OCJENJIVANJE I RAZUMIJEVANJE
10 oblika ocjenjivanja koje možete izvesti u 90 sekundi
Dobro ocjenjivanje je često ocjenjivanje. Svako ocjenjivanje je osmišljeno sa svrhom da pruži trenutačnu snimku učeničkog razumijevanja – što više takvih snimki imate, to je potpunija slika znanja.
U najboljem slučaju, ocjenjivanje će biti 100 posto uspješno, reći vam točno što učenik razumije. Češće, povratne informacije bit će znatno niže, zato što ustroj pitanja, učenikov osjećaj efikasnosti ili drugi faktori smanjuju rezultate pri ocjenjivanju. Zvuči očito, ali učenik je ljudsko biće s cijelim univerzumom osobnih problema, distrakcija te izazova u prisjećanju informacija u obliku koji ocjenjivanje zahtijeva.
To ide u prilog čestom ocjenjivanju, zato što vrlo lako možemo pretjerano reagirati i „otpisati“ učenike koji se možda bore s načinom na koji je ocjenjivanje osmišljeno umjesto s vlastitim razumijevanjem. Umjesto ponovnog poučavanja istih lekcija, ponekad je potrebno samo ponovno mjerenje.
Vrlo je velik posao (i učenicima i učiteljima) osmisliti, napisati, završiti, ocijeniti i apsorbirati podatke u sklopu nastavnog plana na konzistentnoj bazi. Stoga, zašto ne biste uveli češća, jednostavna ocjenjivanja?
JEDNOSTAVNA OCJENJIVANJA
Riječ „jednostavna“ ovdje je varljiva. Umjesto da opisuje kognitivni teret učenicima, ona opisuje kompleksnost samog oblika ocjenjivanja. Što je ocjenjivanje jednostavnije – u smislu procesa i logistike – tim „potpunije“ može funkcionirati kao alat koji nam služi da dođemo do onoga što učenik zapravo razumije, te nam pomoći da nađemo način kako da mu pomognemo.
Zatim, zbog sažetosti, ocjenjivanje je jednostavno.
■ NOVO RUHO
Odaberite neku temu – tezu, činjenicu, znanstveni proces – i opišite kako se može koristiti na neki drugi način osim onog kojem su vas učili.
Primjer učeničkog odgovora: Mi smo naučili što je znanstveni proces proučavanjem načina na koji pravi znanstvenici proučavaju nove stvari, ali znanstveni proces bi također bio odličan alat koji detektivi mogu koristiti dok traže kriminalce. To bi im dopustilo da promatraju podatke, oblikuju teorije, testiraju teorije tijekom skupljanja novih podataka, te izvući zaključke koji zatim mogu biti korišteni na sudu.
■ ŠTO SMIJETE, A ŠTO NE SMIJETE NAPRAVITI
Nabrojite tri stvari koje smijete i tri koje ne smijete kada koristite ili primjenjujete sadržaj lekcije (npr. tri stvari koje smijete i ne smijete napraviti kada rješavate jednadžbu).
Primjer učeničkog odgovora: Kada dodajete razlomke, SMIJETE naći zajednički imenilac, SMIJETE dodati brojilac jednom kad ste našli zajednički imenilac, NE SMIJETE jednostavno dodati imenilac.
■ TRI NAJČEŠĆE ZABLUDE
Nabrojite ono što mislite da bi mogle biti tri najčešće zablude o nekoj određenoj temi na temelju publike sastavljene od svojih vršnjaka.
Primjer učeničkog odgovora: Analizirajući ton, većina ljudi vjerojatno zamjenjuje raspoloženje i ton i zaboravi pogledati dalje od dikcije do podteksta te razmisliti o ciljanoj publici.
■ DA/NE TABLICA
Nabrojite ono što razumijete i što ne razumijete u vezi s određenom temom – ono što razumijete stavite na lijevu stranu tablice, a ono što ne razumijete stavite na desnu stranu, ali se nejasni odgovori ne računaju. Specifičnost je važna!
Primjer učeničkog odgovora: U učenju o strukturi paragrafa (razumijem): što je tema rečenice, koliko mnogo rečenica paragraf treba imati, da bi paragraf trebao biti o jednoj ideji; (ne razumijem) kako paragraf može imati zaključak, kako znati kad sam dao dovoljno detalja u paragrafu, kako izmijeniti paragraf.
■ TRI PITANJA
Postavite tri pitanja o temi, zatim ih rangirajte prema njihovoj važnosti/vrijednosti.
Primjer učeničkog odgovora: Niska važnost: znači li prefiks „tri“ – 3? Srednja važnost: Je li trokut jedino geometrijsko tijelo s tri stranice? Visoka važnost: Zašto se trokuti ne pojavljuju često u prirodi (poput nekih drugih oblika)?
■ OBJASNITE ŠTO JE VAŽNO
Objasnite najvažniji dio neke teme publici koju ste sami odabrali, u dvije ili manje rečenica. (Publika može biti bilo tko.)
Primjer učeničkog odgovora: Najvažniji dio neke teze su jasnoća i uvjerenje.
■ „VELIKA SLIKA“
Stavite stvari u kontekst – gdje se što uklapa i kako funkcionira u svojoj prirodnoj „većoj slici“. To je dobro za apstraktne mislioce.
Primjer učeničkog odgovora: Nemoguće je razumjeti zakone prema kojima živimo i način na koji su doneseni, a da ne razumijemo što znači vlada.
■ VENNOV DIJAGRAM
Usporedite/razlikujte određenu temu s dodirnom temom (npr. vodeni ciklus s destilacijom, simbolizam s aluzijom…).
Primjer učeničkog odgovora: Vennov dijagram koji uspoređuje i razlikuje simbolizam i aluziju, ili ton i raspoloženje.
■ NACRTAJTE TO
Nacrtajte ono što razumijete.
Primjer učeničkog odgovora: Crtež onoga što pridjev misli o imenici.
■ SAMOUSMJERENI ODGOVOR
Dokažite mi da razumijete putem dijagrama, pisanja, ili u nekog drugog oblika koji bi stranac razumio.
Primjer učeničkog odgovora: Napisao sam refren pjesme o kojoj sam razmišljao, koji bi objasnio motivaciju ovog lika…
..................
Napomena:
- Teach Thought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. Primarno prenosi teme vezane uz istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju, te pomaže edukatorima da usavrše svoj zanat u današnjim učionicama.
Izvor: teachthought.com
 
                Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih
Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…
 
                Društvena osviještenost važnija od ocjena
kanadski obrazovni sustav, nakon čega je ova zemlja dospjela među…
 
                Nastavite graditi svoju mrežu podrške i budite ustrajni
„Nitko od učenika vas ne voli!” „Pa ja i nisam…
 
		 
		 
		
 
                             
                             
                             
                             
                            








 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                