Važni datumi u godini
■ 1. OŽUJKA ■ SVJETSKI DAN KOMPLIMENATA
Iskreni i osobni kompliment ne košta ništa
objavljeno: 1. ožujka 2019.

…  koji nam nešto znače i koji su učinili nešto kvalitetno i dobro.  Svrha je stvoriti najpozitivniji dan u godini.

Ova inicijativa nije komercijalna, jer se zahvalnost pokazuje riječima, a ne poklonima. Ništa više ne potiče, ne daje veću energiju, ne čini ljude sretnijima kao iskren kompliment i zahvalnost.

Zato ne propustite priliku da nekome uljepšate današnji dan! [ Izvor: studentski.hr ]

Najdublje načelo ljudske prirode jest žudnja za poštovanjem.

William JAMES, američki filozof i psiholog

 Dugotrajnim je istraživanjem Abraham Maslow, humanistički psiholog, uspio navesti i objasniti najvažnije ljudske potrebe za koje je smatrao da su urođene svakom čovjeku te da usmjeravaju sva njegova ponašanja kako bi se ostvarile.

U Maslowljevoj su hijerarhiji potreba najniže potrebe one fiziološke (npr. glad, žeđ), a zatim slijede želja za sigurnošću, potreba za pripadanjem i ljubavlju te potreba za poštovanjem. Na samom je vrhu piramide samo aktualizacija koja opisuje najvišu razinu psihološkog razvoja pojedinca.

Samoaktualizacija se ne može postići ako prethodne niže potrebe nisu zadovoljene. Potrebe višeg reda mogu se ostvariti tek kad je potreba nižeg reda zadovoljena.

Iskreni i osobni kompliment ništa ne košta, a ima velik utjecaj na primatelja.

Hans POORTVLIET, jedan od glavnih organizatora obilježavanja ovog dana u Nizozemskoj

Kreativnost je povezana sa samoaktualizacijom, odnosno proizlazi iz nje. Kad ljudi zadovolje sve svoje osnovne potrebe i dostignu samoaktualizaciju, kreativnost spontano i posljedično proizlazi iz takvih osoba.

Maslow je smatrao da svi ljudi imaju kreativne potencijale, ali ih svi ne razvijaju. Problem je u tome što neki uopće ne pridaju važnost kreativnosti kao nekom bitnom kognitivnom procesu, a zapravo je u pitanju jedna od najkompleksnijih ljudskih kognitivnih funkcija.

Stručnjaci kreativnost opisuju kao ljudsku kvalitetu koja ovisi o individualnim sposobnostima, stručnosti i motivaciji te se promatra u terminima inovativnosti i izgradnje ideja ili proizvoda koji su novi i potencijalno korisni.

Maslow je u svojoj hijerarhiji potreba kreativnost uvrstio u samoaktualizaciju, ali je također naglasio da kreativnost nije lako postići, kao ni samoaktualizaciju.

Kreativnost postižu spontani, slobodni, ustrajni i fleksibilni pojedinci koji se ne boje prepreka i koji su dovoljno hrabri prihvatiti sve svoje dobre i loše karakteristike te raditi na sebi. [ Izvor: krenizdravo.rtl.hr ]

AKTIVNOSTI

Da bismo kod učenika mogli razvijati generičke kompetencije, da bismo ih doveli do razine samoaktualizacije, kad mogu biti kreativni, trebaju imati zadovoljene sve potrebe. Zato ih trebamo poticati da se međusobno pohvale, daju kompliment jedno drugome kad god primijete valjani razlog.

Moramo im osvijestiti razliku između podilaženja zbog bilo kakve koristi i iskrene pohvale i komplimenta, što je jako važno u vrednovanju i samovrednovanju (vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje).

Prva je aktivnost koju prakticiram Reci nešto lijepo koju provodimo tako da svi sjedimo ili stojimo u krugu (ovakva je formacija vrlo važna zbog kontakta očima i prirodne međusobne komunikacije svih sudionika) i ističemo dobre strane svakoga ponaosob redom i/ili bacajući „zamišljenu lopticu komplimenata”.

 

Ova je aktivnost izrazito učinkovita kod učenika s poteškoćama u ponašanju ili/i učenju, jer su često nesvjesni svojih kvaliteta. Najčešće reagiraju vrlo emotivno i začuđeno i sa suzama u očima kažu: „Pa nisam ni znao/znala da svi o meni mislite tako mnogo dobrih stvari!” Tu nam je prigoda opet naglasiti da se nikad ne treba izjednačavati osobu i njezino ponašanje.

 Aktivnost RAZRED PRIJATELJSTVA također se provodi jednostavno, a vrlo je učinkovita: svaki učenik donese malu omotnicu i ukrasi je po želji. Sve sam ih zalijepila na hamer-papir (abecedni sam red odabrala zbog lakšeg snalaženja), za svakoga napisala poruku u kojoj sam istaknula neku jaku stranu i stavila u omotnicu. Ne trebam ni opisivati njihovu sreću kad su otvorili i pročitali! Nakon refleksije doživljenoga, potaknula sam ih da sami nastave s lijepim porukama jedni drugima. Užitak je gledati kako učenici samostalno nastave s ovom aktivnošću, s koliko radosti pišu i čitaju što su drugima napisali.

 

Aktivnost LIKE – DISLIKE dio je razrednog projekta MIJENJAJMO SEBE – MIJENJAMO SVIJET koji radim u 3. razredu. Najprije provodimo aktivnost Svi o svima, u kojoj je zadatak da svaki učenik o svakome napiše jednu pohvalnu izjavu i jednu „na kojoj bi se trebalo poraditi” (u svom radu izbjegavam uporabu termina s negativnom konotacijom).

Važno je napomenuti, zbog razvoja zdravog samopouzdanja, samopoštovanja i samosvijesti, da se uvijek treba inzistirati na realnom pogledu na sebe (prava, ali i dužnosti; jake strane, ali i one koje treba korigirati; sloboda sebe, ali i drugih…) i ponuditi strategije osobnog rasta.

Nakon obrade svih materijala, na papir napišem i čitam što je dobro (zelenom bojom), a na čemu se treba poraditi (crvenom bojom) za svakog učenika bez navođenja imena pa učenici pogađaju o kome se radi. Jako je zanimljivo da se u svakoj generaciji svi međusobno „pogode”, što je dokaz koliko se dobro poznaju.

Bez obzira na to koja se aktivnost provodi, jako je važno napraviti refleksiju, da im osvijestimo zašto smo je radili. Tako smo i sad, nakon zadovoljstva što su pogodili svačiji profil, nastavili s aktivnošću tako što je najprije svaki učenik analizirao i komentirao svoje rezultate (slaže li se s navedenim te navodi što bi i kako mogao promijeniti nabolje), a onda su i ostali predlagali rješenja.

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno i neformalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati.