Medijska pismenost - 5 do 12

DOBRO SU POSLOŽENI I SVOJI. SAMO DA TAKO I OSTANE

Shel Silverstein: „Drvo ima srce”

srijeda, 21. studenoga 2018.

Teško mi je i objasniti što sve osjećam i mislim dok pokušavam sagledati, napipati, pretpostaviti kako će se ovi moji kritični četvrtaši, uvijek spremni za kakav komentar, uklopiti u školsku stvarnost kasnije.

Naučili su da uvijek i u svakoj prilici propituju autoritete, zauzimaju stav i iznose ga uz suvisao argument. Da traže istinu i da si dopuste reći kad je ne nalaze, da svaku temu sagledaju iz svih perspektiva koje im padnu napamet pa tek onda donesu stav. Da i taj stav mogu i smiju promijeniti ako ga poljuljaju nova iskustva i spoznaje, kojima uvijek trebaju ostaviti otvorena vrata.

Nebrojeno mnogo puta usmjeravala sam ih da i moje stavove pretresaju i da im budu na meti kritike. Kako će im biti dalje s time, ne znam. Ne znam ni koliko je u ovom trenutku poželjan takav pojedinac u društvu koje su preplavili poltroni svih vrsta, ljudi koji zbog svojih interesa pristaju na sve, i gluhi su i nijemi na neistine i licemjerje, ako bi ih inzistiranje na istini moglo izložiti i negativno se odraziti na njihove živote.

Vodim se uvjerenjem da je škola, uz obitelj, jedino mjesto na kojemu se može konkretno utjecati i popravljati negativnosti društvenoga konteksta. Moj je fokus stalno na tome, i kad god sam u prilici maksimalno se bavim međupredmetnim temama.

Neki smo dan na nastavi književnosti upoznali Shela SILVERSTEINA, američkog pjesnika, kantautora, glazbenika, strip-crtača, scenarista i pisca dječjih knjiga. Djela su mu prevedena na 20 jezika i prodana u više od 20 milijuna primjeraka.

Priče su mu prožete tugom, ali i utjehom. Daju nebrojene mogućnosti integracije sadržaja književnosti, medijske kulture i građanskog odgoja i obrazovanja te drugih međupredmetnih tema, npr. teme Osobni i socijalni razvoj.

Izvrsne su za razvijanje kritičkoga mišljenja i dobri predlošci za raspravu, dobar materijal za sve učitelje koji teže govoriti istinu u svojim razredima i koji ne kalkuliraju s njome.

  •  Drvo ima srce / I drvo je bilo sretno, Shel SILVERSTEIN [The Giving Tree]

 Pripremajući se za priču Bilo jednom jedno stablo/Dobro drvo/Dobro stablo/Drvo ima srce [različiti su prijevodi], koju sam namjeravala obraditi uz film dostupan na internetskim stranicama, pronašla sam podatak da je priča zabranjena u nekim američkim državama te da su je određene struje proglasile nepoćudnom za djecu te se nije mogla pronaći, primjerice u knjižnicama Colorada.

Pročitala sam argumente koji su bili zastrašujući i apsolutno neosnovani, i to je bilo dovoljno da ne odolim izazovu.

Budući da je uistinu riječ o predivnoj i nezaboravnoj priči koja osvaja srca i djece i odraslih, a u što se svatko može uvjeriti kad pročita i pogleda animaciju dostupnu na internetskim stranicama, počastili smo se lijepim emocijama na izvannastavnom radu Medijske skupine.

NAKON GLEDANJA I INTERPRETACIJE, lijepim su rečenicama izrazili što su sve doživjeli i o čemu promišljali tijekom prikazivanja.

Učenicima sam nakon toga rekla da je priča zabranjena u nekim američkim državama i da me zanima mogu li pretpostaviti zbog čega bi je netko mogao zabraniti. Njihova zbunjena lica bila su mi neprocjenjiva poruka. Uglavnom su slijegali ramenima, a bilo je i nekoliko zanimljivih odgovora.

  • Zato što nas odrasli ne žele rastužiti, uvijek nas štite od toga.
  • Zato što dječak nije baš pokazao dobre osobine, bio je sebičan prema stablu, a odrasli ne žele da to utječe na nas i da i mi budemo takvi.

Izdvojila sam ova dva odgovora, jer nose i jednu poruku nama odraslima. Neću je objašnjavati. Nisam im rekla da je zabrana knjige bila obrazložena navodnim seksističkim sadržajem te mišljenjima da je opisana ljubav stabla prema dječaku, i kasnije odraslom čovjeku, proglašena neprimjerenom. Ne stoga što želim prikrivati istinu, već zato što su još premaleni da bi mogli shvatiti koliko svijet odraslih mogu deformirati određene manipulacije i problemi.

Nisu ni inzistirali doznati što je bio povod zabranama, samo su zaključili da će propitivati svako pravilo te da je razmišljanje svojom glavom važno za život u svijetu gdje se informacije i sadržaji šire brzinom munje pa tako i ono što je neutemeljeno i nesuvislo.

Učiteljice, zato treba dobro slušati kad se predstavljaju oni koji žele biti na vlasti. Jer na vlast mogu doći krivi ljudi, ako ne pripazimo prije glasovanja.

Ostali su kimali glavama i odobravali.

Sve im je jasno već sada, iako žive tek jedno desetljeće.

Baš poput priča Shela Silversteina, njihove reakcije prožmu me i tugom, ali i utješe.

Tugom jer uvijek mislim da smo mi odrasli zabrljali mnogo toga i ostavili im nepotreban teret, jer u određenim trenutcima nismo imali više hrabrosti za istinu.

Utješe me, jer vidim da su dobro posloženi i svoji. Samo da tako i ostane.

  • Reportaža o kazališnoj predstavi za djecu „I DRVO JE BILO SRETNO” u režiji Renea MEDVEŠEKA
  •  Priča je u hrvatskom prijevodu dostupna na Lukinu portalu OVDJE. 

…………

Ljiljana STUDENI, učiteljica razredne nastave, mentorica | OŠ Jelkovec, Zagreb 

…………

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.

………….

Vezani članci
Školski portal: Moj osvrt o Pravilniku o napredovanju i nagrađivanju

Moj osvrt o Pravilniku o napredovanju i nagrađivanju

Na početku želim pohvaliti što je, nakon toliko godina, konačno…

Školski portal: 5 strategija za prevladavanje poteškoća s učenjem

5 strategija za prevladavanje poteškoća s učenjem

… ona tvrda „vođenost” prije pola stoljeća popularnim „programiranim učenjem”…

Školski portal: Ne mogu disat'...

Ne mogu disat'...

Pri svakom sljedećem gledanju u ježiću sam vidjela mnoge drage…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Kuda koji, mili moji

Kuda koji, mili moji

Zboraši idu u 2. d, prirodnjaci…

Školski portal: Učenje je muka. Znanje je moć.

Učenje je muka. Znanje je moć.

Znati govoriti strani jezik tečno euforija…

Školski portal: Prednosti i mane rada u privatnoj školi

Prednosti i mane rada u privatnoj školi

… a neki ih smatraju igraonicama…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…