Važni datumi u godini
21. OŽUJKA ■ SVJETSKI DAN OSOBA S DOWNOVIM SINDROMOM ■
Ne zaboravite obući šarene čarape
objavljeno: 21. ožujka 2019.

Svjetski dan Downova sindroma prvi je put obilježen u Singapuru 2006. godine, a mnoge organizacije širom svijeta pridružit će se ovoj proslavi raznim događajima i aktivnostima, tako da se današnji datum obilježava u cijelom svijetu.

  • Pokaži podršku!

Simbol su Dana Downova sindroma šarene čarape, jer ih osobe s Downovim sindromom ne mogu upariti. Nošenjem šarenih čarapa pokazuje se podrška borbi osoba s Downova sindromom kako bi se što bolje integrirali u naše društvo.

Zašto danas nositi rasparene šarene čarape?

  • Zato da se priča o problemima osoba s Downovim sindromom.
  • Kad vas upitaju zašto nosite šarene odnosno različite čarape, progovorit ćete o problemima osoba s Downovim sindromom i pokazati podršku.

Downov sindrom genetski je poremećaj koji je uzrokovan prisutnošću jednog kromosoma viška. Nastaje u trenutku začeća.
Uzrok Downova sindroma otkrio je 1959. godine francuski genetičar Jerome Lejeune. Na 21. paru kromosoma otkrio je kromosom viška: umjesto dva, tu su bila tri kromosoma, a u cijeloj ih je stanici, umjesto 46, bilo ukupno 47.

Takav je poremećaj kod svakog čovjeka s Downovim sindromom. Nije ga moguće izmijeniti niti liječiti.

Sindrom je naziv za skup zajedničkih znakova i svojstava, a ime Down potječe od imena engleskog liječnika Johna Langdona Downa, koji je 1866. prvi opisao sindrom, gotovo 100 godina prije nego što je pronađen uzrok poremećaju. Ljudi s Downovim sindromom imaju određeni stupanj poremećaja u razvoju (mentalni hendikep).

Stupanj poremećaja varira od osobe do osobe i nemoguće je odmah nakon porođaja ustanoviti koji će stupanj poremećaja dijete imati.

Obilježavanjem Svjetskog dana Downova sindroma želi se upoznati svijet s ovim poremećajem i pri tomu potaknuti ljude za veće poštivanje prava ljudi s Downovim sindromom. Većim razumijevanjem i poboljšanjem njihova položaja u društvu možemo poboljšati kvalitetu života osoba s Downovim sindromom.

Znanstveno je dokazano da postoji više od pedeset karakterističnih obilježja Downova sindroma. Njihov se intenzitet razlikuje od osobe do osobe.

Karakteristike osoba s Downovim sindromom: topli, dobrodušni, vedri, veseli; komuniciraju sa svojom okolinom; vjerno kopiraju ponašanja svoje sredine, mogu biti kreativni, u fazi djetinjstva potrebna im je obitelj, a zatim je potrebno osamostaliti ih. Cijeli im je život potrebna tuđa njega i pomoć. [ Izvor: znanostblog.com ]

 AKTIVNOSTI

Jedna je od mojih misli vodilja Svi smo različiti, ali smo jednako važni (to je prva aktivnost koju provodim s učenicima i roditeljima prvi dan nastave u prvom razredu) te tijekom svakodnevnoga odgojno-obrazovnog rada nastojim učenike i roditelje kontinuirano senzibilizirati na različitosti u bilo kojem smislu.

Zato svake godine obilježavamo i Dan šarenih čarapa. Aktivnosti su različite, ovisno o dobi i nastavnom planu i programu te korelaciji s drugim predmetima u određenom razredu.

Odličan mi je predložak slikovnica Bontončić ili kako svima biti prijatelj, koju obradimo na nastavi, ali i na roditeljskom sastanku, jer vjerujem da je potrebno roditeljima osvijestiti kako ih djeca upijaju i kad roditelji toga nisu svjesni („djeca vide – djeca rade”: uče modelom oponašanja) te da će tako preuzeti i njihove stavove.

Igranje uloga ili lutka u nastavi izvrsne su aktivnosti kojima djeca mogu proći kroz iskustva neprihvaćanja ili možda podijeliti s drugima neke svoje situacije koje inače ne bi rekli.

Nakon osvrta o aktivnosti i osjećajima tijekom provođenja, zaključujemo da svi samo žele biti prihvaćeni te se vraćamo na našu razrednu krilaticu i pano koji nas prati sve četiri godine našega zajedničkog životnog puta. [ Izvor: uik.hr

Svakako je dobro stupiti u kontakt s nekom udrugom i/ili centrom u svome okruženju koje se bave odgojem, obrazovanjem i pomoći djeci i mladima s intelektualnim poteškoćama. U našem su gradu to Udruga Kamenčići i Centar za odgoj i obrazovanje „Šubićevac”, s kojima često surađujemo i provodimo zajedničke aktivnosti. 

…………..

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno učenje i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije]