Učitelji stvaraju
PRODUŽENI BORAVAK
Organizirano vrijeme je kreativno i kvalitetno ispunjeno
objavljeno: 27. veljače 2022.

Boravak je, kao što je već navedeno u prethodnim člancima koje sam pisala, poseban oblik odgojno-obrazovnoga rada koji se organizira izvan redovne nastave kako je navedeno u Pravilniku o organizaciji i provedbi boravka u osnovnoj školi (2019). Ovaj odgojno-obrazovni rad čini organizirano vrijeme te slobodno vrijeme učenika. U ovom ću članku detaljnije opisati kako izgleda organizirano vrijeme u produženom boravku 4. razreda u kojem trenutno radim, uz poveznice na aktivnosti s nadom da će nekome biti pomoć u osmišljavanju vlastitih.

Produženi boravak 4. razreda, u kojem sam učiteljica, čine učenici iz dvaju razrednih odjela (heterogena skupina učenika). Svakog dana preuzimam učenike oko 12 sati i s njima sam  do 17 sati.

Učenici najprije imaju organiziran obrok, a potom imaju svoje slobodno vrijeme (kada je sunčano, često ga provode na školskom igralištu ili u parku pokraj školske zgrade gdje se druže, igraju, dijele međusobno svoje tajne – tko je u koga zaljubljen glavna je tema razgovora u 4. razredu).

Piše: Angelina Jakopin Vuk, mag. prim. educ., učiteljica razredne nastave ■  OŠ Središće

Nakon slobodnog vremena slijedi pisanje domaćih zadaća koje provodim paralelno (svaki razred rješava svoje zadatke na ploči, pojašnjava ih, a ja im u tome pomažem potpitanjima i dodatnim pojašnjenjima. Zatim započinje organizirano vrijeme osmišljeno nizom aktivnosti. Tim aktivnostima učenici stječu različita znanja, sposobnosti, vještine (ili jednom riječju rečeno – kompetencije) potrebne za svakodnevni život. Uvijek komuniciram s razrednicima obaju razreda kako bih znala koje pisane provjere učenici trebaju u skorije vrijeme pisati (o istim se informiram i putem e-Dnevnika). Ono što predstavlja posebnost boravka u 4. razredu na koju, prema mom mišljenju, treba obratiti pozornost jest učenje. Pritom ne mislim samo na usvajanje određenog nastavnog sadržaja, već na tehnike učenja. Iako nam se čini vrlo jednostavnim i jasnim kako učiti, to je vještina koju je najteže steći, a temelj je za cjelokupno daljnje obrazovanje.

Neke od tehnika učenja možete pronaći na ovoj poveznici:

Najčešće korištena tehnika učenja u mom su produženom boravku umne mape (misaone karte, mentalne mape). Učenici ih doista vole jer na jednostavan način mogu prikazati niz različitih pojmova uz pomoć boja i crteža, što im uvelike kasnije olakšava učenje.

Koristila sam se i karticama pitalicama te različitim kvizovima i igrama. Trudila sam se da svaka igra ima svoju priču, odnosno da je oblikovana poput potrage za nečim (krajem priče, blagom, određenim književnim likom) jer moje učenike zanimaju mistične, tajnovite priče u kojima sami trebaju razmisliti što će se dalje dogoditi. Još kad se u takvim igrama (u kojim se nalaze zadatci vezani uz nastavni sadržaj) pojave i njihova imena, sreći nema kraja.

OVO SU PRIMJERI KAKO SMO MI KORISTILI TEHNIKE UČENJA

Aktivnosti koje provodim s učenicima u organiziranom vremenu jesu:

projekti

izrada likovnih radova

kreativne aktivnosti

obilježavanje pojedinih datuma u godini.

Već početkom školske godine odabirem projekte u koje želim uključiti svoje učenike (neovisno o tome jesam li i sama autor projekta ili isključivo sudionik) i zapisujem aktivnosti koje bih provodila.

Iznimno mi je značajno uvažiti želje učenika. Primjerice, u projektu U svijetu književnih umjetnika, čiji sam suautor s učiteljicom Brankicom Habuzin, odabirem tekstove autora koji su učenicima bliski i zanimljivi. Nije mi samo cilj da učenici upoznaju književno djelo ili usvoje neke zanimljivosti o autoru, već da stvarno uživaju u čitanju odabranog djela.

Kao rezultat upoznavanja autora i književnih djela nastala je mala razredna knjižnica u kojoj učenici posuđuju književna djela prema vlastitom izboru te se zapisuju na popis i kasnije ih vraćaju.

Kada knjigu vrate, obveza je napisati osvrt na književno djelo u obliku kratke recenzije kako bi ostali učenici, koji žele pročitati knjigu, vidjeli o čemu se u knjizi radi i koliko su ostali učenici njome zadovoljni.

Kako upoznajemo književnike, tako upoznajemo umjetnike u projektu U svijetu likovnih umjetnika. Osim što se izradom svakog rada upoznaju sa zanimljivostima iz života likovnih stvaralaca (sada moji učenici mogu podosta reći o Fridi Kahlo, Picassu, Jessici Swift…), uz to uvježbavaju koristiti se likovnim tehnikama, iako se takav izraz često ne koristi u Likovnoj kulturi. Smatram kako se sa svakim novim likovnim radom učenici sve bolje koriste određenom tehnikom jer je to vještina kao što je, primjerice, vožnja biciklom – nitko ga nije naučio voziti teorijskim znanjem, već stalnom vožnjom.

OVAKO IZGLEDAJU NAŠI TRENUTNI PROJEKTI

Kreativne se aktivnosti baziraju na izradi pjesama, rebusa, kvizova, radionica koje su učenicima zabavne, a u njima dosta toga nauče. Radionice, koje provodim, napravljene su po uzoru na aktivnosti u projektu Memento prijateljstva u kojima učenici osvješćuju važnost uvažavanja drugih, empatije, suradnje, komunikacije što im treba u svakodnevnom životu.

NEKE OD NAŠIH KREATIVNIH AKTIVNOSTI

Obilježavanje određenih datuma u godini prednost je produžnog boravka koju bi, svakako, trebalo iskoristiti. Iako učitelji u redovnoj nastavi, također, obilježavaju pojedine datume u različitim nastavnim predmetima, boravak to isto može (i treba) nadopuniti različitim aktivnostima.

NAŠE AKTIVNOSTI UZ OBILJEŽAVANJE POJEDINIH DATUMA U GODINI

Sve izrađene aktivnosti proizlaze iz GIK-a koji svaka učiteljica izrađuje za svoj razred kojeg poučava u produženom boravku. Svaki dan odabirem određene aktivnosti oblikujući ih tako da učenicima budu zanimljive i zabavne, a da takvim aktivnostima nešto nauče.

Naposljetku, ovo je samo moj primjer rada u produženom boravku u kojem radim već dvije godine, ali i mala riznica vlastitog materijala koji sam skupila kao poticaj da i ostale kolegice pokažu svoje primjere iz prakse kako bismo se odmakli od stereotipnog mišljenja da je učiteljska profesija idealno zanimanje u kojem se zapravo ne radi ništa, osim što čuvamo djecu dok roditelji ne dođu po njih…

Naime, to je često opis produženog boravka među roditeljima, a što je najgore i među kolegama i kolegicama.

Ako ćemo samo šutjeti, i skrivati se iza vrata učionica bez da s ponosom pokažemo kako i koliko radimo, mislim da nikada nećemo steći nikakvo poštovanje u društvu jer kako se kaže: Šutnja je znak priznanja.

Drugim riječima, šutimo li na ovakve ružne riječi koje nam se često upućuju, prihvaćamo ih i time praktički pristajemo da nas se svrstava u kategoriju neradnika iako to nikako nismo. Zato i stvaram svoje razredne stranice na kojima postavljam aktivnosti.

Njima pristup imaju roditelji i jasno mogu vidjeti što učenici rade u produženom boravku u kojem je provedeno vrijeme doista kreativno i kvalitetno ispunjeno.

Razredna je stranica moj vlastiti izbor i ne smatram da ju svi trebaju imati, ali neki oblik učeničkog portfelja i bilježnice za boravak, u koju učenici zapisuju aktivnosti i rješavaju zadatke, svakako bi zbog svega navedenog bilo poželjno imati.  

PRIMJERI MOJIH DOSADAŠNJIH RAZREDNIH STRANICA

♦  3. RAZRED

♦  4. RAZRED