Čini se da svatko ima mišljenje o tome što čini dobrog, a što odličnog učitelja i što učinkoviti učitelji rade dobro. Iako se nikad nećemo moći složiti o nekim definiranim ili „apsolutnim” osobina, istraživanja ipak upućuju na neke odlike.
U tekstu možete pronaći neke od ovih dragocjenih osobina.
STAV
„Dobri” učitelji…
svaki dan daju sve od sebe
uživaju u prilici da budu s djecom i poučavaju ih
imaju zdrav smisao za humor i perspektivu
sretni su što su u školi i vole poučavanje
zaista uživaju u poučavanju
djeci prenose ljubav prema predmetu koji poučavaju
prihvaćaju svoje nedostatke, ali nastoje raditi na njima
učinkovito komuniciraju s drugima
vjeruju u vlastitu vrijednost, sposobnost i potencijal
suosjećajni su
koriste se svojom osobnošću da bi kurikulumu udahnuli život
promiču i cijene mentalno i fizičko blagostanje
optimistični su i probleme smatraju prilikama
reagiraju na promjenjive okolnosti
očekuju najbolje.
USMJERENOST NA DIJETE
„Dobri” učitelji…
uživaju u društvu djece
cijene jedinstvenost svakog djeteta i nikad ne podcjenjuju djecu
vjeruju u vrijednost, sposobnost i potencijal svakog djeteta
nikad ne podcjenjuju sposobnosti svojih učenika
promatraju i pažljivo slušaju djecu kako bi otkrili njihove obrazovne potrebe
potiču djecu da riskiraju i postavljaju „velika” pitanja
brinu se za mentalno zdravlje djece
daju djeci vremena za razmišljanje
pomažu učenicima redefinirati neuspjeh kao korak prema uspjehu
imaju visoke standarde za svu djecu svaki dan
razumiju da neće uvijek vidjeti neposredne rezultate
pridonose osobnim pričama i slave uspjehe bivših učenika
ne štede vrijeme kako bi objasnili stvari iz nekoliko kutova
daju učenicima strategije za uspjeh
daju roditeljima do znanja da je njihovo dijete pokazalo interes za određenu temu ili vještinu.
POUČAVANJE
„Dobri” učitelji…
dobro vladaju predmetom koji poučavaju
„nevidljive” učenike čine vidljivima
shvaćaju da je učenje emocionalno
pronalaze nešto za što djeca mare
stvaraju situacije u kojima djeca uspijevaju
koriste se strategijama koje podržavaju uključivost
ne pišu detaljne nastavne planove
dopuštaju djeci da odluče u kojem će se smjeru učenje odvijati
pričaju s djecom na način koji ona mogu razumjeti
povezuju učenje s problemima iz stvarnoga svijeta
nadziru napredak i potiču uspjeh
ne sjede iza svojih stolova
potiču i cijene raznolikost
potiču zajedničko učenje
rade manje nego njihovi učenici.
RAZVOJ
„Dobri” učitelji…
intelektualno su znatiželjni i vole učenje
osvrću se na svoje poučavanje
daju prioritet profesionalnom učenju i čitanju
poštuju svoje kolege
surađuju sa svrhom i ciljem
uporni su i nikad ne odustaju
znaju reći NE kad je to potrebno
pokazuju osobine vođe i uče iz svojih pogrešaka
pridonose izgledu kurikuluma
pokazuju kreativnost u strategijama poučavanja
unaprjeđuju vještine poučavanja i rade na stjecanju novih
traže povratne informacije i kritiku
aktivno i kontinuirano traže nove prilike
razotkrivaju obrazovne mitove i legende
zajedno planiraju, osvrću se i procjenjuju.
Ove kvalitete i osobine samo su primjer onoga što dobri učitelji rade. Sigurno postoji još mnogo toga što smo izostavili i vjerojatno bismo mogli dodati još tisuću stvari ovom popisu. A kao što pokazuje, poučavanje je složen i zahtjevan višedimenzionalan posao.
SAD: Portal Teacher Toolkit učiteljima pruža profesionalnu platformu za objavljivanje vlastitih ideja i izvora kako bi učiteljima diljem svijeta ponudio podršku potrebnu za razvoj i uspješnost u ovako izazovnoj profesiji.