Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Kruženje vode u prirodi
objavljeno: 27. rujna 2017.

Dogurala sam s učenicima do četvrtog razreda. Nastavu Prirode i društva otvorili smo cjelinom Uvjeti života. Stigli smo do vode, koja posljednjih dana puni novinske članke tužnim pričama o poplavama. I o tome razgovaramo u učionici. Tužno je to. No bez vode čovjek ne može. Doduše, bilo bi bolje da ne moramo razgovarati i o poplavama.

DANAŠNJU KREATIVNOST POKLANJAM VODI, koja je svuda oko nas i bez koje ne možemo.

Budući da smo u trećem razredu radili pokuse s vodom kako bismo dokazali:

  • da je voda kapljevina (kapaljkom smo kapali vodu u čašu)
  • da poprima oblik posude u kojoj se nalazi (obojenu vodu prelijevali smo u posude i boce raznih oblika)
  • da je univerzalno otapalo (mutili smo cedevitu, sol, šećer, brašno, ali i rižu, kamenčiće i zrna kukuruza)
  • da nema ni boju ni okus ni miris (gledali, kušali, njušili)
  • da se pojavljuje u tri agregatna stanja (talili smo kockice leda u ruci, kuhali smo vodu u džezvi pa hvatali vodenu paru staklenom čašom)
  • mjerili temperature vrelišta i ledišta te otkrivali temperaturu idealne gustoće vode,

ove smo se godine samo prisjetili tih aktivnosti i nastavili u malo naprednijem tonu, onome prilagođenom četvrtašima.

Kako bismo dokazali da se voda nalazi i u biljkama i kako biljke ispuštaju vodu van, jednu smo manju, ali lisnatu lončanicu umotali najlonskom vrećicom i promatrali kako se nakon nekog vremena vrećica uparila, odnosno zamaglila.

Uz nezaobilazne upute o potrebnom dnevnom unosu vode u organizam pa do traganja za zanimljivostima o vodi, odakle smo saznali kako su nekada ljudi mislili kako voda ima sposobnost samopročišćivanja pa su nerijetko u rijeke, jezera i mora bacali otpad poput starih bicikala, automobila i sl. Nasreću, danas znamo kako to nije istina i trudimo se čuvati i štedjeti vodu koliko je to u našoj moći.

Pri čitanju zanimljivosti o vodi, došli smo i do rečenice u kojoj stoji kako je količina vode na Zemlji stalna. Učenici su se začudili, a jedna je učenica pitala: „Ali, učiteljice, a što kad pada kiša? Onda je sigurno bude više. Pogotovo ako dugo pada.“

E! Tu sam je čekala.

Pitanjem nas je uvela u temu kruženja vode u prirodi.

Iz torbe sam izvadila prozirnu vrećicu za zamrzavanje (obujma 3 l). Učenica je u vrećicu ulila čašu vode pa smo zajedno zatvorile vrećicu kako voda ne bi iscurila van. Vrećicu s vodom potom smo zalijepile na vanjski prozor učionice. Prolaznici će se ovih dana zasigurno čuditi kad budu vidjeli vrećicu s vodom zalijepljenu na prozor. No, mi ne marimo za to. Mi znamo zašto smo to učinili. Samo moramo biti strpljivi. Sljedećih dana, uz pomoć Sunca, u vrećici ćemo moći promatrati vodu kako kruži. Promatrat ćemo one nove ključne riječi „isparavanje“, „kondenziranje“, „taloženje“. Sve ćemo to vidjeti u maloj vrećici.

  • Sljedeći korak nam je obaviti pokus s „papirnatim“ kruženje vode. Na sljedećoj poveznici našla sam krugove koje treba ispisati na bijeli papir te slijedeći upute, složiti svoje vlastito papirnato kruženje vode. Krugove treba obojiti, nalijepiti na čvršći komad papira ili kartona te spojiti s pomoću iglice i plutenog čepa (učenicima je to poznato jer smo u drugom razredu na sličan način stavljali kazaljke na ručno izrađenu papirnatu uru).

Prije nego što sam učenicima dala materijal, prevela sam natpise na hrvatski jezik.

Budući da imam i UČENIKA koji nastavu prati PO PRILAGOĐENOM PROGRAMU, za njega sam pronašla sliku koju je trebao obojiti te ključne rečenice sa slike prepisati u bilježnicu.

U nastavku ćete moći preuzeti prevedene slike koje možete dati učenicima da boje, ako želite.

i onda ova….

Pred kraj drugog sata Prirode i društva, učenik me pitao na kojoj se visini nalaze oblaci koji nose kišu. O tome ćemo idući put. J

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.