kruger piše o piramidi uspjeha u učinkovitome učenju potkrjepljujući svoje tvrdnje rezultatima najnovijih neuroznanstvenih istraživanja. 

 1. Vjerovanje da možeš

Čvrsti temelj svakoga učenja je učenikov emocionalni stav prema učenju. Pozitivne emocije su poput prekidača na električnim uređajima: uključeno (učiš), isključeno (ne učiš). Učenik naprosto mora vjerovati da može svladati gradivo i riješiti zadatke/probleme koje mu postavljamo. Oni koji ne vjeruju da  mogu, naprosto ne ulažu dovoljno napora. 

 2. Vještine upravljanja sobom

U setu mekih vještina, Susan Kruger izdvaja tri koje smatra ključnima. U prvom redu je vještina upravljanja svojim raspoloženjima i ponašanjima. O njoj u velikoj mjeri ovisi i druga: vještina učinkovitoga komuniciranja i suradnje s drugima. A treća ključna vještina je vještina organiziranja, planiranja i upravljanja svojim vremenom, zadatcima, procesima… vještina prikupljanja, pristupanja i upravljanja informacijama… Upravo o tim vještinama organiziranja i upravljanja dugoročno ovisi uspješnost svakog posla kojeg se prihvatimo, pa tako i učenja.

3. Učenje

Kad vjeruješ da možeš i naučiš upravljati i organizirati sebe i sve čime se baviš, učenje dolazi kao posljedica, kruna uspjeha.  Učenje je, naime, skup vještina kategoriziranja i povezivanja novih informacija sa starima, širenje i produbljivanje koncepata koje već razumijemo, svojevrsno umrežavanje i funkcionalno organiziranje informacija kako bismo ih učinili dostupnima i uporabljivima u trenutku kad nam zatrebaju.

Tema je vrlo zanimljiva, jer svi problemi koje imamo s onima koji se opiru učenju zapravo su uzrokovani naopačke okrenutom piramidom, pokušajem da zgradu počnemo graditi od krova.  Metaforički govoreći, naime, učenje je krov koji leži na temeljima vjere u sebe i zidovima razvijenih mekih vještina. 

Piše: Dinka JURIČIĆ