Aktualno
♦ OŠ „LJUDEVIT GAJ“ KRAPINA ♦
Naš svemir „na dlanu“
objavljeno: 21. listopada 2025.

I ove nastavne godine u Godišnji plan i program rada škole te Školski kurikul Osnovne škole „Ljudevit Gaj“ Krapina uvršteno je obilježavanje Svjetskog tjedna svemira (4. – 10. listopada). Naše prvo sudjelovanje datira još iz 2016. godine, a ove nastavne godine ponosno slavimo desetu obljetnicu kontinuiranog obilježavanja – i to kao jedina škola u županiji redovito prijavljenu na svjetsku razinu!

Ovogodišnji Svjetski tjedan svemira, s temom „Živjeti u svemiru“, proveli smo nizom kreativnih i interdisciplinarnih aktivnosti pod zajedničkim nazivom „Galaksija mašte“.

PRIJAVA NA WSW

Ove godine bilježimo i rekordan broj učiteljica i učitelja koji su se uključili u obilježavanje Svjetskog dana svemira:
Miljenka HRŠAK, Danijela PAVIĆ WASAL, Tanja DUNAJ, Marija MARKOVINA, Sonja JURMAN, Antonija ČEKOLJ, Jasna LELJAK, Lidija RANOGAJEC, Zvonka DRUŽINEC, Jasmin PRISTUŠEK, Branka LELJAK, Dušanka JAKOPOVIĆ, Marija ĐURKIN, Marija Arbanas KRALJ, Marta OBADIĆ i Kornelija HRŠAK.

U aktivnostima su sudjelovali učenici različitih uzrasta. Osmišljene aktivnosti obuhvaćale su različita nastavna područja: geografiju, fiziku i prirodu, hrvatski i engleski jezik, likovnu kulturu, nastavne sadržaje u okviru razredne nastave, izbornu i dodatnu nastavu. Učenici su se okušali u kvizovima, istraživanjima, kreativnim igrama i izradi likovnih radova inspiriranih svemirom.

Posebnu sam ulogu imala u povezivanju sadržaja i koordinaciji aktivnosti usmjeravajući učenike i učitelje tijekom istraživanja, pripreme materijala i objavljivanja rezultata.

Kreativni učenički radovi sada krase školske hodnike i panoe stvarajući našu vlastitu „galaksiju mašte“, svemir koji su osmislili i oblikovali učenici. Izložbu je postavila učiteljica Sonja JURMAN.

Izdvojila bih jednu aktivnost tijekom koje smo implementirali umjetnu inteligenciju u nastavu geografije.

SVEMIR „NA DLANU“ | Što se dogodi kada se udruže znanost, mašta i tehnologija?! S učenicima osmih razreda naše škole provele smo niz istraživačkih i kreativnih aktivnosti na temu „Živjeti u svemiru“ koja je, ujedno, sastavni dio nastavnoga sadržaja geografije u osmom razredu.

Aktivnost smo osmislile i zajedno provele učiteljica geografije Miljenka Hršak i ja > samo KLIKINITE na prezentaciju…

Pripremile smo interaktivnu prezentaciju

Tu su radne liste i istraživački zadaci s ciljem poticanja istraživačkog učenja, kritičkog mišljenja te odgovorne primjene umjetne inteligencije (UI) u obrazovanju.

Učenici su se, radeći u skupnom radu prema prilagođenim zadatcima, trebali koristiti udžbenikom, službenim stranicama NASA-e i UI alatima poput ChatGPT-a. Nakon istraživanja svaka je skupina trebala predstaviti ostalim učenicima u razredu što je otkrila.

Istraživali su Zemlju, Mars i Veneru; uspoređivali njihovu udaljenost od Sunca, temperaturu, sastav atmosfere i njihove posebnosti. Na kraju su promišljali do kojeg bi planeta voljeli putovati i zašto.

Druga je skupina istraživala Mjesec, njegove posebnosti i zanimljivosti. Učenici su otkrili da je Mjesec najveći i najbliži Zemljin prirodni satelit koji svojim gravitacijskim utjecajem oblikuje plimu i oseku te utječe na čovjekov život.

Treća je skupina učenika proučavala razlike između asteroida, kometa i meteora. Koristeći se udžbenicima, digitalnim izvorima i UI alatima, izrađivali su kratke definicije bilježeći zanimljivosti za svaku vrstu svemirskog tijela. Raspravljali su o tome koje bi tijelo moglo biti najopasnije za Zemlju prisjećajući se pritom Halleyjeva kometa i zašto su dinosauri izumrli.

Četvrta je skupina istraživala svakodnevni život astronauta na Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS). Proučavali su teme poput prehrane, higijene, sna, kretanja i utjecaja bestežinskog stanja na ljudsko tijelo. Otkrivali su kako se astronauti prilagođavaju izazovima života izvan Zemlje koristeći se materijalima NASA-e i UI upitima.

Naši su se školarci koristili umjetnom inteligencijom kao pomoćnim sredstvom za učenje, istraživanje i provjeru informacija rješavajući i istražujući zadane ciljeve. Umjetna inteligencija služila im je za izradu tablica, usporedbu podataka i oblikovanje zaključaka, a na kraju su svoje znanje spojili s kreativnošću stvarajući UI generirane slike svemirskih kolonija budućnosti koje su priložene uz tekst.

Aktivnosti provedene povodom Svjetskog tjedna svemira pokazale su da istraživanje svemira i primjena umjetne inteligencije mogu ići ruku pod ruku. Učenici su učili kako se odgovorno i stvaralački koristiti digitalnim alatima, pri tom otkrivajući ljepotu i tajne svemira.

Ponosne smo na svoje đake koji su pokazali znatiželju, suradnju i otvorenost prema novim tehnologijama otkrivajući da se svemir može doživjeti i razumjeti „na dlanu“ – spajanjem digitalne pismenosti, znanja i mašte.

Više je informacija o svim aktivnostima dostupno na mrežnoj stranici škole i Facebook profilu škole.

Napisala i fotografije: Suzana PRACAIĆ, stručna suradnica knjižničarka – izvrsna savjetnica | OŠ „Ljudevit Gaj“ Krapina