
U ruralnim sredinama djeca i njihove obitelji često nemaju priliku svakodnevno dolaziti do knjižnica i kulturnih sadržaja. Zbog toga je u srcu Dalmatinske zagore, u Ljubitovici i Prapatnici, osmišljena mala, ali dragocjena inicijativa – Zavičajne kućice znanja.
Riječ je o lokalnoj inačici pokreta malih slobodnih knjižnica koja želi povezati školu, mještane i čitatelje svih generacija te ukloniti barijere prema kulturi i obrazovanju.
GLOBALNA IDEJA, LOKALNA AKCIJA
Pokret Little Free Libraries (SAD) nastao je s ciljem da knjige budu dostupne svima. Ljudi su u svojim dvorištima počeli postavljati kućice s knjigama koje prolaznici mogu posuditi i vratiti.
U Hrvatskoj je ideju snažno promicala Knjižnica i čitaonica Grada Preloga, a inicijativa se proširila na državnu razinu Facebook zajednicom i interaktivnom kartom malih slobodnih knjižnica na koju je do danas upisano ukupno njih 174.
PUT OD IDEJE DO REALIZACIJE
Inspirirani ovim modelom, u Osnovnoj školi kralja Zvonimira pokrenuli smo Zavičajne kućice znanja, projekt koji povezuje školu i lokalnu zajednicu čitanjem i zajedničkim djelovanjem. Inicijativa je nastala radi potrebe da knjige dođu do djece i njihovih obitelji u školsko dvorište, pokraj puta ili blizu doma kako bi se potaklo čitanje, zajedništvo i kulturna uključenost. Ja sam koordinatorica ovog zanimljivog projekta, a za likovno oblikovanje kućica i zida, na koji su se kućice postavile, pobrinula se učiteljica Sanja HAMM.
Projekt je razvijan u nekoliko faza. Sve je započelo edukativnim radionicama o čitanju i slobodnoj razmjeni knjiga. Učenici, učitelji i članovi zajednice sudjelovali su u anketama i prikupljanju knjiga.
Tijekom organiziranih likovnih radionica oslikan je zid za postavljanje kućice, a prikupljeno je i selektirano ukupno 150 knjiga. Projekt je obogaćen čitateljskim susretima, radionicama i kvizovima znanja, a fotonatječaj Čitaj s guštom, poleti s maštom! dodatno je motivirao učeničku kreativnost. Djeca su ovim našim zajedničkim projektom razvijala nove čitateljske i informacijske vještine, naučila organizirati kulturne događaje i iskusila važnost timskog rada. Vrijednost našeg projekta prepoznalo je i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih financijski ga podržavši programom izvannastavnih aktivnosti čime je osigurana njegova dugoročna održivost.
PRVA SLOBODNA KNJIŽNICA U LJUBITOVICI
Sunčan rujanski dan u Ljubitovici pretvorio se u pravi mali blagdan knjige. U dvorištu područne škole 22. rujna 2025. sve je bilo spremno za otvaranje prve slobodne kućice.
Djeca su s nestrpljenjem donosila knjige i slagala ih na police, a školski se domar Zdravko UGRINA pobrinuo da kućica čvrsto stoji na svome mjestu. Učiteljice Nikolina KLIŠMANIĆ, Darija ČIKEŠ SVILAN, Tanja ROSO, Maja MUŠTRA i Arijana TOMAŠ bodrile su učenike i pridružile se proslavi. Nakon svečanog otvaranja imali smo zajedničko čitanje knjiga, a veselje je upotpunila i torta kojom smo proslavili za nas ovaj poseban dan. Kada su vrata kućice prvi put otvorena, osmijeh na dječjim licima bio je najbolja potvrda da su knjige stigle „kući“ – ondje gdje ih svi mogu posuditi, pročitati i ponovno podijeliti.
KNJIGE KOJE RUŠE BARIJERE
Projekt se nastavlja i u Prapatnici, i Segetu uz nova događanja i uključivanjem na interaktivnu kartu slobodnih knjižnica Hrvatske.
„Zavičajne kućice znanja nisu samo drvene kutije s knjigama, one su naši mostovi između škole i zajednice, između djece i knjiga, između mašte i stvarnosti.“
Zavičajne kućice znanja pokazuju da škola može biti istinski nositelj obrazovne inkluzije i kulturnog razvoja, posebno u sredinama gdje djeca teže dolaze do knjiga i kulturnih sadržaja. U ovu se priču svatko može uključiti – donacijom knjiga, sudjelovanjem u radionicama ili jednostavno posjetom kućici.
Naša je mala slobodna knjižnica postala simbolom zajedništva škole i lokalne zajednice, a njezina poruka korisnicima ostaje jasna i poticajna: Posudi, pročitaj, vrati, doniraj – i uživaj u knjigama.
MALE SLOBODNE KNJIŽNICE U HRVATSKOJ
■ Napisala: Tatjana ŠIJAKOVIĆ KATARINČEK, školska knjižničarka mentorica | OŠ kralja Zvonimira, Seget Donji ■