Važni datumi u godini
11. SVIBNJA ■ SVJETSKI DAN PISANJA PISAMA ■
Pismom poklanjamo sebe
objavljeno: 10. svibnja 2019.

U doba sveprisutnog uvjerenja da su ljubavna pisma i pisma općenito neprimjerena, očito smo zaboravili kako je lijepo kad nas poštar iznenadi razglednicom ili pismom pa je Svjetski dan pisanja pisama pravi trenutak da se podsjetimo na to.

Zato bi bilo dobro barem danas imati to na umu i nekoga razveseliti pokojom riječju napisanom vlastitom rukom. [ Izvor: dubrovackidnevnik.rtl.hr

  • Kad ste posljednji put napisali ili dobili rukom napisano pismo ili razglednicu?

Osim možda računa koji nam pristižu, druge pošte ni nema. Nekadašnja pisma i rukopise zamijenili su mailovi, SMS i MMS poruke, društvene mreže i sl.

Ne tako davno, pisma i razglednice upotrebljavale su se za prenošenja poruka, za dopisivanje s voljenim osobama, za javljanje roditeljima i prijateljima, za čestitanje rođendana i blagdana… Gdje je nestao ovaj predivan običaj?

Komunikaciju smo, kao i mnoge druge bitne segmente osobnog i društvenog života, preselili u digitalno okruženje. Više gotovo i ne razgovaramo, telefonski i osobni kontakt gotovo su postali komunikacijske metode iz nekih prošlih vremena. Sad samo tipkamo i tipkamo… Zaboravljajući pisati, zaboravljamo li doista i misliti?

Zašto bismo gubili vrijeme na pisanje pisma kad svaku poruku pošaljemo bilo gdje u svijet u svega nekoliko sekundi? Ovako razmišljaju mlađe generacije koje nisu imale taj privilegij da im poštar pozvoni na vrata i uruči željno očekivano pismo voljene osobe. A tek čestitke za Božić koje su svake godine bile neizostavan dekor ispod jelki?!

Posebnost je pisama ta što su ona materijalna, opipljiva i kroz njih možemo osjetiti energiju i emocije osobe koja ih je poslala.

Upravo je i svrha obilježavanja Svjetskog dana pisanja pisama skrenuti nam svima pozornost na važnost i prisnost komunikacije rukom napisanim pismom.

Obilježite današnji dan tako što ćete voljenoj osobi poslati pismo, bez obzira na to stanuje li ulicu do vas ili na drugom kontinentu. Ne trebate pisati romane, dovoljno je napisati „Volim te” i vidjet ćete reakciju. Uostalom, kad su to činili Beethoven, Mozart, Mark Twain, Oscar Wilde i mnogi drugi, možete i vi, barem jednom u godini. [ Izvor: x-ica.com

Prema nekim izvorima, Svjetski dan pisanja pisama obilježava se 1. rujna. 

Nije loše ni (barem) dva puta godišnje napisati pismo rukom, zar ne?

Zanimljiv članak o pismima možete pročitati OVDJE. 

AKTIVNOSTI

Pismom kao pisanom formom (struktura, glavni elementi, slijed, oblikovanje, razrada misli, pravopisne norme standardnoga jezika, adresa) bavimo se kroz NPIP HJ (1. r.: pisanje; 2. r.: čestitka i razglednica – koju šaljemo s jednodnevne terenske nastave; 3. r.: poštivanje pravopisne norme; 4. r.: pismo), ali je jako dobro iskoristiti i današnji dan za promišljanje i aktivnosti koje promiču pisanje rukom, jer smo svjedoci sve lošije fine motorike, jezičnog izražavanja, brzopletosti i površnosti djece, ali i odraslih.

Isto tako, smatram da je rukopisni trag mnogo osobniji, topliji, „ljudskiji” oblik komunikacije te se njime često koristim i potičem učenike na isto. Osim toga, vrijedno je i važno obilježje pisanja rukom da nam pruža više vremena za strukturiranje i usustavljivanje svojih misli i emocija nego tipkanje po tipkovnici. Koliko smo se puta predomislili i htjeli povući poruku istog trena kad smo na tipkovnici kliknuli „enter”? Pismo nam ostavlja tu mogućnost.

Osim što pisati možemo drugima, možemo i sebi (samorefleksija) te tako bolje razumjeti sebe, svoje emocije i reakcije kad nakon nekog vremena pročitamo i analiziramo što smo napisali.

Najbolje je, kao i uvijek, osmisliti integrirani dan i temom pisma ostvariti teme i ishode koji nam u određenom razredu trebaju iz različitih predmeta (između ostalih: lektirni naslov Poštarska bajka, rasprava Pisati ili tipkati, razlika između službene i privatne komunikacije, sastavljanje pisma nekom razredu u drugom kraju županije i/ili Lijepe Naše…), a ako imamo volje i interesa možemo napraviti i razredni projekt, jer je tema vrlo zahvalna za proširivanje i produbljivanje (pismo kroz povijest: pisma u boci, golubovi pismonoše, konjanici, poštanske kočije; povijest pisanja: pisanje guščjim i/ili metalnim perom – kaligrafija, nalivperom, krasopisna pisma natopljena parfemom; pošta, poštanske marke – filatelija, put jednog pisma…).

Poželjno je ostvariti suradnju i s učiteljima stranih jezika pa pokušati napisati pismo i na engleskom jeziku, a u četvrtom razredu i na talijanskom/njemačkom/francuskom ili drugom jeziku koji uče.

Naravno, ako netko od učenika ima člana obitelji koji radi u Pošti, bilo bi dobro organizirati posjet poštanskom uredu (što je izvrstan oblik suradnje s roditeljima, o kojem sam već pisala i koji nastojim provoditi što češće).

U našoj učionici kontinuirano provodimo dvije aktivnosti: Razred prijateljstva (svako dijete u školu donese omotnicu, koju ukrasi, sve ih zalijepimo na hamer-papir pa svatko ima priliku napisati pismo nekome iz razreda) i Smajlić(štedna kasica u obliku smajlića, u koju učenici meni pišu pisma i poruke koje mogu biti potpisane ili anonimne, kako god žele oni koji ih napišu. Ako se radi o nekom problemu, nastojimo ga riješiti ili na Satu razrednika ili u suradnji sa stručnom službom ili/i roditeljima, ali svakako dam povratnu informaciju, jer i na taj način učenicima pokazujem da ih uvažavam).

…………………

Piše Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati [generičke kompetencije].