Aktualno
ZAŠTITA UČITELJSKOGA ZDRAVLJA
Kako mi je izgaranje na poslu pomoglo da postanem sretnijim učiteljem i osobom
objavljeno: 16. lipnja 2021.

Nakon što si je morao priuštiti dvomjesečni predah i suočiti se s posljedicama stresa izazvana poslom, učitelj Chris Misselbrook spoznao ja kako biti sretnijim učiteljem, ali i ocem i mužem negoli je ikada prije bio. Svoje uvide i iskustva sabrao je u nekoliko savjeta koje je podijelio u upravo objavljenu članku.

Tekst Što me je izgaranje naučilo o tome kako biti sretnim učiteljem objavljen je na obrazovnome portalu TES.

Nakon što sam obolio uslijed izgaranja i depresije, na dva sam mjeseca morao prekinuti s radom.

To se iznenađujuće lako može dogoditi i najsamopouzdanijim i najsretnijim učiteljima.

Krijemo takvo stanje dok se spuštamo u dubine.

Kada vas poznanici i prijatelji pitaju jeste li dobro, ono što uistinu želite reći, glasi: „Ne, naravno da nisam dobro, imam izvješća koja moraju biti dovršena, bilježnice i radne udžbenike koje treba pregledati, ispite koje moram  ocijeniti, jedan jučerašnji incident koji valja razriješiti, i da, blage veze nemam koju lekciju danas moram odraditi!“

No umjesto toga, nasmiješite se i odgovorite: „Dobro sam, hvala ti.“ I sve u nadi da voditelj odjela neće otkriti još jednu zadaću namijenjenu baš vama.

Dobrobit na prvome mjestu

Rad u nastavi emocionalno je i fizički iscrpljujući posao, i da, nama jesu potrebni praznici. Iz svojega sam iskustva izvukao određene pouke i sada mnogo bolje skrbim za svoju dobrobit. Stoga evo nekoliko ključnih savjeta kako biste kao učiteljica ili učitelj ostvarili mentalno zdraviji i sretniji profesionalni život.

1.] Neka vam vikendi, blagdani i godišnji odmori uistinu budu neradni dani.

Rad tijekom vikenda, blagdana, praznika i neradnih dana ne čini vas boljim učiteljem. Prema mojemu iskustvu, takav će vas rad na kraju krajeva učiniti ogorčenom, nestrpljivom i uzrujanom osobom. Ako radite više od 40 sati tjedno, nalazite se u riziku sagorijevanja na poslu. Zašto je prihvatljivo, a u nekim se školama i potiče, ispunjavati zadatke vezane uz školu, pripremati nastavu i ocjenjivati radove tijekom vikenda?

Moj je motiv bio dokazivanje starijim kolegama i kolegicama kako marljivo i predano radim jer sam vjerovao da će mi to s vremenom donijeti i određeni napredak u poslu. No i starije kolegice i kolege izrazito su zaposleni i uronjeni u svoje obveze, moj trud u pravilu nisu ni uočili.

Ako svoje zadaće ne uspijevate izvršiti u roku, unutar sati određenih radnim ugovorom, to nije vaša pogreška. Jednostavno obavijestite o tome voditelja odjela odnosno nadređenu osobu i zatražite produljenje zadanoga roka, a zatim posao uklopite u satnicu idućega tjedna, unutar radnih sati dogovorenih ugovorom.

2.] Petkom popodne napravite plan za idući tjedan.

Kako bih osigurao potpuno slobodan vikend, petkom popodne isplaniram cjelokupan idući tjedan. Pišem u svoj dnevnik što moram napraviti prije nastave, zapišem svaki nastavni dan s pojedinim satima te što moram obaviti nakon nastave. Ako koji dan moram otići ranije s posla kako bih otišao po kćer u vrtić, i to zapišem. Osiguram uvid u sve predmete i glavne teme koje idući tjedan planiram poučavati te pripremim nastavne izvore i sredstva za koje uočavam da će mi biti potrebni.

Poučavanje, vođenje radionica, administrativne poslove i druge zadaće također uvrštavam na popis i određujem vrijeme i mjesto kada ću se njima baviti. Možda se to čini pretjeranim i nepotrebnim, međutim mnogi ljudi dodaju zadatke u svoje popise poslova zaboravljajući odrediti vrijeme kada će se njima baviti. To lako može odvesti u rastezanje nenastavnih poslova i zato školu na koncu napuštate u sedam navečer. Unaprijed odredim čak i vrijeme kada ću čitati e-poštu, hoće li to biti samo dvaput ili i triput dnevno; u suprotnom ta naizgled sitnica može preuzeti prevelik dio dana.

3.] Meditacijom do usmjerene svjesnosti

Vještinu meditacije počeo sam usvajati u razdoblju u kojem sam bio primoran odstupiti s posla. Iznimno mi je pomogla postaviti životne pojedinosti na svoje mjesto, steći nove perspektive, a pritom ostati blag prema sebi i prepoznati svoja čuvstva. Preuzeo sam aplikaciju Headspace i jednostavno slijedio uvodni paket uputa koji me je doslovce vodio kroz meditaciju i upućivao kako ju ostvariti.

Nova su proučavanja potvrdila kako samo pet minuta meditacije dnevno može doslovce unaprijediti vaše mentalno zdravlje, kao i fizičko. Osigurajte si svakoga jutra pet minuta kako biste meditirali ili na neki drugi način odvojili mirne trenutke za sebe; još nisam sreo osobu koja bi mi rekla da joj je takvo što donijelo kakve loše posljedice ili pogoršanje u životu.

4.] Tri dobre stvari…

Ako se usredotočimo na ono što ide po zlu u učionici (kao i u našem privatnom životu), tada smo na dobrom putu da se osjećamo utučeno, pesimistično i nezahvalno (to ima smisla, zar ne?). Za mnoge od nas negativno razmišljanje dolazi mnogo prirodnije od pozitivnoga.

Koliko često u zbornici slušate nekoga tko se žali ili nešto zamjera u usporedbi sa slušanjem nekoga tko govori pozitivno i afirmativno?

Istraživanja pozitivne psihologije otkrila su jednostavan, lako dostupan, no vrlo bitan pristup kako živjeti sretniji život. Na kraju dana trebate samo zapisati tri dobre stvari koje su se tijekom dana dogodile, i već time ćete vježbati svoj mozak da misli pozitivnije misli. Ta jednostavna vježba potvrđena je kao način smanjivanja depresivnih osjećaja, jačanja optimizma i podizanja razina sreće. Jednostavna i znanstveno potvrđena aplikacija koja će jačati vašu mentalnu dobrobit krije se pod imenom Three good things (Tri dobre stvari), a preuzimanje je besplatno.

5.] Stoički pristup kontroli

Kao učitelji, o mnogo toga moramo misliti. To može voditi do negativnih misli i lošega ukupnoga zdravlja. Međutim, filozofski mislioci u antičkoj Grčkoj, stoici, razumjeli su što jest, a što nije vrijedno ulaganja našega vremena. Stoički filozof Epiktet ustvrdio je da postoje samo dvije stvari o kojima bismo trebali razmišljati: o svojim mislima i o svojim postupanjima.

Sve ostalo je izvan našega nadzora.

Ako je dijete zaboravilo pribor za likovni ili nije ponovilo prije ispita, to nas može razdražiti ili i razljutiti, no pritom se situacija neće promijeniti. Kako se osjećamo, naš je izbor (katkad vrlo teško kontroliran izbor, ali to ne mijenja na stvari da je riječ o izboru). Ako izaberete osjećati se loše, to vas neće voditi u smjeru sreće. Taj je koncept također poznat pod imenom „Izaberite svoj pristup“ u inspirativnoj knjizi Fish Philosophy.

Razmislite o tome je li određena situacija u vašim rukama, ako nije, nemojte rasipati dragocjenu emocionalnu energiju brinući se zbog nje. Ako vaše djelovanje može pružiti potporu ili poboljšati određeno stanje, tada pokušajte nešto učiniti, ali više od toga nije na vama.

Zbog svega toga što sam upravo podijelio s vama, postao sam boljim učiteljem, ali još više od toga – postao sam boljim mužem i ocem. Sada sam sretniji negoli sam ikad prije bio na ovome lijepom planetu i mogu ponosno reći kako volim svoj posao.

Ako se osjećate uznemireno, tužno ili nesretno u svojem učiteljskome poslu, možda koji od mojih savjeta može pomoći.

■ NAPOMENA ■ Chris Misselbrook, učitelj u školi na jugu Engleske ■ Ujedinjeno Kraljevstvo: TES – izvorno: The Times Educational Supplement – publikacija namijenjena obrazovnim temama, pokrenuta 1910. godine kao dodatak dnevnim novinama The Times, od 1914. izlazi kao zasebna tiskovina, a od 1997.godine dostupna i na internetu ■ izvornik: www.tes.com ■