Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Slovo po slovo
objavljeno: 21. ožujka 2018.

U tom razdoblju provodimo projekt zvan Igrajmo se jezikom. Projekt je zaista dobro osmišljen i moguće ga je provoditi u redovitoj nastavi bez „remećenja” nastavnoga plana i programa. Nudi niz jezičnih igara kojima je učenicima moguće približiti ljepotu materinskog jezika. Zamišljen je tako da učenici nizom manjih aktivnosti uz pomoć odraslih svladavaju i neke teže oblike jezičnih sadržaja koristeći igru kao glavnu aktivnost.

I ja sudjelujem u projektu zajedno sa svojim učenicima. Osmišljavam igre i aktivnosti usmjerene bogaćenju rječnika, potičem ih na međusobnu suradnju. Važno je da im je zabavno, a kad je zabavno, nije im teško riješiti ni najteže zadatke.

Igre i aktivnosti koje smo provodili prošlih godina objavljene su na internetskoj stranici projekta, a ja ću danas predstaviti igru koju sam pronašla te prilagodila svojim potrebama.

Originalna se igra zove „Word on the Street”. Izrađena je u dvije verzije – za djecu i za odrasle. Ja sam proučavala dječju verziju.

Htjela sam ju kupiti, no na engleskom je jeziku pa bi mi bila potpuno neupotrebljiva, a cijena joj nije baš tako neznatna. Pa sam ju napravila. Sad je u potpunosti upotrebljiva.

Savršena je, jer zahtijeva od djece brzu reakciju, razmišljanje, međusobnu suradnju s ciljem smišljanja riječi koja odgovara postavljenom zadatku koji čitaju s kartica koje izvlače.

■ ŠTO JE POTREBNO ■

Izradila sam ukupno 94 kartice sa zadatcima, no sigurno neću ostati na tome broju, jer sam smislila dodatnih deset u trenutku pisanja ovoga članka. Kartice sam ispisala na papire u boji, izrezala te plastificirala.

  • kartice ćete moći preuzeti (dakako, možete napraviti i svoje)

Za igru je potrebna i ploča koju treba ispisati na četiri papira A4 formata te ju spojiti. Predlažem zalijepiti na komad čvršćeg papira kako bi se mogla i presaviti zbog lakšega prenošenja.

  • ploču za igru moći ćete preuzeti

Jedan od važnijih elemenata igre jesu pločice sa slovima. Naša abeceda ima 30 slova pa nam je potrebno toliko pločica, a zbog tolike količine slova i ploča za igranje je podulja.

Kako ne bih gubila vrijeme izrezujući pločice iz tvrdoga kartona ili nečega sličnoga, iskoristila sam čepove. U svojim sam zalihama pronašla naljepnice sa slovima koje su baš onih dimenzija koje su mi potrebne pa sam na čepove nalijepila slova abecede (velika tiskana!).

Gotova je priprema. Idemo se igrati!

■ KAKO IGRAMO ■

 Igru mogu igrati dva igrača ili čak dva tima igrača od po tri-četiri učenika.

Cilj je igre što prije osvojiti osam slova (čepova).

Ploču za igranje postavimo između igrača i na sredinu poslažemo čepove sa slovima (mjesta za čepove obilježena su malim tiskanim slovima).

Dogovorom ćemo odrediti koji igrač ili tim počinje igru.

Igrač izvlači karticu i čita uputu s nje.

Svaka kartica nalaže imenovanje nekog pojma.

Npr. imenuj nešto plavo – igrač (ili igrači jednog tima) navode imenice u 1. licu jednine koje odgovaraju postavljenom zadatku. Plavo je nebo, more, štrumpf, možda nečija majica…

Recimo da je igrač izabrao riječ NEBO. Sada tu riječ „zapisuje” pomoću slova na ploči. Izgovara slovo „N” i čep s tim slovom pomiče za jedno mjesto prema sebi. Zatim izgovara „E” te pomiče to slovo za jedno mjesto prema sebi. Potom i ostala slova iz riječi.

Igru tada igra drugi igrač ili tim igrača izvlačenjem iduće kartice.

Primjerice, trebaju imenovati nešto što se veže. Vezati se može marama, čvor, špaga, uže, vezica… Riječ „marama” ima u sebi tri slova „A”, što znači da se to slovo može pomaknuti TRI PUTA po ploči u smjeru igrača koji je izabrao tu riječ. Ako se slovo „A” nalazi na sredini ploče, a piše se riječ „marama”, uz tri će pomicanja čep sa slovom „A” izaći s ploče – što je cilj igre! Uzeti osam slova.

Nakon što su neka slova „uzeta”, nema razloga da se riječi ne pišu s preostalim slovima na ploči. Primjerice, ako je slovo „A” maknuto s ploče, riječ RODA pisat ćemo bez pomicanja slova „A” jer ga nema.

Igra se brzo pretvara u dobru stratešku igru, jer nitko ne voli vidjeti slova blizu ruba protivnikova dijela ploče pa je potrebno osmisliti riječ u skladu sa zadatkom s kartice, ali da sadrži što više slova koja se nalaze u protivnikovu dijelu ploče.

Ako ste vični engleskom jeziku, dodatno pojašnjenje pogledajte na YouTubeu. 

…..

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.