Dinka JURIČIĆ, urednica za cjeloživotno obrazovanje u Školskoj knjizi i motivacijska govornica... Uživa u učenju koje nikad nije bilo tako lako i tako izazovno kao danas. Internet koristi kao svoju osobnu golemu knjižnicu u kojoj joj je sve dostupno. Društvene su mreže njezina Agora. Sve što nauči dijeli dalje. Čvrsto vjeruje da se znanje množi dijeljenjem.
UGLAVNOM ZNAMO TKO SMO, ALI NE ZNAMO TKO BISMO MOGLI POSTATI
Tko je tvoj uzor?
objavljeno: 9. rujna 2016.

Ali pogrešno bi bilo misliti da je to bila najteža intelektualna avantura našega odrastanja. Avantura traženje odgovora na pitanja Tko sam ja? U što vjerujem? Što želim raditi? bila je puno opasnija zbog oluja, gusara i zova sirena koje vrebaju dok brodeći kroz Skile i Haribde odrastanja tražimo odgovore.

Lako se bilo dovitljivom Odiseju oduprijeti ubojitoj zavodljivosti krilatih sirena, ljupkolikih nemani koje su predivnim pjevanjem odvlačile pozornost pomorcima na najopasnijemu dijelu plovidbe: između Skile i Haribde. Odisej je, naime, pravovremeno naložio svojim mornarima da ga čvrsto zavežu za jarbol, a sebi voskom začepe uši kako bi ostali koncentrirani dok ne isplove iz opasnih voda. Nažalost, danas su sirene puno dovitljivije nego u Odisejevo doba, i puno tehnološki jače: njihov zov neprestano dopire iz svih medija i nema kutka na svijetu kamo bi se dalo umaći…

U formativnoj dobi, dok se osobni identitet tek razvija, dijete svoju vrijednost procjenjuje oslanjajući se na vanjske izvore.  Odrastajući, naime, pokušavamo pronaći sebe. U početku to radimo tako da se poistovjećujemo s poželjnim uzorima iz svoje okoline. Počnemo s roditeljima, obitelji, tetama u vrtiću, učiteljicama… i sve teče glatko dok se ne umiješaju sirene i nametnu lažne uzore. Navedu na pomisao da vrijedimo zbog onoga što posjedujemo, a ne zbog onoga što uistinu jesmo.   

Zato s vremena na vrijeme postavite učenicima pitanje TKO JE TVOJ UZOR… u književnosti, u znanosti, u povijesti, umjetnosti… u svom najbližem okruženju… Na taj ih način navedite da počnu razmišljati i raspravljati i o vrijednostima izvan onih o kojima trube suvremene sirene: izvan konzumerskoga svijeta, zvijezda izniklih preko noći, bahatog razmetanja, grabežljivosti, nasilništva, nadmetanja, kruha bez motike, moći bez časti… Možda biste ih mogli potaknuti na projekt u kojem će otkrivati veličinu, hrabrost, plemenitost, ustrajnost, kreativnost… u naizgled malim, običnim ljudima oko sebe. Potaknite ih da budu glasnogovrnici dobrih uzora… Ohrabrite ih da se druže s ljudima od kojih mogu učiti kako rasti, sanjati i ostvarivati svoje snove. Osobni identitet ne dobivamo genetikom, moramo pošteno zasukati rukave da bismo ga izgradili.

Dug je put do toga da naučimo svoju vrijednost procjenjivati ne uspoređivanjem s drugima, nego uspoređujući sebe jučer i sebe danas. Neki uspiju, izgrade osobni identitet, znaju tko su i što žele u životu, pronađu sebe. Nažalost, mnogi nikad ne stignu do sebe jer zaglave kao netko drugi. Žive tuđe vrednote, imaju tuđa mišljenja, tuđe snove… a uopće toga nisu svjesni.

Najvažniji od svih učiteljskih i roditeljskih poslova je pomoći djeci da ne nasuču u plitkoj vodi,  da zarone u sebe, otkriju svoje potencijale, razviju ih i iskoriste za dobro sebi i svima nama.  

Piše: Dinka JURIČIĆ

…………………

Naslovna slika: Odisej i sirene; John William Waterhouse, 1891.