Kreativni kutak učionice

KREATIVNI KUTAK UČIONICE

Slovo po slovo

srijeda, 21. ožujka 2018.

Krajem veljače mnogo mojih dragih virtualnih kolegica učiteljica s učenicima obilježava Svjetski dan materinskog jezika. Tada počinje mjesec hrvatskoga jezika koji obično traje od 21. veljače do 17. ožujka.

U tom razdoblju provodimo projekt zvan Igrajmo se jezikom. Projekt je zaista dobro osmišljen i moguće ga je provoditi u redovitoj nastavi bez „remećenja” nastavnoga plana i programa. Nudi niz jezičnih igara kojima je učenicima moguće približiti ljepotu materinskog jezika. Zamišljen je tako da učenici nizom manjih aktivnosti uz pomoć odraslih svladavaju i neke teže oblike jezičnih sadržaja koristeći igru kao glavnu aktivnost.

I ja sudjelujem u projektu zajedno sa svojim učenicima. Osmišljavam igre i aktivnosti usmjerene bogaćenju rječnika, potičem ih na međusobnu suradnju. Važno je da im je zabavno, a kad je zabavno, nije im teško riješiti ni najteže zadatke.

Igre i aktivnosti koje smo provodili prošlih godina objavljene su na internetskoj stranici projekta, a ja ću danas predstaviti igru koju sam pronašla te prilagodila svojim potrebama.

Originalna se igra zove „Word on the Street”. Izrađena je u dvije verzije – za djecu i za odrasle. Ja sam proučavala dječju verziju.

Htjela sam ju kupiti, no na engleskom je jeziku pa bi mi bila potpuno neupotrebljiva, a cijena joj nije baš tako neznatna. Pa sam ju napravila. Sad je u potpunosti upotrebljiva.

Savršena je, jer zahtijeva od djece brzu reakciju, razmišljanje, međusobnu suradnju s ciljem smišljanja riječi koja odgovara postavljenom zadatku koji čitaju s kartica koje izvlače.

■ ŠTO JE POTREBNO ■

Izradila sam ukupno 94 kartice sa zadatcima, no sigurno neću ostati na tome broju, jer sam smislila dodatnih deset u trenutku pisanja ovoga članka. Kartice sam ispisala na papire u boji, izrezala te plastificirala.

  • kartice ćete moći preuzeti (dakako, možete napraviti i svoje)

Za igru je potrebna i ploča koju treba ispisati na četiri papira A4 formata te ju spojiti. Predlažem zalijepiti na komad čvršćeg papira kako bi se mogla i presaviti zbog lakšega prenošenja.

  • ploču za igru moći ćete preuzeti

Jedan od važnijih elemenata igre jesu pločice sa slovima. Naša abeceda ima 30 slova pa nam je potrebno toliko pločica, a zbog tolike količine slova i ploča za igranje je podulja.

Kako ne bih gubila vrijeme izrezujući pločice iz tvrdoga kartona ili nečega sličnoga, iskoristila sam čepove. U svojim sam zalihama pronašla naljepnice sa slovima koje su baš onih dimenzija koje su mi potrebne pa sam na čepove nalijepila slova abecede (velika tiskana!).

Gotova je priprema. Idemo se igrati!

■ KAKO IGRAMO ■

 Igru mogu igrati dva igrača ili čak dva tima igrača od po tri-četiri učenika.

Cilj je igre što prije osvojiti osam slova (čepova).

Ploču za igranje postavimo između igrača i na sredinu poslažemo čepove sa slovima (mjesta za čepove obilježena su malim tiskanim slovima).

Dogovorom ćemo odrediti koji igrač ili tim počinje igru.

Igrač izvlači karticu i čita uputu s nje.

Svaka kartica nalaže imenovanje nekog pojma.

Npr. imenuj nešto plavo – igrač (ili igrači jednog tima) navode imenice u 1. licu jednine koje odgovaraju postavljenom zadatku. Plavo je nebo, more, štrumpf, možda nečija majica...

Recimo da je igrač izabrao riječ NEBO. Sada tu riječ „zapisuje” pomoću slova na ploči. Izgovara slovo „N” i čep s tim slovom pomiče za jedno mjesto prema sebi. Zatim izgovara „E” te pomiče to slovo za jedno mjesto prema sebi. Potom i ostala slova iz riječi.

Igru tada igra drugi igrač ili tim igrača izvlačenjem iduće kartice.

Primjerice, trebaju imenovati nešto što se veže. Vezati se može marama, čvor, špaga, uže, vezica… Riječ „marama” ima u sebi tri slova „A”, što znači da se to slovo može pomaknuti TRI PUTA po ploči u smjeru igrača koji je izabrao tu riječ. Ako se slovo „A” nalazi na sredini ploče, a piše se riječ „marama”, uz tri će pomicanja čep sa slovom „A” izaći s ploče – što je cilj igre! Uzeti osam slova.

Nakon što su neka slova „uzeta”, nema razloga da se riječi ne pišu s preostalim slovima na ploči. Primjerice, ako je slovo „A” maknuto s ploče, riječ RODA pisat ćemo bez pomicanja slova „A” jer ga nema.

Igra se brzo pretvara u dobru stratešku igru, jer nitko ne voli vidjeti slova blizu ruba protivnikova dijela ploče pa je potrebno osmisliti riječ u skladu sa zadatkom s kartice, ali da sadrži što više slova koja se nalaze u protivnikovu dijelu ploče.

Ako ste vični engleskom jeziku, dodatno pojašnjenje pogledajte na YouTubeu. 

.....

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.

slovo po slovo - kartice

Preuzmi 87.90 KB (.pdf)

slovo po slovo - ploča

Preuzmi 276.25 KB (.pdf)
Vezani članci
Školski portal: Znatiželja, želja, igra, istraživanje

Znatiželja, želja, igra, istraživanje

Nekako se izgubila motivacija, ono što nas je poticalo na…

Školski portal: Učimo crtanjem

Učimo crtanjem

Isto tako, rezultati pokazuju i da je u učenika potrebno…

Školski portal: Projekt na koji sam ponosna

Projekt na koji sam ponosna

Učitelji razredne nastave na Loomenu trenutačno uče kako osmisliti projekt…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Izdanja za lakše učenje i poučavanje

Izdanja za lakše učenje i poučavanje

Kako biste brzo i jednostavno osmišljavali,…

Školski portal: Malo edukacije [1. dio]

Malo edukacije [1. dio]

… na kojima možete pronaći sadržaje…

Školski portal: Od povišenog tona do razrednog bontona

Od povišenog tona do razrednog bontona

… te se smatralo kako je…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…