Katica Konstantinović već 15 godina radi kao učiteljica. Radi u Osnovnoj školi Nikole Tesle, Mirkovci. Iako je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske. Ovo je najnovija kolumna na Školskom portalu – učitelji od listopada 2016. godine svake srijede mogu pratiti događaje iz simpatične učionice i prijedloge ove kreativne učiteljice.
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Zbroji me, oduzmi me
objavljeno: 8. studenoga 2017.

Igrom učenici vježbaju kombinatoriku te usavršavaju pisano zbrajanje i oduzimanje brojeva.

Kako sam sad u četvrtom razredu, uglavnom predstavljam „teže“ i zahtjevnije igre, no ova igra primjenjiva je za učenike drugoga, trećega i četvrtog razreda (a možda je i za starije učenike, tko zna).

Za igranje je potrebno učenike podijeliti u parove, a svaki igrač treba imati jednu igraću ploču. Kako igraju u parovima, po paru je potrebno imati 20 žetona sa znamenkama ako obrađujemo zbrajanje ili oduzimanje troznamenkastih brojeva odnosno 30 žetona ako radimo s četveroznamenkastim brojevima.

ŽETONI SA ZNAMENKAMA

U mome omiljenom kafiću konobari, moji dragi prijatelji, čuvaju mi čepove koje bi inače bacili. Stoga imam zalihe čepova ako mi zatrebaju za neke od mojih kreativnih aktivnosti. Budući da jedan par učenika treba imati najviše 30 čepova, o krajnjoj količini neću govoriti. Mogu samo savjetovati da, ako imate priliku, skupljajte ih. Ionako u mojim kolumnama možete naići na igre koje se izrađuju baš od takvih čepova pa ih nikako ne možete imati previše.

Ružna stvar na čepovima je ta što je većina čepova s pivskih boca, a nije u redu da jedna učiteljica „reklamira“ pivo u svojoj učionici. Nabavila sam si okrugle naljepnice od učenika viših razreda. U njihovim mapama za likovnu kulturu postoji list pun naljepnica koje njima ne koriste. No one su baš pravih dimenzija i savršeno prekrivaju vanjsku površinu čepa. A usto, čepovi s tim naljepnicama baš lijepo izgledaju. U unutarnji dio čepa potrebno je ispisivati znamenke od 0 do 9. Jedan čep – jedna znamenka.

Jedan par igrača trebao bi dobiti 20 žetona na kojima je podjednak broj znamenaka, odnosno po dvije od svake. Ako je igračima potrebno dati 30 žetona, tada bi trebalo biti po tri žetona sa svakom znamenkom.

Znamenke možete ispisati markerom. Ja sam lijepila naljepnice s brojkama.

POTREBAN MATERIJAL

  • ploča za igranje za svakog učenika (moći ćete preuzeti četiri različite igraće ploče)
  • žetoni sa znamenkama
  • štoperica

KAKO IGRATI

OBJASNIT ĆU IGRANJE IGRE ZBRAJANJA TROZNAMENKASTIH BROJEVA.

DVA IGRAČA sjede jedan nasuprot drugomu i svatko ispred sebe ima igraću ploču (ja sam im ispisala dvije igre nasuprotno okrenute na papir formata A3 pa su ga već nazvali „ratnim poljem“) .

Pokraj njih, na klupi, nalazi se UKUPNO 20 ŽETONA SA ZNAMENKAMA (po dvije od svake). Žetoni su okrenuti tako da se znamenke ne vide.

Na zadani znak, SVAKI UČENIK UZIMA DESET ŽETONA i okreće ih tako da vidi sve znamenke. U zadanom vremenu (dovoljna im je 1 minuta, no, ovisno o sposobnostima učenika, jedan krug igranja može trajati i minutu i pol ili čak dvije minute) učenik treba, od znamenki koje ima, složiti pravilan zadatak zbrajanja.

CILJ IGRE je od zadanih znamenaka složiti pisano zbrajanje koje će dati što veći zbroj.

Ako je moguće, trebalo bi iskoristiti svih deset žetona, no ako znamenke „ne dopuštaju“, moguće je ne iskoristiti sve žetone, nego postaviti pisano zbrajanje dvoznamenkastoga i troznamenkastog broja ili čak i manje.

JEDAN KRUG TRAJE JEDNU MINUTU, a pobjednik je učenik koji u zadanom roku uspije složiti matematički zadatak.

Točnost provjerava protivnički igrač ili voditelj igre.

Nakon završenoga kruga igranja učenici ponovo okreću žetone te ih miješaju i tako se pripremaju za drugi krug.

IGRA JE DOSTA DINAMIČNA i pomaže učenicima automatiziranje zbrajanja i oduzimanja brojeva, a posebno je zanimljiva jer učenik mora unaprijed razmišljati koja mu je znamenka potrebna da bi radnja bila točna.

Napredni igrači mogu se igrati zbrajanja i oduzimanja četveroznamenkastih, pa i peteroznamenkastih brojeva, no tada treba voditi brigu o tome da im je potrebno mnogo više žetona, a i malo više vremena.

Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci

Iako joj je učiteljski poziv primaran, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.