Iz učionice
♦ OŠ BARTULA KAŠIĆA, ZADAR ♦ RADIONICE ZA JAČANJE MENTALNOG ZDRAVLJA UČENIKA ♦
Svađa na vidiku? Promijeni spiku!
objavljeno: 20. studenoga 2025.

U današnje užurbano vrijeme u kojem su djeca svakodnevno izložena brojnim obvezama, očekivanjima i digitalnim podražajima, sve je važnije osvijestiti koliko je mentalno zdravlje ključno za njihovu dobrobit, njihov razvoj i uspjeh.

U svrhu očuvanja i jačanja mentalnog zdravlja učenika, u Privatnoj osnovnoj školi Nova i Osnovnoj školi Bartula Kašića provedene su radionice Relax Kids u sklopu programa Joy – Mala škola emocija, koji sam zamislila i provela.

Program Joy – Mala škola emocija nastao je iz želje da se djeci na pristupačan i zabavan način približe teme emocionalne pismenosti, samoregulacije i međusobnog poštovanja. Putem niza brižljivo smišljenih radionica, djeca uče kako prepoznati, imenovati i razumjeti emocije te kako reagirati smireno, s razumijevanjem i empatijom – vještine koje su neprocjenjive u svakodnevnom životu.

Prva radionica, pod nazivom Svađa na vidiku? Promijeni spiku!, održana je u Privatnoj osnovnoj školi Nova u 8.a i 8.b razredu. Cilj radionice bio je pomoći učenicima da prepoznaju sukob kao priliku za učenje, a ne prijetnju, te da nauče birati riječi koje grade odnose umjesto da ih ruše.

Putem igre, dijaloga, grupnog rada, vježba disanja i refleksije, učenici su istraživali kako prepoznati i smiriti sukob, kako izraziti ljutnju na nenasilan način te kako prepoznati vlastite granice i osjećaje drugih. Posebice zanimljiv dio radionice bio je upoznavanje s pojmovima „govor zmije“ i „govor žirafe“ – simboličnim prikazima komunikacije kad smo ljuti ili smireni.

Moji su školarci putem igara i glume učili razliku između impulzivnih i smirenih reakcija te kako mogu svjesno birati način komunikacije koji donosi mir i razumijevanje.

CILJEVI RADIONICE  BILI SU:

♦  prepoznati sukob i razumjeti ga kao priliku za učenje

♦  razlikovati „govor zmije“ i „govor žirafe“

♦  razvijati asertivnost i aktivno slušanje

♦  vježbati samoregulaciju i prepoznati vlastite vrijednosti.

Ozračje u učionici bilo je ispunjeno suradnjom, smijehom i iskrenim promišljanjem. Učenici su zaključili da prava snaga ne leži u pobjedi u svađi, već u miru koji izaberemo i poštovanju koje pokazujemo prema drugima.

Istodobno, u Osnovnoj školi Bartula Kašića u 3.b razredu održana je radionica pod nazivom Oluja emocija. Ova je radionica bila usmjerena na prepoznavanje, imenovanje i razumijevanje osnovnih emocija te na razvijanje svijesti o tome da su sve emocije dopuštene i korisne. S pomoću opuštajućih vježba, vođenih razgovora i igre učenici su istraživali kako prepoznati svoje emocije, kako ih izraziti na primjeren način i kako pronaći unutarnji mir kad osjećaji postanu preplavljujući.

Poseban naglasak bio je na tehnikama samoregulacije – učenici su vježbali disanje, vođenu vizualizaciju i jednostavne vježbe pomnosti ili svjesnosti (mindfulness) koje im pomažu da se smire u stresnim situacijama. Također, vježbajući suosjećanje i međusobnu podršku, djeca su učila kako biti tu jedni za druge, kako prepoznati osjećaje drugih i graditi zdrave odnose u razredu.

I Privatna osnovna škola Nova i Osnovna škola Bartula Kašića prepoznale su važnost emocionalnog i mentalnog razvoja svojih učenika. Obje škole redovito rade na očuvanju mentalnog zdravlja djece, prepoznajući da je ono jednako važno kao i kognitivni uspjeh. U svojim planovima i aktivnostima neprekidno uključuju sadržaje koji potiču samopouzdanje, empatiju, timski duh i emocionalnu inteligenciju.

Radionice su završile u vedrom tonu, uz osmijehe, zagrljaje i zajednički zaključak:

Kad znamo prepoznati svoje emocije i birati ljubaznost – gradimo svijet u kojem se svi osjećamo sigurno, vrijedno i dobrodošlo.

U vremenu u kojem su stres, brzina i pritisak postali svakodnevica, ulaganje u mentalno zdravlje djece nije luksuz, nego nužnost.

Ovakvi programi pokazuju da djeca, kad im se daju podrška i prostor za izražavanje emocija, razvijaju ne samo unutarnji mir već i međusobno razumijevanje i poštovanje koje svijet danas itekako treba.

■ Napisala: Ana FAIN, dipl. učiteljica razredne nastave i trenerica Relax Kidsa | OŠ Bartula Kašića, Zadar ■