Iz školskog svijeta
■ OŠ DR. ANTE STARČEVIĆA, ZAGREB ■
Mali projekti za vedar početak nastavne godine
objavljeno: 23. kolovoza 2023.

Početak školske, ali i nastavne godine svakom učitelju donosi nove „slatke brige. Osobito ako je riječ o učiteljima koji rade s učenicima u razrednoj nastavi. Svaki početak podrazumijeva određenu pripremu prije početka rada.

Što ćemo raditi s učenicima, kako ćemo im predstaviti nastavne sadržaje, što ćemo im novo izvan nastavnog sadržaja ponuditi, kako zadržati njihovu pažnju – sve su to pitanja s kojima se, vjerujem, mnogi učitelji ovih dana često susreću.

Budući da je znanje jedino koje se dijeljenjem množi, podijelit ću s vama male projektne ideje za lakšu organizaciju i uspješan početak rada.

♦ RUJAN

Početkom nastavne godine i ponovnim ulaskom u razrednu zajednicu potrebno je ponovno se povezati s učenicima, a i oni se moraju ponovno povezati jedni s drugima, posebno ako je riječ o prvom i drugom razredu. Kako bi se učenici tijekom prvih par tjedana ponovno počeli ugodno osjećati u razredu, pripremila sam im niz malih projekata koje ćemo provoditi tijekom početnih mjeseci, a po potrebi proširiti i nastaviti provoditi do kraja polugodišta ili cijele nastavne godine.

♦ SAMOVREDNOVANJE RAZREDA

Svaki je učitelj na početku školske godine dužan upoznati učenike s pravilima ponašanja u školi i oko nje. Međutim, učenici nerijetko krše pravila i ne ponašaju se uvijek u skladu s dogovorenim pravilima. Zato predlažem izradu plakatanaziva Kakav sam bio danas? na kojem će biti znakovi za pozdrav na kraju dana. Učenici sami vrednuju sebe te odabiru znak kojim se žele pozdraviti s učiteljicom na kraju dana.

Znakove možete dogovoriti na prvom satu razrednika. Učenik na taj način može osvijestiti svoje ponašanje i ostvareni obrazovni uspjeh te ga to može potaknuti da popravi svoje ponašanje ili se više potrudi oko obrazovnih sadržaja.

OVDJE se nalazi prijedlog plakata koji možete preuzeti i uređivati prema vlastitim razrednim potrebama.

♦ SVI SMO MI VAŽNI

Dolaskom jeseni svaki učitelj sigurno će napraviti korelaciju godišnjih doba s ostalim predmetima. Predlažem da se zadnji dan u prvom tjednu učenici odvedu u školski park, igralište ili dvorište te da ih se uputi na promatranje prirode. Vjerojatno će u to doba biti na tlu različitih šarenih listova. Razgovarajte s njima o važnosti svakog stabla i svakog lista. Pokažite im različite oblike stabala i listova. Neka zapamte da je svaki list važan dio cjeline, bez obzira na to kako izgleda ili kakve je veličine. Da nema listova, stabla bi bila osamljena i gola.

Nakon razgovora neka svaki učenik odabere pet listova s tla (svaki list za jedan dan u proteklom tjednu), ali nikako nemojte trgati listove. Neka ih prouče i usporede. Nakon kraće šetnje možete se vratiti u razred ili aktivnost nastaviti na otvorenom, ali u tom slučaju bitno je pripremiti pribor za rad izvan učionice. Od sakupljenih listova svaki učenik neka napravi jesensku krunu. Razgovarajte o značenju krune, kakav je ona simbol te tko ju je nosio u prošlosti.

Potreban vam je običan papir koji će učenici izrezati na šire trake te ljepilo za listove. Nakon izrade krune razgovarajte o posebnostima i različitostima svakog učenika u razredu. Neka s krunom na glavi zapamte da je svatko od njih bitan i poseban te baš zbog svoje posebnosti čini vašu razrednu zajednicu bogatijom i raznovrsnijom.

♦ GODIŠNJA DOBA

Prethodna aktivnost može postati i godišnji projekt povezan s izmjenom godišnjih doba. Odaberite jedno stablo u školskom dvorištu te ga svaki mjesec redovito posjećujte i analizirajte. Bilo bi dobro kada bi stablo i fotografirali kako biste mogli uspoređivati promjene tijekom godine. Zabilježite sve promjene koje se događaju oko odabranog stabla i na samom stablu.

Podijelite različite zadatke povezane s tim stablom. Recimo da je riječ o stablu breze. Jedna skupina neka s pomoću materijala koji se mogu pronaći u školskoj knjižnici i/ili na internetu istraži brezu i njezina obilježja. Druga skupina neka napiše priču u kojoj će glavni lik biti breza, ali u određenom godišnjem dobu. Treća skupina neka osmisli anketni upitnik povezan uz znanja o brezi, a nadovezujući se na informacije koje će dobiti od prve skupine. Neka anketiraju učenike koji nisu u tom razredu, nego u susjednim razredima. Cilj je takva integriranog rada da učenici nauče dijeliti informacije i shvate kako se timskim radom može postići više.

Na kraju godine možete s pomoću aplikacije GrowApp postaviti fotografije i stvoriti video koji će prikazati kako se stablo breze mijenjalo tijekom godine. Također, možete izraditi brošuru o godišnjim dobima nadovezujući se na znanja koja su učenici stekli promatrajući stablo breze. Nagradite najbolje učenike ili one koji su se iznimno zalagali tijekom rada na tom projektu.

♦ RAZREDNI RJEČNIK – RIJEČ DANA/TJEDNA

Učenjem širimo naše znanje, obogaćujemo vokabular. Tijekom procesa učenja svaki se dan susrećemo s više ili manje nepoznatim riječima. U prvim danima predlažem izradu razrednog plakata ili razrednog rječnika u koji će učenici upisivati nepoznate riječi.

Da nepoznate riječi ne bi ostale nepoznate unatoč upisivanju u razredni rječnik, neka taj mali projekt bude zadatak za cijeli razred kroz cijeli tjedan. Kada se susretnete s nekom novom riječi te se složite da je ona dovoljno nepoznata da je upišete, neka svaki učenik tijekom tog tjedna napiše 5 rečenica s tom riječi (jedna rečenica za svaki dan u tjednu). Naravno, ako je riječ o prvašićima, onda prilagodite metodu pa možete zajedno usmeno svaki dan osmisliti novu rečenicu.

♦  SVJETSKI DAN SMIJEHA

Svjetski dan smijeha obilježava se 10. siječnja. Iako je siječanj poprilično daleko od rujna, ta bi vam aktivnost mogla pomoći svaki puta kada biste željeli nekoga oraspoložiti ili se podsjetiti na lijepe trenutke koje ste proveli zajedno. Tijekom rujna odaberite/izradite razrednu maskotu. To može biti razredni klaun ili bilo koja druga osoba, životinja ili motiv koji odaberu učenici kao simbol radosti i veselja u vašem razredu. Naslikajte taj motiv na velikom plakatu te svaki put kada se dogodi nešto smiješno, nešto lijepo ili nadahnjujuće, upišite pokraj maskote što se dogodilo. Možete lijepiti i samoljepljive papiriće, samo onda morate paziti da se tijekom vremena ne oštete ili odlijepe. U siječnju na Svjetski dan smijeha pročitajte što ste sve radili tijekom godine i nastavite dalje uveseljavati jedni druge.

Za učenike starije dobi na kraju nastavne godine izradite u nekom od digitalnih alata vaš razredni dnevnik smijeha. Preporučam aplikaciju Book Creator u koju možete dodati i fotografije, a zatim podijeliti s roditeljima i ostalim kolegama da i oni vide kako vaši učenici pozitivno utječu jedni na druge.

♦ RAZREDNI DNEVNIK

Projekt je povezan s prethodnom aktivnošću. Budući da smo odabrali razrednu maskotu (ili se barem načelno dogovorili oko nje), predlažem da se maskota i fizički uvede u razred u obliku plišane, krpene ili neke druge igračke. Ta se aktivnost može provoditi na način da maskota tijekom tjedna prati učenički rad i napredak. Svaki tjedan u razredni dnevnik treba upisati najmanje pet rečenica o tome što je maskota (recimo da je riječ o psiću koji se zove Ante) naučila i vidjela u razredu. Rečenice upisuju učenici, izmjenjuju se i dogovaraju oko toga što će se upisati u razredni dnevnik. Na kraju svakog tjedna, abecednim redom, učenici će dobiti Antu da ga paze i čuvaju tijekom  vikenda. Također, dobit će i razredni dnevnik u koji treba upisati što je Ante radio tijekom vikenda. To će ujedno biti i domaća zadaća onom učeniku koji će tog tjedna nositi Antu kući.

S obzirom na to da ću najesen biti u drugom razredu, postupno ćemo učiti pisana slova pa ćemo u početku pisati tiskanim slovima.

Taj je mali projekt zamišljen kao ponavljanje tiskanih slova iz prvog razreda te postupno usvajanje i ponavljanje pisanih slova tijekom drugog razreda. Na kraju godine možemo zajedno pročitati što smo sve (na)učili i radili tijekom proteklih mjeseci.

♦ MALI PODUZETNICI

Jesen nudi raznovrsne kreativne mogućnosti. Ako volite likovne zadatke i ne bojite se malo većeg opsega posla u razredu, predlažem da s učenicima krenete u istraživanje vašeg okoliša te započnete malo duži projekt. Godinama sam s učenicima izrađivala prigodne ukrase za božićni sajam te je uvijek bio izazov nabaviti potreban pribor i novac za izradu ukrasa. Ako u blizini škole rastu vazdazelena i listopadna stabla, povedite učenike u šetnju te pokušajte tijekom jeseni sakupiti što je više moguće jesenskih plodova (češere, žirove, orahe, ukrasne kratke grančice i sl.). Uputite ih zašto to radite i objasnite što ćete raditi s prikupljenim predmetima.

Jesenske plodove možete na različite kreativne načine iskoristiti za izradu ukrasa, a ujedno učenike naučiti i što znači biti poduzetan. Ako vaša škola ima zadrugu, svoje ukrase i ostale predmete koje izradite možete prodavati te zarađen novac iskoristiti za veću razrednu potrebu.

Fotografije prikazuju samo neke razredne ukrase koje su moji učenici izradili prošlih godina. Radila sam ih puno puta s prvim razredima, zato se ne morate bojati da mlađi učenici neće biti dorasli zadatku.

Nadam se da ste čitajući članak dobili neke nove ideje te da ćete ih moći iskušati u svojem radu.

Budući da sam članak počela s jesenskom idejom o različitim kraljevskim krunama, tako ću završiti s jednom izjavom Alberta Camusa: Jesen je drugo proljeće kada je svaki list cvijet. A ja vam svima želim da ove jeseni uživate u svakom listu i da vam svaki učenik obogati životni put baš poput raznovrsnog i bogatog jesenskog lišća.

■  Napisala: Sanja ŽUPAN, učiteljica razredne nastave | OŠ dr. Ante Starčevića, Zagreb |  Udana, majka dvoje djece. Na promociji diplomanata Učiteljskog fakulteta primila posebnu nagradu summa cum laude [s najvećom pohvalom studentu za izvanredna postignuća tijekom školovanja]. Dobitnica je Rektorove i Dekanove nagrade. U Zagrebu radi od 2011. godine. ■