
GGeneracija NOW, projekt koji je osmislio Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) u suradnji s Hrvatskim Telekomom uz podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih. U projekt je sveukupno uključeno više od 160 edukativnih ustanova u Hrvatskoj.
Cilj je provedbe projekta i natjecanja povezivati postojeća i nova znanja u području tehnologije pri izradi kreativnih IoT projekata, razvijati kreativnost, inovativnost i razumijevanje modernih tehnologija te stvoriti priliku da djeca realiziraju projekt od koncepta do gotovog modela, da uče jedni od drugih i tako stječu samopouzdanje.
Već pet godina učenici Osnovne škole Petrijanec sudjeluju u projektu i natjecanju Generacija NOW pod mentorstvom učiteljice informatike, izvrsne savjetnice Jasminke Belščak.
Arduino sviralo i Kolo znanja 2019./2020.
U projekt i natjecanje Generacija NOW prvi put su se 2019./2020. školske godine uključili tadašnji učenici osmog i četvrtog razreda. Učenici su stvorili radove na temu Digitalna igra(čka).
♦ Karlo Rožđak, Greta Rukelj i Iva Oreški, tada osmaši, osmislili su Arduino sviralo namijenjeno sviranju melodija. Arduino se sviralo može koristiti u nastavi glazbene kulture ili za zabavu.
♦ Mlađi učenici, tada četvrtaši, a danas osmaši, Jana Šipek, Florijan Mihalić napravili su Kolo znanja. Kolo znanja digitalna je igračka napravljena pomoću Makeblock Neuron Creative Lab Kit kompleta. Osnovna je namjena ove digitalne igračke usvajanje i ponavljanje novih znanja na jednostavan i brz način pomoću igre za individualan ili grupni rad. U mentoriranju je mlađe skupine sudjelovao i suradnik Nino Špoljar, tada učitelj u programu Rano učenje informatike.
Optimus po svijetu, Magična kutija i Mini-EL Arduino (MEL) 2020./2021.
Drugu godinu sudjelovanja, odnosno 2020./2021., kada je tema natjecanja opet bila Digitalna igra(čka), učenici OŠ Petrijanec osmislili su čak tri projekta.
♦ Martin Đurin i Heda Kovačić, mlađa skupina učenika, uz pomoć su Florijana Mihalića i Jane Šipek izumili robota autića te osmislili projekt Optimus po svijetu. Optimus je robot autić koji putuje po svijetu, odnosno po geografskoj karti. U igri sudjeluju četiri igrača. Svaki igrač bira svoju boju. Igra počinje bacanjem kocke. Igrač koji dobije najveći broj, započinje igru izvlačenjem kartice. Na kartici se nalazi ime države, kontinenta ili oceana, a učenici Optimusom dolaze do odredišta tako da navigiraju joystickom. Uspiju li doći do ciljanog mjesta, dobivaju bod na sljedeći način: svaki put kad se pritisne tipkalo, očita se boja koja se uključi na LED traci i dodijeli igraču bod. Ako igrač zadatak ne riješi točno, ne dobiva bod, a na redu je slijedeći igrač. Igrači se izmjenjuju, a pobjednik je onaj igrač koji prvi četiri puta očita svoju boju (pobjednik je prikazan na zaslonu i LED zaslonu). Učenike je metorirala učiteljica Valentina Hosnjak u suradnji s učiteljicom Jasminkom.
♦ Mateo Humek, Ivan Plantak i Leon Kralj osmislili su zabavnu igru Magična kutija. Učenicima se magičnom kutijom prikazuje njihovo buduće zanimanje. U tu su svrhu učenici osmislili elektronički sklop u obliku magične kutije koja na dodir polugice na ekranu ispisuje buduće zanimanje onog koji je pomaknuo polugicu. Također, ugrađenim se potenciometrom ekranu može smanjiti ili povećati osvjetljenje. Napajanje je putem baterije ili kabla spojenog na USB priključak. Učenike su u projektu vodili učitelj Miroslav Marković i učiteljica Jasminka.
Osmaši su te godine imali dva rada.
♦ Danijel Jurković, učenik osmog razreda, 2021. godine samostalno je osmislio i isprogramirao Mini-EL Arduino (MEL), namijenjen početnicima u elektronici. MEL služi za brži početak rada Arduino razvojnim pločicama bez znanja programiranja. Projekt se sastoji od dvaju dijelova. Prvi je Windows aplikacija pisana u C# u kojoj se spajanjem blokova upravlja Arduinom i program za Arduino pisan u C++ koji komunicira s aplikacijom i izvršava zadatke koji čine drugi dio projekta: očitavanje senzora, pokretanje motora, prikaz na displayu i sl. Cilj je projekta približiti učenje elektronike svakom učeniku. Autorsko pravo za cjelokupan programski kod aplikacije zadržavaju učenik i mentorica Jasminka. Te je godine Danijel osvojio 2. mjesto na državnom natjecanju iz informatike u kategoriji Razvoj softvera.
Glazbena kutija emocija i DJ BOX 2021./2022.
Treću godinu, 2021./2022., tema je natječaja bila Digitalna umjetnost.
♦ Najmlađa ekipa koja je sudjelovala, tada učenici trećeg razreda: Mladen Jurković, Jakov Krobot, Karin Martinec i Lara Mravlinčić, sadašnji su petaši. Oni su pod vodstvom učiteljice Maje Bosilj u suradnji s učiteljicom Jasminkom osmislili projekt Glazbena kutija emocija. Ovaj je projekt osmišljen kako bi se emocije prikazale pjesmicama koje se uče u školi. Glazbena kutija emocija nudi mogućnost odabira četiriju različitih emocija i pripadajućih pjesama. Pomoću kartica boja i senzora za boju program prepoznaje emociju te pomoću zujalice svira pjesmu, a pomoću DC motora pokreće balerinu.
♦ Lorena Bogdan, Andrijana Oršoš, Viktorija Oršuš osmislile su kutiju koja stvara glazbu i svjetlosne efekte. Postavljene su četiri LED svjetleće diode: crvena, žuta, plava i crvena, a kombinacijom se osnovnih boja može stvoriti privid sekundarnih boja. Svjetleće se diode uključuju pritiskom na tipke pri čemu zvučnik svira određene tonove: C, E, G i C2. Prema tome, DJ BOX idealan je za održavanje tuluma. Napajanje je pomoću USB kabela, a korišteni su sljedeći dijelovi Arduino seta: svjetleće diode, otpornici, zvučnik i tipkala. Učenice je vodila učiteljica Mislava Matković u suradnji s učiteljicom Jasminkom.
Pametni tunel i Alarmator 2022./2023.
Prošle školske godine, 2022./2023., tema je natjecanja bila dosta zahtjevnija. To je bila tema Zelene tehnologije. Te su se godine učenici odlučili koristiti samo Arduino setovima kako bi bolje naučili programirati Arduino, uz podršku učiteljica Mislave i Jasminke.
♦ Rad Pametni tunel osmišljen je s namjerom da se uštedi električna energija. Nema potrebe da rasvjeta u tunelima bude uključena cijelo vrijeme, mogla bi se uključivati samo prema potrebi, odnosno prilikom prolaska nekog vozila. Za izradu Pametnog tunela koristila se Dasduino pločica na koju su priključene četiri svjetleće diode i jedan ultrazvučni senzor. Kada senzor očita objekt unutar zadane mjere (duljine tunela), svjetleće diode se uključuju, a u suprotnom su isključene. Ovo su pametno rješenje osmislili tada petaši: Dora Tomašek, Emil Peharda, Karlo Majhen i Luka Novoselec.
♦ Braća Filip i Matej Kišić izumili su Alarmator. Ideja je Alarmatora stvoriti uređaj koji će upozoravati na pregrijavanje računala. Time bi se smanjila mogućnost oštećenja računalnih komponenti, ali i potaklo korisnika na odmor od ekrana. Na Dasduino pločicu spojen je OLED ekran na koji se veže senzor za temperaturu. OLED ekran služi za ispis trenutne temperature sa senzora, a uz navedeno, izlazne komponente čini zvučnik i dvije svjetleće diode. Kada temperatura prijeđe zadanu granicu (npr. 25 °C) tada Alarmator reproducira zvučni signal uzbune uz naizmjenično uključivanje i isključivanje svjetlećih dioda.
ColorMan 2023./2024.
Ove školske godine tj. 2023./2024. tema natjecanja Pametna rješenja za svijet bez prepreka bila je još teža i izazovnija.
♦ Ovaj puta u projekt su se uključili četvrtaši Josip Kuhar i Matija Flegar polaznici dodatne nastave iz informatike. Josip i Matija su osmislili rješenje nazvano ColorMan, a u čemu su ih vodile njihove mentorice, učiteljice informatike Valentina i Jasminka. ColorMan je robot sastavljen je od modula seta Neuron i programiran u istoimenoj aplikaciji. ColorMan je pomagalo za osobe koje imaju poteškoća s prepoznavanjem boja.
Josip Kuhar i Matija Flegar, su u lipnju ove godine bili i na državnom natjecanju Generacija NOW. Ukupno je sudjelovala 91 ekipa, a na završnu izložbu i Hackaton natjecanje u programiranju bilo je pozvano po 6 radova iz tri različite dobne skupine.
Povjerenstvo je pohvalilo pet odabranih radova u kategoriji 1.-4. razreda osnovne škole, a među njima je i ColorMan.
Uključivanjem u projekt i natjecanje Generacija NOW učenicima je omogućena suradnja i izražavanje njihove kreativnosti i inovativnosti. Stoga se učenici Osnove škole Petrijanec i njihove učiteljice informatike Jasminka Belščak, Valentina Hosnjak i Mislava Matković vesele novoj izazovnoj temi i u sljedećoj školskoj godini.
■ Napisale: Učiteljice informatike Jasminka Belščak, mag. inf., izvrsna savjetnica, Valentina Hosnjak i Mislava Matković, OŠ Petrijanec ■