Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
DJECA VIŠE VIDE NEGO ŠTO ČUJU
Previše energije, premalo pozornosti…
objavljeno: 12. listopada 2018.

Učenik nam je naporno aktivan na satu, radi pet stvari odjednom, na svaku se koncentrira krajnje površno, tek toliko da je ofrlje obavi, ni u jednu se ne udubljuje… Ili je pak trom, spor, postojano nezainteresiran i nemotiviran… Ili je agresivan i na najrazličitije načine zlostavlja učitelje i roditelje, druge učenike… Sva su ta ponašanja samo posljedice.

Svi znamo da se ne odgaja prijetnjama ni propovijedima nego živim primjerom. Dijete modelira svoja ponašanja prema uzorima koje samo odabire, a ti uzori često nisu ni roditelji, ni učitelji. Vrlo često kao uzore odabiru one koji ih zabljesnu trolistom uspjeha, slave i novca. Pogotovo ako je sve troje došlo brzo i bez puno uloženoga truda. Poseban čar u dječjim očima imaju „junaci“ koji su do uspjeha, slave i novca došli grubim kršenjem najrazličitijih pravila i zakona, a da za to nisu kažnjeni. A takvih je „junaka“ prepun javni život u cijeloj vertikali od političkih vrhova do sitnih lokalnih šerifića, kvartovskih štemera, sponzoriranih posvuduša… Iscrpljujuć je i dugotrajan posao u djecu zaslijepljenu takvim uzorima usaditi radne navike i naučiti ih preuzimati odgovornost za svoja ponašanja. Jedini način da se odgoj ne pretvori u borbu protiv vjetrenjača jest da roditelji i učitelji budu na istoj strani, da surađuju.

Prva navika oko koje se treba dogovoriti u toj roditeljsko-učiteljskoj suradnji je sprečavanje predoziranosti šećerima i ugljikohidratima. Od predoziranosti šećerima postajemo preaktivni i nefokusirani. Predoziranost ugljikohidratima uspavljuje i utromljuje. Proizvođači gaziranih i prezaslađenih napitaka svoje proizvode reklamiraju kao stil života, a zavodljivo mirisnih pekarnica ima kao gljiva poslije kiše… Mnoštvo zdravstvenih problema i problema s učenjem i ponašanjem ublažilo bi se ili spriječilo kad bismo vodu i nezaslađene čajeve te orašaste grickalice, u štapiće izrezano povrće i voće uspjeli učiniti trendovskom prehrambenom navikom.

Druga navika oko koje se roditelji u učitelji moraju dogovoriti žele li djetetu pomoći da bolje uči  da se bolje koncentrira je – fizička aktivnost. Stvoreni smo za kretanje, a ne za sjedenje. Naš je mozak gladan kisika, a da bi se povećao dotok krvi i kisika u mozak potrebno se nakon pola sata sjedenja ustati i kretati: otvoriti prozore i duboko disati, gimnasticirati, zaplesati, izići van i potrčati… Ima u našim školama sve više učitelja koji učenike s vremena na vrijeme prodrmaju nekom od dvadesetak laganih, a moćnih Brain Gym vježbica.

Ima i onih koji učenicima pomognu nekom ciljanom joga vježbicom.  Da bi nam djeca bolje učila, treba im razviti naviku aktivnih vikenda: igre u prirodi, šetnje, planinarenje, plivanje, bicikliranje, košenje trave, čišćenje snijega… Fizičku aktivnost treba učiniti obiteljskom vrijednošću, stilom života kojim se iz sebe istresa stres, učvršćuju obiteljski odnosi, njeguje i duh i tijelo i – um. 

I napokon, treća korisna navika: navika dovođenja sebe u opušteno budno stanje kad smo najprijemčiviji za učenje. To znači očistiti mozak, isprazniti ga od emocija i gomile lutajućih misli. Ima učitelja (i roditelja) koji su uredili kutak za meditiranje. Ima i onih koji u takvom kutku imaju slušalice za slušanje opuštajuće glazbe popraćene zvukovima iz prirode. Za dovođenje sebe u opušteno budno stanje mnogi koriste binauralne ritmove za stimuliranje mozga  pomoću zvukova različitih frekvencija. 

Ponašanja su poruke. Umjesto nerviranja zbog lošega ponašanja, problema s učenjem, nemotiviranošću… svojih učenika i svoje djece, mudrije je istovremeno u školi i kod kuće polako i uporno graditi jednostavne, zdrave životne navike: očistiti se od pretjeranih šećera i ugljikohidrata, pokrenuti se i naučiti se opustiti. Jednostavno i djelotvorno ako ih zajednički pretvorimo u stil života.