Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
IGLU NA DNU JEZERA MOŽEŠ VIDJETI SAMO KAD JE VODA MIRNA
Tihovanje
objavljeno: 2. ožujka 2018.

Zašto ga nismo sami vidjeli? Gdje je zapelo?

Edward de Bono objašnjava bezuspješnu potragu za rješenjima analogijom s psima koji kopaju rupe: jedni ne pronađu rješenje zato što se rasprše kopajući stotine preplitkih rupa u kojima ga traže. Drugi ga ne pronađu jer su se ograničili samo na jednu rupu, i to krivu: buše bunar tragajući za rješenjem koje uopće nije ondje.  Što je zajedničko i jednima i drugima? Kopaju, ne razmišljaju o rješenju, samo kopaju vjerujući da će ga pronaći. Ne razmišljaju, samo kopaju.

To je upravo ono što naši učenici često činime. Rade naprornije, umjesto da rade inteligentnije, a inteligentnije znači: pribranije. Ova je zagonetka zgodan primjer:

 

Većina će ljudi gledajući slikovnu jednadžbu u prvome redu zaključiti da bor stoji umjesto broja 7 i uzet će to zdravo za gotovo. Taj će im bor-sedmica pomoći da u drugome redu zaključe da je kotač – šestica. U trećemu redu zaključe da je zvijezda dvojka. A onda se u posljednjem redu sve raspadne: bor i dalje računaju kao sedmicu, iako je bez zvijezde. Kotač i dalje računaju kao šesticu, iako ima samo pet, a ne šest polja kao kotači u prethodnim redovima. I, što je najgore, previde znak za množenje. Sastavljači takvih zagonetki tvrde da njima zapravo testiraju našu inteligenciju. A to uopće nije točno: ono zbog čega podbacujemo u rješavanju takvih zadataka nije neinteligencija, nego nepribranost. 

Danas imamo u razredima multitasking generacije: djecu koja su uvjerena da mogu uspješno raditi sto stvari odjednom. Doista mogu, ali samo ako ih sve rade automatski, brzinski, bez udubljivanja i promišljanja. A bez udubljivanja i promišljanja nema kvalitetnoga učenja. Da bismo mogli vidjeti iglu na dnu jezera, voda mora biti posve mirna.

Vesna Krmpotić je u svom zborniku Vrline ispravnoga ponašanja riječju tihovanje označila upravo to smirivanje vode: proces koji se mora dogoditi kako bismo se otvorili za razmišljanje i učenje. Njezina tihovanja zapravo su vođene vizualizacije u kojima se širimo u sebe: zaranjamo u svoje tišine i na kraju izranjamo osnaženi i izoštreni tišinom. Ovo je jedna od vizualizacija iz knjige, za radionice sa skupinama učenika starijih od devet godina.

Ležimo na leđima, s nogama prema središtu kruga. Zatvorili smo

oči. Mi ulazimo u more. Ono se pred nama pruža modro, blistavo, tiho.

Ulazimo sve dublje u vodu. Voda nam je do koljena. Idemo dublje.

Voda nam je do bedara. Silazimo u vodu. More je naš dom. Voda nam

je sada do trbuha. Potom do grudi, potom do grla. Potom do tjemena.

Ušli smo u more. Otvorili smo oči. Mi dišemo u moru. Sunce odozgo

obasjava morsko dno. Razgledavamo ga. Pijesak na dnu svjetluca.

Morske se trave njišu. Blistaju otvorene školjke. Koralji se njišu, ribe tu

i tamo zasvjetlucaju u prolazu. Spuštamo se na pijesak, lagano. Odozgo

sipi svjetlost kao dijamantna prašina. More je naš dom. Nama je ovdje

prekrasno, boje su tako jarke i čudesne, prelijevaju se kao u snu.

Slušamo žubor i glasove riba.

Onda se lagašno otiskujemo od dna prema površini. Prolazimo kroz

dijamantnu prašinu svjetlosti. Izranjamo. Otvaramo oči.

Tihovanja su način da se očistimo od svakovrsne buke u sebi i oko sebe kako bismo mogli pribrano uroniti u sve čime se bavimo. Tihovanje možemo postići vođenim vizualizacijama, meditiranjem, dubokim disanjem… malim zagonetkama i igricama na početku sata… svejedno. Bitno je samo podići razinu svoje pribranosti i usmjerenosti, otvoriti se i izoštriti način razmišljanja…  

Učenicima zapravo često uopće ne trebaju dodatna objašnjenja, instrukcije, više učenja… Ono što im zapravo treba jest pomoć da utišaju ometajuće buke u sebi otvarajući se za razmišljanje i učenje. Kad im u tome pomognemo, odjednom otkrijemo da su sva djeca – bistra.