OSNOVNA ŠKOLA LUDINA

Spretne ruke Malih vezilja

četvrtak, 8. lipnja 2017.

U Osnovnoj školi Ludina već sedam godina provodimo izvannastavnu aktivnost Male vezilje. Budući da sam kao dijete naučila vesti te tako kratila duge zimske večeri, smatrala sam da bi bilo poučno i zanimljivo djecu naučiti vesti nekim osnovnim bodovima.

Želja mi je bila da učenici u toj izvannastavnoj aktivnosti steknu vještine koje mogu primijeniti u svakidašnjem životu. Dobivši odobrenje od ravnateljice, počela sam osmišljavati plan rada, prikupljati motive za vezenje, kupovati platna, igle, konce i ostali pribor.

Budući da su Male vezilje bile nova izvannastavna aktivnost u školi, u prvom tjednu nastave, dok se učenici odlučuju u koju će se izvannastavnu aktivnost uključiti, upoznala sam ih sa sadržajem rada, izložila motive nacrtane na papiru, pokazala im nekoliko gotovih radova i pribor kojim ćemo raditi.

Na početku sam izvannastavnu aktivnost Male vezilje predvidjela za učenike trećeg i četvrtog razreda, smatrajući da su učenici u toj dobi spretniji u rukovanju iglom i koncem. S vremenom sam se uvjerila da i u prvom razredu ima vrlo spretnih učenica koje brzo usvoje vještinu i prekrasno vezu, pa smo tu aktivnost ponudili i učenicima prvog i drugog razreda.

Svake se godine u Male vezilje prijavi pet do sedam učenica,koje na prvom satu upoznajem s aktivnostima koje ćemo tijekom godine raditi, a zatim na sljedećim satovima počinjemo prve korake u svladavanju vještine vezenja. Uvijek se javljaju samo učenice, a većina njih ne zna ništa o vezenju, stoga ih najprije učim kako uvesti konac u iglu i vezati čvor. Nakon naučenih prvih koraka na komadićima platna učenicama nacrtam najjednostavnije motive, ili ih nacrtaju same (cvijet, leptir, gljiva…) pa ih vezu bodom zvanim ovijanac. Tim se bodom koristimo za vezenje obrisnih crta motiva.

Tijekom izrade svoga prvog rada učenice usvoje osnovne vještine: uvesti konac u iglu, vezati čvor na jednom kraju konca, pratiti crte nacrtanog motiva tijekom veza.

Zatim prelazimo na sljedeći korak – učenje zahtjevnijih bodova (puni bod, bod paukova mreža, plosni bod, bod ivančica), kojima vezu složenije motive na kojima se isprepleću različiti bodovi.

  • PLOSNIM BODOM i PUNIM BODOM popunjavamo površine, na primjer latice cvjetova ili listove, a BODOVE PAUKOVA MREŽA i BOD IVANČICA upotrebljavamo za izradu cvjetova na motivima.

Nove bodove učenice lakše uče jer su usvojile osnovne vještine.

Prije vezenja složenijih motiva pokazujem učenicama način prenošenja motiva s papira na platno. Motive nalazim na internetu, u različitim časopisima, na već izvezenim radovima ili ih zajedno nacrtamo na papiru.

Motive s papira na platno prenosimo preko indigo papira. Među ponuđenim motivima učenice odaberu jedan te ga same precrtaju na platno. Tijekom izrade prvog rada pratim njihov napredak pa ih usmjeravam pri izboru motiva, tako da vještijima predložim složenije motive, a manje vještima jednostavnije.

  • Cilj je da svatko svoj rad završi do kraja školske godine.

Na početku rada učenicama je potrebno puno pomoći, sugestija, stalnog praćenja i kontrole načina njihova rade. Često moramo i otparati ono što je izvezeno ako nije dobro te krenuti ispočetka. Stoga je skupina od pet do sedam učenica optimalna za rad.

Učenice s veseljem dolaze na izvannastavnu aktivnost Male vezilje jer nismo ograničeni vremenom u kojemu moramo završiti odgovarajući rad.

Rade tempom koji im najviše odgovara, razgovaraju dok rade pa se ponekad osjećamo kao da smo na nekom seoskom sijelu, kad su se žene u večernjim satima sastajale, vezle i pripovijedale.

Izvezenim radovima ukrašavamo panoe u holu škole, izlažemo ih u povodu Dana kruha, darujemo ih gostima škole prigodom Dana škole ili u nekim drugim prilikama. Budući da u našoj školi otprije dvije godine djeluje i izvannastavna aktivnost Mala škola šivanja, naši izvezeni radovi našiveni su kao ukrasni motivi na torbe koje su šivale učenice polaznice te aktivnosti.

Izrađivali smo i vrećice s motivima kamilice u koje smo pakirali čaj od kamilice proizveden u našoj školi te sudjelovali na Županijskoj smotri zadruga na kojoj su učenice pokazivale kako se veze cvijet kamilice bodom ivančica.

NA KRAJU ŠKOLSKE GODINE u školi organiziramo Sajam vještina na kojemu učenici pokazuju vještine koje su naučili na izvannastavnim aktivnostima. Tom prilikom oni poučavaju druge zainteresirane učenike naučenim vještinama te promoviraju svoju izvannastavnu aktivnost. Isto čine i Male vezilje. Pripremimo komadiće platna, igle i konac za vezenje, indigo papir i najjednostavnije motive nacrtane na papiru. Učenice dva školska sata strpljivo poučavaju sve učenike koje zanima njihov rad. Zbog toga su vrlo ponosne i sretne. Na Sajmu vještina u aktivnost vezenja često se uključuju i dječaci. Vrlo su zainteresirani, neki i vrlo spretni, ali svejedno ne odabiru Male vezilje kao svoju izvannastavnu aktivnost.

Učenice koje su u nižim razredima pohađale izvannastavnu aktivnost Male vezilje rado se uključuju u izvannastavnu aktivnost Mala škola šivanja u višim razredima te dograđuju stečena znanja.

Veseli me što će im stečene vještine sigurno koristiti u životu kada trebaju nešto zašiti ili prišiti dugme koje nedostaje te me motivira da nastavim razvijati vještine potrebne za život u izvannastavnim aktivnostima i redovitoj nastavi kad god je to moguće.

.........................

Marica KARDAŠ, dipl. učiteljica razredne nastave | Osnovna škola Ludina, Velika Ludina

..........

Diplomirana je učiteljica razredne nastave s pojačanim programom iz nastavnog predmeta informatika. Ima 28 godina radnog staža. U OŠ Ludina radi od 1992. godine. Živi u Sisku. Veseli se svakom novom susretu s učenicima svog razreda i članicama Malih vezilja.

 

Vezani članci
Školski portal: Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

Ponosim se svojim znanjem, upornošću i spretnošću

… a u njoj podjednako sudjeluju učenici i učenice od…

Školski portal: Kako urediti urbani školski vrt?

Kako urediti urbani školski vrt?

…da s predstavnicima Grada Zagreba, Ministarstva znanosti i obrazovanja te…

Školski portal: Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

Učenička zadruga Jabuka potiče povezivanje učenika s prirodom

…a u zadruzi djeluje pet sekcija: voćari – uzgajaju voće…

Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: 14 strategija za upravljanje razredom

14 strategija za upravljanje razredom

Ne samo da je ona „praktično…

Školski portal: Prvašićima posebni kalendari za novu školsku godinu

Prvašićima posebni kalendari za novu školsku godinu

… za sve učenike prvih razreda…

Školski portal: Općina Saborsko školi donirala računala i projektore

Općina Saborsko školi donirala računala i projektore

Naime, od ove školske godine PŠ…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…