MATEMATIKA

Kako djeca usvajaju matematičke pojmove

ponedjeljak, 26. listopada 2015.

Stjecanje predmatematičkih i matematičkih znanja započinje vrlo rano. Istraživanja pokazuju da već i kod beba starih 6 mjeseci možemo uočiti neka od tih znanja.

Kako djeca usvajaju matematičke pojmove

Bebe su sposobne uočiti jednakost ili razliku među skupovima koji imaju do četiri elementa.

Tijekom druge godine života djeca nauče nazive brojeva, roditelji ili bake ih spominju penjući se s mališanima uza stube, odbrojavaju korake u šetnji, recitiraju brojalice. Tijekom treće godine počinje stvarno učenje brojenja.

Iako odraslima zvuči sasvim jednostavno, brojenje je složena aktivnost koja uključuje čitav niz načela:

 ■ načelo pridruživanja jedan prema jedan – svakom predmetu može se pridružiti samo jedan broj

načelo ordinalnosti – brojevi su poredani od manjeg prema većem

načelo kardinalnosti – zadnji izgovoreni broj predstavlja ukupan broj predmeta u skupu

načelo prebrojivosti – bez obzira koliko je elemenata u skupu, oni se mogu prebrojiti

načelo nevažnog redoslijeda – promjena redoslijeda pridruživanja brojeva ne mijenja ništa – može se početi brojati s bilo koje strane

načelo konzervacije – bez obzira na prostorni raspored, broj predmeta je stalan

načelo tranzitivnosti – stalnost usporedbi između tri ili više predmeta – ako je Iva viša od Petre, a Petra je viša od Ane, onda je i Iva viša od Ane.

načelo reverzibilnosti – razumijevanje reverzibilnog odnosa zbrajanja i oduzimanja, dakle nekom skupu dodamo i odmah oduzmemo isti broj, stanje se ne mijenja.

 

Načela brojenja ne usvajaju se istodobno tako tek četverogodišnjaci razumiju da je broj elemenata u skupu jednak zadnjem broju izrečenom tijekom brojanja, a u dobi od četiri do pet godina djeca postaju sposobna odgovoriti „Što je više: npr. pet ili šest jabuka?“

RAZVOJ MATEMATIČKIH KOMPETENCIJA DJECE

Naša je uloga pomoći djetetu da nadograđuje na postojeće znanje, osigurati atmosferu u kojoj rasprava pomaže u izgradnji djetetovih znanja, pripremiti manipulativne materijale i planirati aktivnosti koje će potaknuti razvoj operativnog mišljenja djeteta.

Obilje materijala u našem okruženju, zajedno sa dječjom radoznalošću, potiće dijete na istraživačko spoznajne aktivnosti, na usvajanje sve složenijih sustava pa tako i sustav matematičkih pojmova.

Matematička kompetencija razvija se poticanjem djeteta na razvijanje i primjenu matematičkog mišljenja u rješavanju problema, u različitim aktivnostima i svakidašnjim situacijama (Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj, 2014.).

Svi početni matematički pojmovi izraz su količinskih i prostornih odnosa te osobina predmeta i pojava iz materijalnog svijeta koji okružuje dijete i u kojemu ono može djelovati, stjecati iskustva, rješavati probleme i sl. te na taj način shvaćati matematičke pojmove i relacije.

1. RAZVOJ PROSTORNE ORJENTACIJE I SHVAĆANJE PROSTORNIH ODNOSA

Kroz igru dijete određuje položaj predmeta s kojim manipulira: u, na, naprijed, nazad, gore, dolje prema složenijima ispod, između, lijevo, desno.

2. RAZVIJANJE POJMOVA VREMENA I VREMENSKIH ODNOSA

Ustaljenim rasporedom i redom dnevnih aktivnosti pomažemo djetetu strukturirati znanje o vremenu i izgrađivanju vremenske orjentacije. Dijelove dana, ali i dane u tjednu djeca postupno usvajaju poticanjem na složenije aktivnosti i primjerenim didaktičnim sredstvima. Vremenske relacije vezane uz godišnja doba i važne datume, djeca usvajaju obilježavanjem važnih datuma kroz godinu jer na taj način djeci pomažemo povezati određeni događaj, npr. dane kruha uz jesen, Božić na zimu i sl., sa određenim godišnjim dobima.

3. OBLICI, VELIČINE, MJERENJE I MJERE

Istraživanjem materijala i kroz igru djeca uočavaju, točno imenuju, uspoređuju oblike materijala i usvajaju pojmove: okruglo, uglato, trokut, valjak itd.

Isto tako razlikuju i imenuju pojedine veličine i formiraju pojmove: veće, manje, duže, kraće, teže, lakše itd.

 4.GRUPIRANJE PREDMETA PO NEKOM KKRITERIJU, KLASIFIKACIJA

  •  prema obliku, boji, veličini
  • prema kvantitativnim odnosima: jedan, mnogo
  • prema količini: jednako, manje više

Poticanjem djeteta na klasificiranje dijete usvaja mnoge matematičke pojmove, ali i načela brojenja.

  ...............................................

 PREPORUČENE KNJIGE I SLIKOVNICE:

  •  Edita Slunjski: Kad djeca pišu, broje, računaju....- Neobične igre obićnim materijalima
  • Edita Slunjski: Kad djeca istražuju.....- Neobične igre obićnim materijalima
  • Bunčić, Ivković,Janković i Penava: Igrom do sebe
  • Velika knjiga igara, Profil
  • Marian Diamond i Janet Hopson: Čarobno drveće uma
  • Mira Peteh: Matematika i igra u dječjem vrtiću

 [ IZ DRUGIH MEDIJA | maliprinczadjecu.com

 

Vezani članci
Školski portal: Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…

Školski portal: Društvena osviještenost važnija od ocjena

Društvena osviještenost važnija od ocjena

kanadski obrazovni sustav, nakon čega je ova zemlja dospjela među…

Školski portal: Nastavite graditi svoju mrežu podrške i budite ustrajni

Nastavite graditi svoju mrežu podrške i budite ustrajni

„Nitko od učenika vas ne voli!” „Pa ja i nisam…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…