Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
U ‘susjedstvu’ matematička igra
objavljeno: 6. prosinca 2017.

Ovo će biti već peta Večer matematike na kojoj sudjelujem kao učiteljica. To znači da imam izrađene igre za učenike od prvoga do četvrtog razreda. Od ponuđenog materijala izabrala sam samo nekoliko igara, a ostatak sam izradila ili osmislila i izradila sama, u svojoj malenoj radionici. Neke od igara sam i poslala organizatoricama pa su ih uvrstile u katalog.

Pozvana sam uskoro održati predavanje i radionicu na jednome stručnom skupu učitelja razredne nastave.

Tema je „matematičke igre“ pa sam odlučila sve svoje igre te tematike staviti u jednu kutiju i na jedno mjesto kako bih vidjela što imam, a vrijedno je pokazivanja. To ne stane u jednu veliku kutiju. Ni u dvije!

Doista sam ostala zapanjena. Pa to je golema količina materijala! Na neke sam igre jednostavno potpuno i zaboravila. Nekoliko dana već hodam po kući preskačući dodekaedre, krokodile, zmajeve i ostala bića jer mi se od silne količine svega što sam donijela ne da ni gledati u to, a kamoli popisati sve igre, materijal za igru i posložiti pravila.

I dok preskačem te hrpe kutija, Večer matematike se približava, a ja osmišljavam nove igre i aktivnosti. I tu nema kraja. Stalno me nešto vuče dalje.

Tako je i nastala igra koju predstavljam danas. Zove se SUSJEDI i svrha joj je uvježbavanje izvođenja računskih radnji s naglaskom na redoslijed izvođenja radnji.

Igru mogu igrati dva do četiri igrača, a igrači mogu biti učenici drugoga, trećega i/ili četvrtog razreda.

■  ZA IGRANJE JE POTREBNO SLJEDEĆE.

  • igraća ploča (preuzeti je možete u prilogu)
  • žetoni u bojama (za svakog igrača po šest žetona u jednoj boji)
  • tri igraće kockice
  • papir i olovka za svakog igrača

■  KAKO IGRAMO?

Igru počinje igrač čije je ime prvo po abecednom redu. Baca sve tri kockice. S tri broja i samo dvije računske radnje (po želji/potrebi igrača) igrač pokušava dobiti neki od brojeva koji se nalaze na igraćoj ploči. Dobiveni broj tada prekriva svojim žetonom. Isti broj ne smije se prekriti više puta.

Kako igrači prekrivaju brojeve, tako dobivaju bodove.

■  NAČIN BODOVANJA:

1 bod: ako je žeton postavljen bilo gdje na ploči

2 boda: ako je žeton postavljen dijagonalno uz već postavljeni žeton

3 boda: ako je žeton postavljen vodoravno ili okomito POKRAJ već postavljenog žetona

4 boda: ako je žeton postavljen IZMEĐU vodoravno ili okomito pokraj već postavljenog žetona i dijagonalno od drugog žetona. (pogledajte priloženu sliku!)                    

 

Igra završava kada igrač na ploču postavi svojih šest žetona. Tada se bodovi svih igrača zbrajaju. POBJEDNIK JE IGRAČ S NAJVIŠE BODOVA.

Za jednostavnije shvaćanje postupka nudim primjer kada igrač baca tri kockice i dobiva brojeve 6, 4 i 1. Od tih brojeva, kombinacijom dvaju računskih radnja, moguće je dobiti sljedeće brojeve.

30 = 6 · (4 + 1)

28 = (6 + 1) · 4

25 = 6 · 4 + 1

24 = 6 · 4 · 1

23 = 6 · 4 – 1

20 = (6 – 1) · 4

18 = 6 · (4 – 1)

11 = 6 + 4 + 1

10 = 6 + 4 · 1

9 = 6 + 4 – 1

2 = 6 : (4 – 1)

1 = 6 – (4 + 1)

 

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.