Nova nastavna godina uvijek donosi veliko uzbuđenje. Zvono za početak nastave označava veseli žamor na školskim hodnicima, miris novih bilježnica, šarene bojice, prijateljske osmijehe i pokoji leptirić u trbuhu. Miješaju se osjećaji veselja, znatiželje, ali i straha od nepoznatog. Za mnoge je učenike to vrijeme susreta s poznatim licima, ali i prilika za sklapanje novih prijateljstava. Netko se raduje ponovnom susretu s prijateljima, netko jedva čeka vidjeti što će novo naučiti, a netko se još uvijek privikava na školske klupe.
Važno je da prvi školski dani budu ispunjeni veseljem i zajedništvom. Škola ne mora biti samo mjesto zadataka i obveza, ona može postati prostor igre, mašte i smijeha gdje se svatko osjeća sigurno i dobrodošlo.
Kada učenici osjete da su njihove ideje, kreativnost i energija važni; tada i učenje postaje lakše i zanimljivije. Kada se učenici osjećaju opušteno, sigurno i prihvaćeno; tada učenje postaje avantura, a škola mjesto gdje nastaju prijateljstva i lijepe uspomene.
Zabavne i opuštajuće aktivnosti pomažu djeci da se povežu jedni s drugima, razvijaju prijateljstva i grade osjećaj pripadnosti. Mali su to trentuci koji stvaraju velike uspomene. U nastavku donosim prijedloge nekoliko mentalnih igara. Savršene su za kratke pauze tijekom nastave ili za organizirano slobodno vrijeme, a potiču razmišljanje, koncentraciju i suradnju.
IGRE UPOZNAVANJA I ZAJEDNIŠTVA
- Kuglica prijateljstva
Učenici sjede u krugu i bacaju lopticu jedni drugima. Tko primi lopticu, kaže svoje ime i nešto što voli. Tako brzo otkrivamo sličnosti i gradimo nova prijateljstva.
- Lanac komplimenata
Učenici izgovaraju lijepu riječ učeniku do sebe. Takva aktivnost pridonosi stvaranju toploga razrednog okružja.
KREATIVNE AKTIVNOSTI
- Zajednički razredni plakat
Svaki učenik nacrta ili napiše kakvu učionicu želi: vesela učionica, sigurna učionica, učionica puna smijeha… Tako nastaje razredni plakat koji visi na zidu.
- Moje supermoći
Učenici crtaju ili pišu u čemu su dobri. Svi se radovi spajaju u Knjigu razrednih superjunaka koja podsjeća da svatko ima posebne talente.
MENTALNE IGRE ZA UČIONICU
- Čarobni broj
Učitelj zamisli broj, a učenici pogađaju postavljajući pitanja na koja se može odgovoriti samo odgovorima da ili ne. Razvija se tako logično razmišljanje i suradnja.
- Što nedostaje?
Na stol se stavi nekoliko predmeta. Nakon kratkog promatranja jedan se predmet ukloni, a učenici trebaju pogoditi što nedostaje. Sjajna vježba pažnje i pamćenja.
- Riječi u lancu
Prvi učenik kaže riječ (npr. sunce), a sljedeći mora smisliti riječ koja počinje zadnjim slovom prethodne riječi (elefant). Cilj je ove aktivnosti lanac učiniti što dužim.
- Brzi mozak
Učitelj zada kategoriju i početno slovo (npr. voće – J). Učenici trebaju što brže smisliti riječ (npr. jabuka). Vježba razvija brzinu razmišljanja i obogaćuje rječnik.
- Izmišljena priča
Učitelj započinje priču, a svaki učenik dodaje po jednu rečenicu. Nastaje smiješna i jedinstvena priča u čijem oblikovanju sudjeluju svi učenici.
IGRE ZA OPUŠTANJE I POKRET
- Igra statua
Svi učenici plešu uz glazbu; a kad glazba stane, ukoče se u najzabavnijoj pozi.
- Balončići od daha
Djeca zamišljaju da pušu balončiće sapunice ili svjećice na torti. Vježba disanja smiruje i vraća osmijeh na lice.
Ove igre unose smijeh u učionicu, ali potiču kreativnost, pažnju i suradnju. Škola je mjesto gdje se svaka ideja cijeni, gdje se prijateljstva grade igrom i gdje svaki učenik može biti mali istraživač, mislilac i umjetnik.
Škola je puno više od knjiga i ploče – škola je mjesto gdje se grade prijateljstva, razvija mašta i uči igrajući se. Ako u učionicu unesemo malo smijeha i zajedništva, svaki dan može postati nova vesela pustolovina.
■ Napisala: Alma HESS, dipl. učiteljica RN, učiteljica mentorica | OŠ Bakar ■

