Kako motivirati učenike

ZLATNIK SE OTKOTRLJA, ZNANJE OSTAJE. (HEINRICH HEINE)

Uloži i umnoži

petak, 3. ožujka 2017.

Institut za društvena istraživanja objavio je ovih dana razočaravajuće rezultate istraživanja o poduzetnosti i inicijativnosti učenika osnovnih škola.

Uloži i umnoži

Samo 2,1% učenika (uglavnom onih iz razredne nastave) kreativno i poduzetno razmišlja, uočava šanse, spremno prihvaća izazove i rizike smišljajući načine da ostvari ono što želi. Većina ostalih (čak  76 %  učenika) spremniji su čekati da ih netko zaposli, kaže što trebaju raditi i da im plaću.

Jedna od najstarijih pouka o odgovornome i poduzetnom razmišljanju je ona biblijska prispodoba o talentima i slugama: 

»Čovjek, polazeći na put, dozva sluge i dade im svoj imetak. Jednomu dade pet talenata, drugomu dva, a trećemu jedan – svakomu po njegovoj sposobnosti. I otputova. Onaj koji je primio pet talenata odmah ode, upotrijebi ih i stekne drugih pet. Isto tako i onaj sa dva stekne druga dva. Onaj naprotiv koji je primio jedan ode, otkopa zemlju i sakri novac gospodarov. Nakon dugo vremena dođe gospodar tih slugu i zatraži od njih račun. Pristupi mu onaj što je primio pet talenata i donese drugih pet govoreći: ‘Gospodaru! Pet si mi talenata predao. Evo, drugih sam pet talenata stekao!’ Reče mu gospodar: ‘Valjaš, slugo dobri i vjerni! U malome si bio vjeran, nad mnogim ću te postaviti! Uđi u radost gospodara svoga!’ Pristupi i onaj sa dva talenta te reče: ‘Gospodaru! Dva si mi talenta predao. Evo, druga sam dva talenta stekao!’ Reče mu gospodar: ‘Valjaš, slugo dobri i vjerni! U malome si bio vjeran, nad mnogim ću te postaviti! Uđi u radost gospodara svoga.’A pristupi i onaj koji je primio jedan talenat te reče: ‘Gospodaru! Znadoh te: čovjek si strog, žanješ gdje nisi sijao i kupiš gdje nisi vijao. Pobojah se stoga, odoh i sakrih talenat tvoj u zemlju. Evo ti tvoje!’ A gospodar mu reče: ‘Slugo zli i lijeni! Znao si da žanjem gdje nisam sijao i kupim gdje nisam vijao! Trebalo je dakle da uložiš moj novac kod novčara i ja bih po povratku izvadio svoje s dobitkom.’‘Uzmite stoga od njega talenat i podajte onomu koji ih ima deset. Doista, onomu koji ima još će se dati, neka ima u izobilju, a od onoga koji nema oduzet će se i ono što ima. A beskorisnoga slugu izbacite van u tamu. Ondje će biti plač i škrgut zubi.’« (Mt 25, 14-30).

Kako dijete učiti da bude poduzetno i inovativno?

  • Možemo dati djetetu pet kuna i reći mu da kupi vrećicu sjemena, uzgoji rasad, proda ga i za tri nam mjeseca vrati dvostruko više nego što smo mu dali. To je relativno lak zadatak, ali je neopisivo korisna lekcija: dijete će morati naučiti planirati poslove, vrijeme i troškove, naučit će da nema rezultata preko noći i bez truda, naučit će da uloženih pet kuna može udesetorostručiti, ali da mu tih pet kuna može i propasti ako ne pronađe način da zaštiti svoje presadnice od mraza, ako ih ne zalijeva dobro, ako ne nađe kupca za njih... Steći će dragocjeno iskustvo razmišljanja, rješavanja problema, ustrajnosti i traženja načina da bude što uspješnije.
  • Možemo dati djetetu pet kuna ne dajući mu savjeta u što da ih uloži, a tražiti da nam za tri mjeseca vrati desetorostruko. U tom će slučaju morati više domišljati, biti kreativnije, odlučnije i upornije.
  • A možemo i ne dati djetetu pet kuna sve dok nam uvjerljivo ne predstavi svoj razrađeni plan o tome kako će ih uložiti i umnožiti i koliko će nam nakon tri mjeseca vratiti.

Robert Kiyosaki, autor poduzetničkih megauspješnica, na pitanje kako se obogatiti ulaganjem kad imaš vrlo malo novca, uvijek je odgovarao ovako: Nije NOVAC to što ulažeš. Ulažeš svoju PAMET, razmišljanje, ideje, znanje... Kad znaš što želiš postići  i što treba učiniti, pronaći ćeš način kako se povezati s ljudima koji ti u tomu mogu pomoći i doći ćeš do sredstava koja su ti potrebna za ulaganje.

Zaista zvuči okrutno kad se kaže da je siromaštvo posljedica financijske nepismenosti, nepoduzetnosti i neinventivnosti. Puno bolje zvuči kad se kaže da je bogatstvo posljedica financijske pismenosti, poduzetnosti i inventivnosti, zar ne? Šalu na stranu, najbolje od svega jest da se i financijska pismenost i poduzetnost i inventivnost – mogu naučiti.

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

Nitko nije premalen da bi potaknuo promjene!

U međupredmetnoj temi ODRŽIVI RAZVOJ klimatske…

Školski portal: Štrajk i početak došašća

Štrajk i početak došašća

Nadam se da smo nešto pokrenuli…

Školski portal: ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

ADVENTSKI KALENDAR ZA RAZREDNU NASTAVU

Drage učiteljice i dragi učitelji, i…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…