Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Koračajmo zajedno
objavljeno: 20. rujna 2017.

Slijedi aktivnost koja će nam pomoći ovladati osnovnim problemima iz, na primjer, gradiva hrvatskog jezika. U trećem razredu s učenicima učimo kratice.

Postoje kratice mjernih i novčanih jedinica te opće kratice. To je učenicima trećeg razreda dovoljno. No neki ih brkaju i ne znaju kada upotrijebiti točku, a kada ne.

Za obradbu te nastavne jedinice izradila sam kartice. Na dio kartica markerom sam ispisala kratice, a na drugi sam dio ispisala pune riječi.

Učenicima sam podijelila kartice tako da svatko dobije po jednu (ili s kraticom ili sa značenjem kratice). Učenik koji u ruci ima karticu s kraticom treba naći svog para. Primjerice, par čine kartice: „m“ i „metar“.

Budući da sam te kartice izradila u većem formatu (A5) te ih i plastificirala, idealne su za „travnatu igru memorije“.

Riječ travnata izvodi nas van na školsko igralište.

  • Kartice razbacam po travnatoj površini, koja je mnogo prikladnija od betona jer si u brzini učenici mogu ozlijediti prste ruku. Kartice se međusobno ne dodiruju i razmaknute su jedna od druge barem 20 cm.
  • Učenike podijelim u parove ili trojke. Moraju se držati za ruke.

Tako, u parovima ili trojkama, stoje iza zamišljene ili unaprijed dogovorene crte koja je udaljena 10-ak metara od kartica koje su na travi okrenute licem prema dolje.

Na moj znak prvi par ili trojka trči do kartica, držeći se za ruke.

  • Smiju okrenuti dvije kartice, koje potom moraju vratiti na isto mjesto odakle su ih i uzeli.

Pri okretanju kartica glasno pročitaju što na njima piše kako bi i ostali učenici mogli pratiti tijek igre. Za ruke se moraju stalno držati. Ako se u potrazi za karticama ne drže za ruke, za kaznu gube pravo za potragom i moraju se vratiti na početno mjesto, a u lov kreće idući par ili trojka.

  • Ako okrenu dvije kartice koje predstavljaju par, npr. „m“ i „metar“ ili „god.“ i „godina“, kartice zadržavaju i traže sljedeći par kartica.

Ako ne nađu par, vraćaju se na početno mjesto, a u potragu za karticama ide sljedeći par ili trojka.

Pobjednik je ona ekipa koja uspije naći najviše parova. Igra je vrlo zanimljiva, dinamična i puna smijeha te se može igrati i kao završna igra na satu TZK.

A SAD ĆU, NAPOKON, PREDSTAVITI KORAKE, DRUŠTVENU IGRU ZA UČENJE KRATICA.

Za igranje nam je potrebna:

  • ploča za igranje (koju ćete moći preuzeti)
  • 25 žetona (čepova ili novčića) za prekrivanje polja
  • igraća kockica
  • figurica za svakog igrača

Igrati mogu dva do četiri igrača. Prije početka igre žetonima je potrebno prekriti svih 25 polja u središnjim dijelu ploče za igranje. Igrači kreću s polja (stope) koje je označeno strelicom. Nije nužno da svaki igrač krene s posebnog polja (mogu i svi krenuti s istoga).

Igru može započeti igrač čije je ime prvo po abecedi. Baca kockicu i pomiče se po stopama za onoliko mjesta koliko je dobio na kockici. Nakon što se igrač pomakne za određeni broj koraka, bira polje koje želi otkriti. Pročita kraticu koja je ispisana u polju te treba izreći njezino značenje. Ako je točno odgovorio, zadržava žeton. Ako ne zna točan odgovor, vraća žeton natrag na polje.

Na nekim stopama postoje i određeni zadatci. Igrači se sa svojim figuricama kreću u krug, u smjeru strelica, sve dok jedan od njih ne podigne i posljednji žeton.

Pobjednik je onaj igrač koji je uspio prikupiti najviše žetona.

Presretna sam kad imam igru koja se može iskoristiti na više različitih načina pa tako ovu igru možemo prenamijeniti za vježbanje:

  • tablice množenja i/ili dijeljenja
  • pisanog množenja i/ili dijeljenja
  • zbrajanja i/ili oduzimanja…

Moguće je u ponuđenih 25 polja upisati 25 pitanja neke cjeline iz PID-a, imenice, vrste pridjeva… beskonačno mnogo različitih ideja.

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.