MOTIVACIJA
Dijete u školi može biti uspješnije i bez prodika
Prozivanje, strašenje, uvjetovanje i naređivanje ponekad su sastavni dijelovi motivacijskoga govora roditelja u njihovim nastojanjima da djeca prihvate novu školsku godinu i ispunjavaju obveze.
Ako navedena obilježja nisu prisutna u ovako čistom obliku i u ekstremnoj mjeri, onda ih često nalazimo u tragovima koje utiskuje način na koji “dogovaramo” i planiramo ponašanje tijekom nove školske godine s ciljem da ona bude što uspješnija.
Prva pogreška koju čini roditelj dok s djetetom “dogovara” početak nove školske godine je ta što roditelj propisuje što treba postići i kako to postići ili uopće ne govori kako.
Propovijedi o ocjenama, o redovitom pisanju zadaća, o kontinuiranom učenju, izbjegavanju kampanjskog učenja, o nužnosti koncentracije, o tome kako je važno pitati sve što se ne razumije itd., nemaju snagu mobiliziranja motivacije i održavanja ustrajnosti u onome što se pretvara u odrađivanje osvajačkog pohoda na ocjene, umjesto življenja procesa izgrađivanja znanja i razvoja vještina.
Dijete se ne može poistovjetiti s planom koji je predložio, razmotrio i propisao roditelj, koji je njemu samo prezentiran te se očekuje da on kao vojnik odradi svoje dužnosti.
Da bi odluke vezane uz uspješnije učenje i bolje ocjene imale učinka i da bi doprle do srži djetetove volje, ono mora taj plan doživjeti kao nešto svoje, kao nešto što ono uistinu želi kako bi ispunilo vlastite ciljeve. Kako to postići?
■ PRVI KORAK je predložiti i dogovoriti s djetetom zajedničko osmišljavanje strategije za uspješnu školsku godinu. Strategiju napravite u obliku društvene igre. Rabeći flomastere, kolaž papir, bojice, pastele, šljokice, slike, osobne fotografije, karton, konkretizirajte strategiju. Na taj će način djetetu biti manje apstraktna i bliža njegovu odnosu prema stvarnosti, koji još uključuje igru. Dijete će uživati u izradi, a kreativni potencijali koje unese u izrađivanje društvene igre možda ga potaknu da ih koristi i prilikom učenja.
Dijete mora sudjelovati u izradi plana kako bi osjećalo da je to njegov izbor, da su to njegovi ciljevi, ono što on želi postići i njegove odluke. Kako bi sve poprimilo atmosferu nekog zanimljivog i pomalo pustolovnog projekta, strategiji možete dati i neki naziv koji zajednički birate ovisno o interesima djeteta.
Primjerice, Liga prvaka na školskom terenu ili Ekouzgoj dobrih ocjena.
■ SLJEDEĆI KORAK je postavljanje ciljeva. Ciljeve zajednički postavljaju roditelj i dijete, a trebaju odražavati poželjne ishode u znanjima, vještinama, stavovima i navikama, a mogu se odnositi i na ocjene, ali primarno je da dijete kao konačne rezultate svoje strategije percipira dugotrajnije i kvalitetnije ishode koji predstavljaju napredak u kompetencijama i osobinama ličnosti.
PRIMJERI CILJEVA SU:
1) Biti disciplinirana i marljiva.
2) Ne odustajati pri susretu s problemom ili teškoćom. Biti uporna!
3) Puno toga naučiti. Svaki dan želim naučiti nešto novo.
4) Biti zadovoljna i sretna jer širim svoje znanje.
5) Bolje se izražavati.
6) Biti samostalnija u učenju.
7) Imati ocjene kojima sam zadovoljna.
Ciljevi zapravo oblikuju pozitivnu sliku djeteta prema kojoj se ono ravna, s kojom se komparira i prema kojoj se nastoji kretati. Ta slika služi kao orijentir njegova ponašanja i kriterij njegova samovrednovanja.
Nakon što se strategija izradi, bilo bi poželjno da svaka dva tjedna ili svaki tjedan, u početku, roditelj i dijete razgovaraju o tome odgovaraju li ponašanje i aktivnosti djeteta ciljevima.
■ TREĆI KORAK je odrediti polja opasnosti, polja zakonodavstva i polja energije. Prva su svi oblici ponašanja koji su potencijalno opasni za ostvarenje ciljeva, primjerice neredovito pisanje zadaća, nebilježenje na satu ili nedostatak vjere u sebe.
U polja energije dijete i roditelj navode sve oblike ponašanja i navika koji doprinose ostvarivanju ciljeva, kao što je zapisivanje svih datuma pismenih i usmenih ispita. U polja zakonodavstva popisuju se vlastita pravila, zakoni učenja.
PRIMJERI SU:
■ “za svoje učenje i rezultate odgovoran sam ja”,
■ “lektiru ću posuđivati i čitati na vrijeme”,
■ “problemi i poteškoće me neće obeshrabriti”,
■ svaki dan ću naučiti jednu novu lekciju”... [ IZ DRUGIH MEDIJA | 24sata | piše: Maja Jerčić, pedagoginja ]
Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih
Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…
Društvena osviještenost važnija od ocjena
kanadski obrazovni sustav, nakon čega je ova zemlja dospjela među…
Nastavite graditi svoju mrežu podrške i budite ustrajni
„Nitko od učenika vas ne voli!” „Pa ja i nisam…









