Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Pisano dijeljenje brojeva jednoznamenkastim brojem s ostatkom
objavljeno: 3. svibnja 2017.

Nema tu nekog univerzalnog lijeka. Svatko matematiku doživljava na svoj način, a pogotovo djeca prvoga dana obrade toga gradiva. Širom otvorene i oči i usta:

„Auuu, učiteljiceee, ovo je preteško!“

To je obično prvi komentar koji čujem nakon prvog riješenog zadatka. Dva sata nakon toga oni to već sami rade. Natječu se tko će brže riješiti zadatak.

  • Napravila sam jako puno listića kako bih svojim učenicima pomogla svladati taj dio gradiva. I uvijek rado sve to rješavaju, i ne bune se što na tim listićima ponekad ima čak i više zadataka nego što ih ima u njihovim radnim bilježnicama.

A i ti listići koštaju. Treba to napraviti, pa ispisati, pa umnožiti za svakog učenika. Pa sutra opet neki drugi listić izraditi…

Želeći malko uštedjeti, smislila sam listić koji je moguće više puta koristiti. Dakako, moći ćete si i preuzeti obje vrste listića (i višestruki i jednokratni).

Ovu igru možemo igrati s učenicima kada obradimo dijeljenje s ostatcima. Tada je teže učenike „natjerati“ da množenjem provjeravaju rezultate – često zaboravljaju na ostatak, a u ovoj igri ostatak je najvažniji.

  • Igrati se može u paru, a i u dvije ili tri skupine.

Učenicima je potrebna matematička bilježnica, igraća kockica i po deset žetona (iste boje) po igraču ili skupini.

  1. Prvi igrač izabere polje na koje želi postaviti žeton i baca kockicu.
  2. Broj sa željenog polja treba podijeliti brojem koji je dobio bacanjem kockice.
  3. Nakon što uspješno podijeli i množenjem sve provjeri, ostatak od dijeljenja zapisuje u tablicu ili na školsku ploču (ovisno o prethodnom dogovoru).
  4. Svaki igrač/skupina igraju deset puta, tj. deset krugova.
  5. Na kraju se zbrajaju ostatci. Pobijedio je onaj učenik ili skupina s većim zbrojem ostataka.

Sad se pitate kako je moguće više puta koristiti isti listić! Ja sam listić bez upisanih brojeva ispisala u A3 formatu i plastificirala. U krugove upišem brojeve markerom za bijele ploče jer se tako napisani brojevi jednostavno obrišu papirnatom maramicom. Tako učenici mogu sami upisivati i zadavati si brojeve. Kasnije ćemo tu upisivati i četveroznamenkaste brojeve.

Naravno, tako pripremljenu „ploču“ nije potrebno koristiti samo za dijeljenje. Možemo uvježbavati množenje, pisano množenje, zbrajanje, oduzimanje…, samo se tada ta igra neće zvati „Potraga za ostatcima“, nego nekako drugačije.

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.