Aktualno
IDEJE ZA NASTAVNE AKTIVNOSTI NA KRAJU GODINE
„Čuvari uspomena“ na završetku nastavne godine
objavljeno: 18. svibnja 2021.

Ostalo je još nekoliko tjedana do završetka nastavne godine. U današnjem članku možete pronaći nekoliko aktivnosti koje su prikladne i primjenjive baš u tome razdoblju, u kojima jednako uživaju i učenici i učitelji, a nakon što su napravljene, ostaju i kao trajni čuvari uspomena kojima se učenici mogu vraćati i u godinama koje tek dolaze.

Tekst učiteljice Christine Weis objavljen je na mrežnim stranicama For The Love of Teachers.

Uskoro se približava završetak nastavne godine koji je istodobno i sladak i gorak. Učenici s kojima ste se zbližili uskoro odlaze. Stoga je pravo vrijeme razmisliti o aktivnostima koje će vaši mališani obožavati, sjećati ih se i čuvati. Stoga vam nudim pet aktivnosti koje morate iskušati na kraju nastavne godine, a koje su prilagodljive svakoj dobi.

Pismo na rastanku

Istina, aktivnost koja slijedi posvećena je učiteljima. Uvijek svojim učenicima kažem da mi za rastanak napišu pismo. Mogu mi napisati što god požele: kako se osjećaju, o čemu razmišljaju, kakvi su im planovi za ljeto, želje u idućoj godini, i drugo. S velikom radošću primam njihova pisma, a neka me doslovce „raznesu“. Bude ih iznimno osjećajnih koja me i rastuže. Ima ih kratkih i slatkih, kada primjerice napišu „sve pet“ ili „hvala što ste me mnogo toga naučili“. A ima i onih u kojima analiziraju proteklu godinu i razlažu koliko su napredovali te pišu da će im škola nedostajati.

Sva ta pisma na mene uvijek ostave dubok dojam. Čuvam ih kako bi me podsjećala na moje učenike kao i na to zašto sam odabrala ovaj posao. Ona su za mene vrijedna riznica sjećanja na sve moje učenike koje sam imala prigodu poučavati tijekom godina.

Učenici pisma mogu napisati na bilo kojem papiru s crtovljem ili na obrascu za pisanje pisma koji možete pronaći OVDJE.

Životopisna knjiga

Riječ je o sjajnom projektu pisanja na koncu nastavne godine. Nakon što učenici završe s pripremnim pisanjem dnevničkih zapisa, uprimjerim im taj projekt tako da im pokažem vlastitu životopisnu knjigu pri čijem se nastanku služim obrascem za stvaranje životopisne knjige. (Možete ga naći ovdje – na engleskom je jeziku, nap.)

Predložim im da napišu jedan ili više ulomaka pod sljedećim naslovima (u poglavljima):

  • sve o meni (dob, fizički opis, opis osobnosti)
  • obitelj (roditelji/skrbnici, sestre i braća, ljubimci, ostali osobiti članovi obitelji)
  • školski život (ocjene, učitelji, škola, omiljeni nastavni predmeti i projekti, nadarenost, vještine)
  • hobiji i interesi
  • postignuća (nagrade, priznanja, medalje i trofeji)
  • planovi, želje i snovi (osobni, vezani uz školu, vezani uz budući posao ili poslove)

Ima učenika koji odaberu dodati i više stranica i naslova negoli sam ih ja predvidjela. Prilažu fotografije ili ilustracije na svaku stranicu, kao i boje, podloge i druge osebujne načine oblikovanja stranica.

Nakon što je životopisna knjiga napisana i uređena, spiralno ju uvežemo. To izgleda uistinu lijepo. Vrhunska je to uspomena za učenike, osobito kad ju otvore nekoliko godina kasnije. I roditelji vole taj projekt jer i njima služi kao zbirka dragih uspomena.

Moju najnoviju životopisnu knjigu možete pronaći ovdje. Tu se nalazi i niz različitih obrazaca za njezinu izradu. Isto se može naći i na stranicama Google Slides.

Razredne novine

Umjesto životopisne knjige, možete za kraj nastavne godine s učenicima napraviti i razredne novine. Moji učenici jako vole obje aktivnosti. Novine su također odličan čuvar uspomena na posebne događaje i trenutke koji su tijekom protekle godine osobito zaokupili njihovu pozornost. Lako ih je otisnuti i njima se poslužiti svake godine iznova. Obožavaju ih i moji učenici, i njihovi roditelji.

Obuhvaćaju sedam stranica koje je jednostavno obostrano otisnuti na papir:

  • Sadržaj novina (naslovnica)
  • Vrijedne vijesti (2 stranice)
  • Izravno s mjesta događaja (2 stranice za fotografije i crteže)
  • Najnovije vijesti: Kako smo se promijenili…
  • Najnovije vijesti: Budući vođe, upraviteljice i upravitelji (potpisi svih učenika u razrednom odjelu)
  • prazna stranica

Obrazac za razredne novine možete naći ovdje, digitalnu inačicu za PowerPoint ovdje, a inačicu na stranici Google Slides ovdje. (Sve ponuđeno je na engleskome jeziku i uz određenu novčanu naknadu – nap.)

Savjetodavno pismo

I to mi je također omiljeno!  Svaki učenik napiše pismo učenici ili učeniku koji dolazi sljedeće godine. Pišu im o svojim iskustvima i daju prijedloge i savjete kako postići optimalne rezultate, upućuju ih na određena pravila, obrasce ponašanja i postupanja. Govore im na vjerodostojan način o vama, kao njihovu učitelju ili učiteljici. Dijele s njima iskustva vezana uz omiljene projekte, aktivnosti te pišu o svemu onome čemu bi se i budući učenici mogli radovati.

Djeca to jednostavno obožavaju. Osjećaju kako su sada „već odrasli“ jer mogu dijeliti svoja iskustva i davati savjete mlađim učenicima koji tek dolaze. Prikupim ta pisma i čuvam ih do iduće godine. Početkom rujna svakom novom učeniku na klupu stavim jedno pismo njihovih prethodnika. Moji novi učenici uistinu vole primiti pisma od učenika koje sam poučavala prethodne godine te cijene njihove prijedloge i savjete. Takva pisma mogu im umanjiti osjećaj tjeskobnosti, ako postoji, te dati odgovore na mnoga pitanja o kojima i sami razmišljaju.

Pisma se pišu na bilo koji papir s crtovljem ili na obrazac predviđen za pisanje pisma.

Eto, mogli ste upoznati nekoliko ideja za aktivnosti na kraju nastavne godine koje posebno volim. Promijenite ih onako kako bi najbolje odgovaralo i vama, i dobi učenika koje poučavate. A moguće da će neke od mojih ideja kod vas izazvati nove sjajne zamisli. Jednostavno, uživajte dok ih primjenjujete i neka vam nekoliko završnih tjedana nastave protekne u sreći i zadovoljstvu!

■ NAPOMENA ■ Christine Weis, učiteljica i autorica tekstova koje objavljuje na mrežnoj stranici For The Love of Teachers; uživa u nastavi, pisanju i stvaranju materijala za učitelje ■ SAD: For The Love of Teachers – mrežne stranice učiteljice Christine Weis o poučavanju i načinima upravljanja razredom s materijalima primjenjivima u nastavi ■ izvornik: www.fortheloveofteachers.com ■