Medijska pismenost - 5 do 12

NEPOVJERENJE PREMA UČITELJIMA LOŠE JE ZA DJECU

Prvašićima je najvažniji udžbenik POČETNICA, a sad učitelj sam bira kad početi poučavati slova…

ponedjeljak, 8. travnja 2019.

... o ljudskom radu – potrebi da ono što radimo ima neki smisao... i o autonomiji učitelja za kojom žudim i o onome što trenutačno radim da pridonesem tome što me „žulja” u mojoj struci...

Prvašićima je najvažniji udžbenik POČETNICA, a sad učitelj sam bira kad početi poučavati slova…

…a žudim zato što me smeta ponižavanje intelektualnog rada u zemlji, nepoštivanje struke [ne samo moje već je to općenito postao trend u zemlji – nikoga ne zanima struka, važno je znati se laktariti, svi su glasnogovornici javnosti, a najmanje stručni ljudi...], nerviraju me Google-pametnjakovići i glupani koji propisuju recepte za život [kao onaj bivši ministar koji je predložio da učitelji popunjavaju manjak kadra u turizmu te vikendima odrađuju sezonske poslove... i to bi trebalo biti domoljublje ili što?!]...

Posao nekad nije samo posao. Kad radiš nešto u što vjeruješ i kad svojim radom nastojiš ostvariti dobar utjecaj, katkad malen pomak u mentalnom sklopu struke kojoj pripadaš, ali nema veze i ako je malen – to itekako može usrećiti čovjeka i dati smisao onome čemu je posvećen i što ga tjera na ustajanje svakog jutra i na često naporan rad i rizike.

Radimo radi novca, istina, naprosto zato što njime osiguravamo svoju egzistenciju, ali fućkaj novac ako ne vidim smisao u onome što radim i nemam neku strast koja me vodi i motivira da svakoga jutra krećem u nove izazove.

Radeći u nastavi priželjkivala sam da mi se omogući autonomija i zavidjela sam kolegama u drugim državama koji rade u sustavima gdje se poštuje struka učitelja i ne zadire u nju s raznih strana.

Moje studiranje i kasnije, tijekom rada, stručno usavršavanje nekad su mi se činili besmislenima, jer što god bih mijenjala u nastavi trebala sam objašnjavati nestručnima i nekompetentnima, što nije jednostavno, jer mnoge stvari ne mogu razumjeti.

Vrlo sam teško pratila udžbenike izdavača, katkad su mi bili smetnja u radu, jer sam trebala samo prijedloge, ne i gotove recepte, a budući da se udžbenici kupuju nije bilo šanse da se njima ne koristim, jer je trebalo opravdati to što su u dječjim školskim torbama.

Željela sam da me se kao učitelja pusti na miru da s roditeljima pratim svoje učenike i da vođena svojim znanjem i iskustvom samostalno procjenjujem kad je vrijeme za neki iskorak, kad su spremni za neki novi izazov...

Ove sam godine u izdavaštvu, odlučila sam prihvatiti nove izazove i stvarno nije jednostavno... Ne znam kako bih sve „hendlala” da nema te strasti i potrebe da sve što radim ima neki smisao, neku motivaciju koja nije isključivo novac potreban za život [a uvijek ga nedostaje, jer nisam odabrala laktarenje].

Da nema te potrebe da samoj sebi opravdam svoj odabir posla kojim se bavim, davno bih otišla iz odgojno-obrazovne struke, s obzirom na sve, a kako je – mogla bih pisati tri dana bez prestanka...

I sad uređujem početnicu, a mislim da je početnica najvažniji i najosjetljiviji udžbenik – jer vodi dijete tijekom prvih dana škole, uz nju stvara svoj prvi dojam o školi i MORA BITI POTICAJ!

Uređujem početnicu – najvažniji udžbenik, jer je za prvi razred.

Ona je sad na procjeni – procjenjuju je struka, moje kolegice i kolege.

Nije jednostavno, ali je za mene novo i zanimljivo iskustvo.

Sretna sam da je to upravo udžbenik koji omogućuje učitelju autonomiju koja je nužno potrebna da stvari u razredu funkcioniraju, kad imaš male ljude ispred sebe koje trebaš potaknuti da zavole školu i učenje.

To je početnica koja omogućuje učiteljima da sami odaberu kad početi učiti slova, pisati i čitati.

U njoj je dovoljno sadržaja za pripremnu fazu, dovoljno poticaja za razgovor i upoznavanje sa svakim djetetom, dovoljno materijala da školu doživi zanimljivom i da učenje ne bude pritisak.

Ona ima dva dijela. Prva je knjiga, prvi dio, poput slikovnice, ali ozbiljno vodi kroz globalno čitanje i ima mnogo zanimljivih zadataka te prijeko potrebne predvježbe za pisanje.

Kad učitelj shvati da su djeca dovoljno zrela da krenu dalje i procijeni da je trenutak da nauče slova, ostavlja prvi dio početnice, proslavi s djecom završetak prvog razdoblja i uzima novu knjigu sa slovima – nova knjiga za novi početak, u veselju. 

  • Zašto ovo pišem? 

Da odagnam šumove u komunikaciji i dam do znanja da se neke stvari trebaju mijenjati – nepovjerenje prema učiteljima loše je za djecu.

Pišem i zato što me ljuti kad čujem da se učitelje doživljava kao ljude koji rade samo kad imaju gotove recepte, kad se misli da je knjiga za učitelja, a ne razmišlja da je ona za dijete.

Učitelju je ta knjiga dovoljna kao podrška da se bolje nosi s nepovoljnim uvjetima rada i nejasnom reformom, uza sve druge materijale koje mu omogućuju da dobro osmisli svoju nastavu.

Ne, u PČELICI nije zamišljeno da djeca počnu pisati tek u drugom polugodištu. 
Njezina je prednost upravo to da učitelj SAM BIRA KAD ĆE POČETI POUČAVATI SLOVA.

Ono što sam oduvijek htjela kao učiteljica jest – da mi nitko ne nameće kad ću raditi nešto s djecom koju, uz roditelje, najbolje poznajem, udžbenik koji će dati dovoljno književnih tekstova i dobrih ilustracija za razgovor, ali koji neće nametati dinamiku.

Nadam se da sam pomogla pokojem roditelju budućeg prvašića da shvati koliko ljudi razmišlja o prvim danima škole njegova djeteta, čak i kad se čini da nije tako. I učiteljima koji žele znati nešto više o udžbenicima koje biraju.

Autonomija učitelja prijeko je potrebna da stvari funkcioniraju u uvjetima u kojima radimo. Sretna sam da mogu pridonijeti, uz autorice koje razmišljaju na isti način...

…………

Ljiljana STUDENI, učiteljica razredne nastave, mentorica

…………

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.

Vezani članci
Školski portal: Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Jan je ispunio moj profesionalni svijet

Vjerojatno je genetika u našoj obitelji učinila onaj klik da…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

Školski portal: Malo edukacije (2. dio)

Malo edukacije (2. dio)

Ljetos sam pronašla (dobila sam preporuku u grupi Grow with…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…