OŠ BUDAŠEVO-TOPOLOVAC-GUŠĆE

Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

četvrtak, 29. lipnja 2017.

Budući da osobito volim ručni rad, željela sam tu ljubav podijeliti sa svojim učenicima. Na moj je poticaj pokrenuta izvannastavna aktivnost ručni rad koja se u Osnovnoj školi Budaševo-Topolovac-Gušće uspješno provodi dulje od 15 godina…

… a u njoj podjednako sudjeluju učenici i učenice od 2. do 4. razreda. Ove školske godine skupina broji 15 učenika – 12 djevojčica i tri dječaka – koji su se odlično uključili u rad. Znanje i spretnost učenika je na različitim razinama. Neki već nešto znaju jer su pokušavali raditi s bakama i mamama, ali ima i onih koji na početku nisu znali uvesti konac u iglu. Ali sve ih zanima ručni rad i žele naučiti nešto novo. Na početku je bilo dosta naporno, ali poslije su napredniji pomagali „početnicima” pa nisu svi morali čekati moju pomoć.

Svrha je te izvannastavne aktivnosti naučiti učenike koliko je ručni rad bio važan u prošlosti te kako su žene i djevojke vezle razne uporabne predmete – od kuhinjskih krpa, ručnika i posteljine do odjeće i narodnih nošnji. Želim da učenici svladaju tehnike ručnog rada (makar i najjednostavnije) kako bismo to umijeće oteli zaboravu. Učim ih strpljivosti i upornosti kako bi se nakon mnogo truda mogli veseliti gotovu radu i reći: „To sam ja sam/sama učinio/učinila i ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću!”

Rad u skupini počinjemo učeći prišivanje dugmadi, jer ih želim naučiti nečemu korisnom što im može pomoći u svakidašnjem životu, primjerice, ako otpadne dugme, a mama nije kod kuće… Već su vidljivi prvi rezultati jer mi se jedna djevojčica povjerila da sama popravlja male „kvarove“ na odjeći.

Nakon toga podučavam učenike vezenju na bijelom platnu. Taj je način najlakši za djecu u dobi do četvrtog razreda i oni ga itekako vole. Uče crtati motiv na platnu na različite načine (izravno olovkom na platno, precrtavanjem sa sheme ili s drugog rada). Nakon toga slijedi odabir boja konca. U tome su, na što sam ponosna, pravi mali stručnjaci jer odabiru skladne boje i lijepo ih uklapaju u cjelinu. Svakom učeniku darujem njegov prvi rad za uspomenu.

Rad na leakrilu malo je složeniji i s njim se hvataju ukoštac spretnije djevojčice. Rade bodom križića, ali za sada samo svladavaju tehniku, tj. brojenje niti potke i osnove. Još se nijedna nije odvažila započeti izradu nekog motiva.

Nekoliko djevojčica izrađuje goblene, i to vrlo uspješno i uredno. Motivi su psići, mačkice, lane… pa im je zbog toga još zanimljivije. Nakon sata izvannastavnih aktivnosti često me mole neka im dopustim da rad ponesu kući kako bi na njemu mogle raditi u slobodno vrijeme. Naravno da mi je veoma drago udovoljiti im.

Prošle su školske godine, u povodu obilježavanja dana škole, učenice Petra Bolčević i Lucija Lipak izvezle velik natpis za našu područnu školu Preloščica – „160 godina škole u Preloščici”. Pomogla sam im u crtanju i nadzirala njihov rad kako bi natpis bio što ljepši i uredniji. Izvezle su ga u crvenoj boji jer ta boja prevladava na našoj posavskoj nošnji. Dakako, u natpis smo ukomponirale i posavsku ružu. Na kraju smo natpis obrubile crvenom čipkom kako bismo istaknule središnji motiv. Svi su nas sudionici svečanosti pohvalili. Na kraju smo ostavile natpis učiteljicama Područne škole Preloščica da ga čuvaju u svojoj školi.

Školske godine 2016./2017. uključili smo se u međunarodni projekt školskih knjižnica vezan za izradu straničnika ili označivača stranica (engl. bookmark). U tome su sudjelovali učenici svih razrednih odjela i naša skupina izvannastavnih aktivnosti. Od gotovih radova izrezivali smo manje motive i šivali označivače veličine 3x20 cm. Nakon toga smo ih plastificirali. Naša je skupina slala svoje radove u Indiju (Khanna, District Ludhiana, Punjab). Sada s nestrpljenjem i radošću čekamo kakve će označivače stranica oni poslati nama.

Učenicima je najveća zanimljivost u radu bio tkalački stan koji smo dobili prije tri godine. Izradio ga je gospodin Željko Knezić, profesor na Tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. On mi je dao i osnovnu poduku iz tkanja, učio me snovati, tj. postavljati osnovu na osnovin valjak, provlačiti kroz „brdo” i učvršćivati je na robni valjak, a planiram naučiti i tehniku prebiranja i druge tehnike.

Učenici su naučili nazive dijelova tkalačkog stana. Nakon toga počeli smo izrađivati platno. Zanimanje je bilo zaista veliko. Radili smo zajedno na svakom radu, pa je u jednom školskom satu svatko radio barem nekoliko minuta. Do kraja školske godine svaka je djevojčica dobila jedan rad (podmetač za stol).

Učenike sam upoznala i s načinom izrade odjeće i ostalih potrepština za kućanstvo kao što su kuhinjske krpe, ručnici itd. koji se nekada nisu kupovali, nego su se izrađivali kod kuće.

Svake školske godine sudjelujemo na Smotri učeničkih zadruga. Izložimo po jedan rad rađen u različitim tehnikama. Dosad je najviše pohvala dobio rad na tkalačkom stanu. Izradili smo nekoliko torbica od kojih nam je ostala samo jedna jer smo ostale darovali. Čuvamo za uspomenu prvi veći rad na kojem smo učili tehniku tkanja.

.........................

Štefica LIPOVAC LACKOVIĆ, nastavnica razredne nastave | OŠ Budaševo-Topolovac-Gušće

..........

Svoj je tridesetogodišnji staž provela u radu s učenicima. Više od 15 godina vodi izvannastavnu aktivnost ručni rad. Bavi se različitim vrstama ručnog rada, a najviše voli stare, vrlo zahtjevne i lijepe tehnike koje je naučila u svojoj obitelji. Planira početi izradu prave posavske narodne nošnje vezene svilom.

 

Vezani članci
Školski portal: Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

… a u njoj podjednako sudjeluju učenici i učenice od…

Školski portal: Kako urediti urbani školski vrt?

Kako urediti urbani školski vrt?

…da s predstavnicima Grada Zagreba, Ministarstva znanosti i obrazovanja te…

Školski portal: Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

…a u zadruzi djeluje pet sekcija: voćari – uzgajaju voće…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Spojili Miškinine stihove i fotografije koje su sami snimili

Spojili Miškinine stihove i fotografije koje su sami snimili

U Mjesecu hrvatske knjige učenici od…

Školski portal: Ozbiljne mlade šahovske nade

Ozbiljne mlade šahovske nade

Domaćine PŠ Salinovec predstavljalo je njih…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…