Aktualno
U HRVATSKOJ JE TAKOĐER VIDLJIV NEDOSTATAK PROFESORA U POJEDINIM PREDMETIMA ■ MOGUĆE JE DA JE TO TEK NAZNAKA AKTUALNIH AMERIČKIH MUKA U OBRAZOVANJU
Nedostatak učitelja i profesora pokazuje da ne može svatko obavljati taj posao
objavljeno: 16. kolovoza 2020.

U Hrvatskoj je već dugo vidljiv nedostatak profesora u pojedinim predmetima te – ako se želi zadržati ili i, kako se stalno najavljuje, poboljšati kvaliteta usluga u javnom obrazovanju – krajnje je vrijeme da se donesu mjere kojima bi se određena zanimanja vratila u krug zanimljivih i privlačnih, na ljestvicu onih koja se na fakultetima najviše upisuju i traže. Uz to, javlja se i pitanje kvalitetnoga zapošljavanja u školama, o kojem također nema ni riječi; sve je ostavljeno „pred vratima“ kriterija i poštivanja struke; netko kroz ta vrata ipak prođe (utemeljeno na kriterijima i kvalitetama), ali mnogi ostaju pred njima, zatvorenima i nedostupnima, dok istodobno ulaze oni kojima kriteriji nisu ni na daleku obzoru, odnosno uopće se ne „zamaraju“ gledanjem u tome smjeru. 

Slični nedostatci vezani uz stručnost i kriterije, na određen su se način već dogodili, a u nekim oblicima i danas se događaju i u američkom školstvu. U tekstu koji slijedi, dugogodišnja učiteljica, ravnateljica i autorica knjige „Kako se nositi sa zahtjevnim roditeljima“ Suzanne CAPEK TINGLEY govori o razlozima propadanja američkoga obrazovnoga sustava te kako taj trend zaustaviti i preokrenuti. Pritom je, naglašava, za one koji su odlučili nastaviti raditi u školama, ključno sačuvati optimizam, održati jasne vidike i stavove te sudjelovati u strukovnim udrugama ne odričući se uloge u mogućoj promjeni na bolje.

Pročitajte u nastavku.

Zahvaljujući velikim izazovima u učiteljskoj profesiji, suočeni smo s nedostatkom učitelja u nekim dijelovima zemlje. Dobra je vijest što su zaposleni u školama, roditelji i politički kreatori danas itekako svjesni potrebnih promjena kojima bi se poboljšao status obrazovanja i učiteljske profesije u cjelini.

Stoga, kako možemo zajedno nešto učiniti po tome pitanju te ohrabriti veći broj ljudi da svoje karijere ostvare u obrazovanju?

♦♦ POVEĆAJTE ULAGANJA U UČITELJE I ŠKOLE ♦♦

Obje, i državna i savezna vlada, moraju stvoriti poticaje kojima bismo privukli najbolje i najsjajnije stručnjake u učiteljsku struku. Savezna ili državna ulaganja mogla bi privući perspektivnije učitelje u pripremne programe za područja u kojima nedostaje učitelja. Savezni programi o oprostu kredita namijenjenih studiranju mogli bi ohrabriti učitelje da potraže posao u školama koje su u velikoj potrebi za učiteljskim kadrom. Stvaranje uvjeta za visokokvalitetno i novčano nezahtjevno obrazovanje na daljinu budućih učitelja također bi moglo potaknuti ulazak pojedinaca u učiteljsku profesiju bez zabrinutosti kako će ih u takvu nastojanju satrti visoki zajmovi podignuti u svrhu studiranja na učiteljskim fakultetima i koledžima.

Države su počele ponovno uvoditi novčane potpore školama koje su ukinute tijekom recesije. Dok određuju proračune, državni bi zakonodavci trebali uzeti u obzir veće ulaganje kako u škole, tako i u stručna usavršavanja učitelja, umjesto u standardizirane testove. I državna i savezna pomoć treba biti usklađena s rastućim zahtjevima raznolike učeničke populacije, osobito u velikim gradovima, ako želimo unaprijediti obrazovanje. I konačno, učiteljske se plaće također trebaju povećati žele li biti kompetitivne s drugim strukama i poslovima koji su u ponudi pred pametnim i posvećenim diplomanticama i diplomantima.

♦♦ UČITELJSKI RAD PROCJENJUJTE SVEOBUHVATNO  ♦♦

Učitelji (i učenici) više su od broja bodova na ispitu. Stručna usavršavanja učitelja morala bi se nastaviti, počevši od mentora za nove učitelje do adekvatnih stručnih usavršavanja za sve. Ravnatelji bi također trebali steći obuku u uspješnim praksama poučavanja kako bi novim učiteljima mogli pomoći u razvoju njihovih vještina. Nijedna odluka o učiteljevoj uspješnosti, a kamoli odluka o produljenju ugovora o radu, ne bi se smjela zasnivati na rezultatima završnih ispita nakon samo jedne godine poučavanja.

Suočavajući se s nedostatkom učitelja, neke su države smanjile kriterije pri ulasku novih zaposlenika na učiteljske poslove u školama. Međutim, novopristigli početnici, žele li uspjeti, moraju imati sustavan nastavak obrazovanja i potporu. Kao učitelj, možete biti zagovornik kvalitete u obrazovanju tako da sudjelujete u pripadajućoj učiteljskoj udruzi na nacionalnoj razini te tako da obraćate pozornost na stavove svojih nacionalnih i lokalnih zastupnika prema ulaganjima u obrazovanje i odnosu spram učitelja.

♦♦ KAKO ODRADITI „SVOJ DIO“ ZA BUDUĆNOST ♦♦

Učitelji imaju veliku ulogu u jačanju potpore koju određena zajednica namjenjuje obrazovanju tako što svojim postupanjem sudjeluju u osvješćivanju roditelja i javnosti o vrijednosti posla koji obavljaju. Djeca i dalje trebaju snažne, kompetentne i suosjećajne učitelje. Taj posao je više od pomaganja najmlađima da nauče čitati i računati. Učitelji djecu poučavaju lijepom ponašanju, pomažu im da nastave sanjati i dohvaćati svoje ciljeve. Oni izazivaju, ohrabruju i potiču djecu kako razmišljati pozorno i dobro. Učitelji su uzori koji podupiru svoje učenike i čine istinsku razliku u njihovim životima.

Zbog toga, ljudi koji ulaze u učiteljsku profesiju trebali bi ostati optimistični prema budućnosti, usprkos preprekama. Trebali bi ustrajati na promjenama onoga što nije dobro u današnjem obrazovanju.

Nedostatak učitelja i profesora podsjeća javnost da ne može svatko raditi taj posao i da, bez promjena, tih nekoliko koji mogu, neće ga izabrati. Bilo da ste budući ili sadašnji profesor ili profesorica, bitno je ne strahovati od obveza i predanosti u tome poslu. Usprkos izazovima, to je posao od velikoga značenja, koji mora biti obavljen, pa ako ste dovoljno snažni i ustrajni u izražavanju svojih stavova, mogli biste doći u mogućnost pomoći pokrenuti pravu vrstu promjena.

■ NAPOMENA ■ pripremila, s uvodom: Snježana MOSTARKIĆ ■ autorica: Suzanne CAPEK TINGLEY, dugogodišnja učiteljica, ravnateljica i autorica knjige Kako se nositi sa zahtjevnim roditeljima ■  SAD: Hey Teach! – mrežne stranice namijenjene učiteljima i drugim osobama u obrazovanju; donose iskustva iz nastavne prakse, stručne sadržaje i provjerene izvore; osnivač je Western Governors University (WGU), neprofitna internetska sveučilišna zajednica iz Salt Lake Cityja, u američkoj državi Utah ■ izvornik: wgu.edu  ■ photo by Shutterstock  ■