Iz školskog svijeta
VRIJEME ZA IGRU
Slobodna ili nestrukturirana igra
objavljeno: 1. veljače 2022.

Djeci je potrebno slobodno vrijeme u kojem bi na neopterećen način učila o sebi i svijetu oko sebe. To bi trebalo biti vrijeme za igru koje bi bilo oslobođeno od bilo kakvih zadanih pravila ili očekivanja.

Vrijeme provedeno uz ekrane posljednjih je nekoliko godina nezaobilazna tema većine razgovora i rasprava kad je riječ o slobodnom vremenu djece, ne samo veće nego i mlađe, čak i djece vrtićke dobi.

Iz razgovora s roditeljima može se zaključiti da se načelno slažu s tvrdnjom da su djeca dnevno previše zaokupljena mobitelima i da roditelji sve češće gube bitku u nastojanju da svojoj djeci smanje vrijeme koje provode uz ekrane. Međutim, ne smije se zanemariti ni činjenica da i sami roditelji veliki dio vremena provode uz ekrane.

Naime, u želji da u miru provedu neko vrijeme uz mobitel, roditeljima je najjednostavnije dopustiti svojoj djeci da i ona budu njime zaokupljena. I tako, vrteći se ukrug, nažalost, roditeljima je teško skratiti vrijeme koje njihova djeca provode uz ekrane. Naime, nerijetko dio roditelja poklekne pred izazovom spravica i svojim primjerom ne pokazuje kako se odnositi prema ekranima i koliko vremena provoditi uz njih.

Osjećamo li se kao roditelji, skrbnici, učitelji obeshrabreno?

Treća je godina provedbe projekta SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 3 na eTwinningu u koji su se i ove školske godine uključili učenici 1.b i 4.a razreda OŠ Bijaći iz Kaštel-Novoga.

Jednogodišnji projekt nastavak je suradnje projektnih partnera iz eTwinningova projekta SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 1 i SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 2. Projekt su osmislile učiteljice Branka PASTUOVIĆ iz Osnovne škole Brodarica, Šibenik, i Iva PALČIĆ STRČIĆ iz Osnovne škole Središće, Zagreb.

Jedna od prvih aktivnosti koju su učenici 1.b i 4.a razreda realizirali tijekom mjeseca rujna bila je obilježavanje Svjetskog dana nestrukturirane školske igre.

Naime, prije pet godina na temu nestrukturirane ili slobodne igre pokrenuta je međunarodna akcija Global School Play Day kojom se želi osvijestiti važnost slobodne igre u školama. Već je prve godine u akciji Global School Play Day sudjelovalo čak 65 000 učenika. Otada se broj sudionika iz godine u godinu povećava.

Što je slobodna ili nestrukturirana igra?

Djeca danas često zbog mnogih obveza nemaju vremena za slobodnu igru. Idu u školu, a nakon škole na organizirane sportske aktivnosti, strane jezike, satove plesa ili na sviranje.

Sve spomenute i ine aktivnosti i igre imaju određeni set pravila tijekom kojih su djeca uglavnom pod nadzorom odraslih. Sudjelujući u tim aktivnostima i igrama, djeca su nerijetko pod pritiskom očekivanja i rezultata (u sportu – pobjeda, u učenju gitare – uspjeh na glazbenom natjecanju, na natjecanju iz matematike – što bolji plasman na bodovnoj ljestvici i tako dalje). 

Zajedničko je tim aktivnostima i igrama da su one organizirane ili strukturirane, odnosno, organizirane ili strukturirane igre.

S druge pak strane, zna se da je djeci potrebno i slobodno vrijeme u kojem bi na neopterećen način učila o sebi i svijetu oko sebe. To bi trebalo biti vrijeme za igru koja bi bila oslobođena od bilo kakvih zadanih pravila ili očekivanja. Tada govorimo o nestrukturiranoj ili slobodnoj igri, odnosno igrama koje nemaju specifične ciljeve, pravila ili očekivanja. 

U nestrukturiranoj igri jedini je gospodar dječja mašta, a mogućnosti su neograničene. Primjerice, slaganje lego-kocaka nestrukturirana je igra jer dijete od kocaka može složiti što god mu padne na pamet. I crtanje i igranje s lutkama nestrukturirane su igre. Nema pravila ili cilja. 

Dijete može putovati kamo god želi i isprobavati uloge koje želi. Na taj način dijete može učiti o sebi i svijetu oko sebe. I takav oblik igre trebao bi biti sastavni dio djetinjstva. Nažalost, sve je manje vremena koje djeca provode u slobodnoj ili nestrukturiranoj igri.

Nestrukturirana ili strukturirana igra?

Zapitamo li se koja je igra bolja za dijete: strukturirana ili nestrukturirana, bilo bi to kao da pitamo koji je sport zdraviji, odbojka ili rukomet. Obje vrste igre korisne su i pružaju različite prilike za učenje i platforma su za zdrav i nesputan djetetov razvoj.
U čemu je problem? Problem je jedino u tome što djeca danas sve manje vremena provode u nestrukturiranoj, slobodnoj i nesputanoj igri. Ono što bi bilo najbolje i optimalno jest djetetu osigurati vrijeme da se bavi i strukturiranim i nestrukturiranim vrstama aktivnosti.


Dobrobiti STRUKTURIRANE igre za dijete

Uči o važnosti suradnje i timskog rada.

Uči o važnosti strategije i pridržavanja pravila.

Utječe na razvoj i učenje. 

Podupire zdrav razvoj mozga.

Utječe na razvoj fizičkih i socijalnih sposobnosti.

Omogućava neprocjenjivo iskustvo suradnje.

Utječe na stvaranje samodiscipline i ustrajnosti.

Pomaže u stvaranju pozitivne slike o djetetu samome.


Dobrobiti NESTRUKTURIRANE igre

Od neprocjenjive je važnosti za razvoj djetetove mašte i kreativnosti.

Pomaže mu naučiti kako raditi timski.

Uči ga kako dijeliti.

Pomaže u tome pregovarati i rješavati sukobe.

Usmjerava ga kako zastupati svoje interese.

Igračke za slobodnu ili nestrukturiranu igru

Jedan od najboljih načina poticanja nestrukturirane igre u male djece jesu igračke otvorenog tipa koje se mogu upotrijebiti na više načina, što im omogućuje igranje uloga i samostalno kreiranje igre.

Idealne igračke za slobodnu, nestrukturiranu igru one su koje djetetu omogućavaju igranje uloga i pretvaranja. U to su uključeni razni setovi za igru poput kućica za lutke, dvoraca i brodova, različiti uporabni predmeti.

Igranje s takvim igračkama pruža djeci neograničene mogućnosti imaginacije, što je važno za njihov intelektualni i socijalni razvoj.

I crtanje, i slikanje, i igranje s lutkama pripadaju nestrukturiranim aktivnostima koje će razmahati maštu djeteta i otkriti sve njegove potencijale.

Važno je omogućiti djetetu da barem neko vrijeme u danu bude dijete i ne radi ništa zadano i unaprijed isplanirano – omogućiti mu samo da se igra. Jer, nestrukturirana igra pokreće dijete, ključan je dio djetinjstva i važna aktivnost za njegov psihosocijalni razvoj.

UMJESTO ZAKLJUČKA

Djeci je potrebno vrijeme koje će provesti u slobodnoj igri. Slobodna, nestrukturirana igra djeci omogućuje da se izraze na način na koji to ne mogu u svakidašnjem životu. Pruža im i mogućnost da isprobavaju nešto novo, i to bez pritiska da u tome moraju biti i uspješni.

U slobodnoj igri dijete ima mogućnost učiti o sebi i shvatiti što mu dobro ide i što želi. Dijete koje je slobodno u istraživanju i otkrivanju, s vremenom će otkriti koji su uistinu njegovi interesi, želje i talenti.

A to je vrlo važno za uspješan i sretan život. 

Mnogi roditelji često misle da je za dijete korisno sudjelovati na što više organiziranih aktivnosti i da će mu to pomoći u daljnjem životu. No, u stvarnosti je time djetetu uskraćeno vrijeme za slobodnu i maštovitu igru u kojoj može otkrivati svoje potencijale.

Djeca koja provode više vremena u nestrukturiranoj igri imaju i sposobnosti dužeg zadržavanja pozornosti, a pritom uče uloge kao što je ona vođe i donositelja odluka.

  Pišu: Terezija ZOKIĆ, učiteljica, mentorica i Benita VLADUŠIĆ, učiteljica i mentorica   OŠ Bijaći Kaštel-Novi    Terezija ZOKIĆ je autorica udžbenika hrvatskog jezika: Tajna slova 1 – 4Slovo po slovo 1 – 4 te Svijet riječi 1 – 4 u izdanju Školske knjige.  Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. i za 2020./2021.  Benita VLADUŠIĆ je autorica udžbenika iz hrvatskog jezika od prvog do četvrtog razreda Slovo po slovo i najnovije serije udžbenika Svijet riječi 1 – 4 u izdanju Školske knjige. Dobitnica je nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne radnike za školsku godinu 2018./2019. i za 2020./2021.