Aktualno
INTERVJU: FILIP VRHOVNIK, VODITELJ PROJEKTA DIGITALNI UČENIČKI INKUBATOR
U Digitalnom učeničkom inkubatoru stvaramo nove generacije kreativaca i inovatora budućnosti
objavljeno: 31. siječnja 2022.

Nakon odličnog početka s 2000 prijavljenih sudionika, više od 160 uključenih škola iz svih krajeva Hrvatske i 170 razvijenih inovativnih projekata u 2021. godini, nastavlja se Digitalni učenički inkubator – zapažena inicijativa Instituta za inovacije, Školske knjige i Znanstvenog centra izvrsnosti za školsku efikasnost i menadžment. Riječ je o online projektu kojim se razvijaju kreativni i poduzetnički potencijali učenika osnovnih i srednjih škola kako bi se kontinuirano stvarale nove generacije kreativaca i inovatora budućnosti.

U Digitalnom učeničkom inkubatoru mogu sudjelovati učenici viših razreda osnovne škole i srednje škole iz cijele Hrvatske, a prijaviti se mogu besplatno sve do 14. veljače 2022. namrežnoj stranici projekta. Svrha je projekta potaknuti učenike da se povežu oko zanimljivih ideja i tema te vježbaju apstraktno i kritički promišljati. O odličnom projektu koji povezuje učenike iz cijele Hrvatske, a uskoro i iz Europe i svijeta, razgovarali smo s voditeljem projekta Filipom Vrhovnikom, direktorom rasta i razvoja u Institutu za inovacije.

U Digitalnom učeničkom inkubatoru prošle ste godine razvili čak 170 projekata. U pandemijskoj godini zacijelo nije bilo jednostavno stvoriti takav projekt. Kako ste ga, zapravo, kreirali i jesu li rezultati u skladu s vašim očekivanjima?

– Digitalni učenički inkubator kreirali smo upravo kako bismo kontrirali negativnim učincima pandemije te fizičkog i socijalnog distanciranja. Željeli smo iskoristiti prednosti digitalne tehnologije kako bismo učenike i učitelje povezali oko smislenih i razvojnih tema i usmjerili na zajednički rad na idejama koje ih vesele, da se odmaknemo od toliko negativnoga i okrenemo se prema pozitivnome i prema budućnosti.

Razgovarala Jelena Mandić-Mušćet

Sve što smo postigli projektom nadmašilo je naša očekivanja, ponajprije zbog nesigurnosti, neizvjesnosti i nestabilnosti koju smo u tom razdoblju svi proživljavali. Ovakav silan angažman i učitelja i učenika pokazuje da smo spremni gledati naprijed i učiti, razvijati se čak i kad stvari oko nas nisu bajne. Upravo ta pobjeda karaktera i načina razmišljanja najveće je zadovoljstvo projektom.

U prošlogodišnjem inkubatoru sudjelovalo je oko 2000 učenika i učitelja. U kojoj su mjeri oni iskazali svoju kreativnost, pokazali poduzetnički duh i usmjerili se na stvaranje vrijednosti?

– Moram priznati da su nas učenici zaista iznenadili. Osim što su uspjeli razviti projekte koji su i novi i smisleni, što je preduvjet da budu inovativni, i za koje postoji potencijal na tržištu, pokazali su toliko važnu upornost i ustrajnost kroz cijeli proces – bez obzira na sve nedaće s izolacijama i izostancima. Važnije je od samih poduzetničkih projekata taj poduzetnički način razmišljanja koji vas gura prema naprijed i tjera da budete bolji od sebe. S obzirom na sve što su učenici pokazali u ovom projektu, ne moramo se bojati za stvaralačku budućnost Hrvatske.

Što su pokazali najbolji? Kakve su ideje razvili?

– Odlična je stvar što su razvijeni projekti toliko različiti. To jasno pokazuje da smo imali šaroliko društvo koje ima različite interese i koje želi raditi na stvarima koje ih vesele, a ne na nečemu što je trenutačno fora i trend. Ista je situacija vidljiva i u pobjedničkim projektima.

Učenici I. osnovne škole Čakovec, najbolji u kategoriji osnovnih škola, osmislili su Natural Disaster Survival, igru koja služi za edukaciju o prirodnim katastrofama te građane usmjerava kako postupiti u opasnim situacijama. Drugo su mjesto osvojili učenici Osnovne škole „Vladimir Nazor” iz Križevaca koji su stvorili virtualnog asistenta za upis u srednju školu, a na trećem su mjestu učenici Osnovne škole „Sv. Matej” iz Viškova koji su osmislili Sovu, igračku koja u kombinaciji s pričama i volonterskim aktivnostima maloj djeci pomaže prebroditi boravak u bolnici bez roditelja.

Učenici Srednje škole Valpovo bili su najbolji u kategoriji srednjih škola, a stvorili su pametne zavjese koje pomoću solarnih ćelija postaju fotonaponski sustavi za proizvodnju električne energije. Drugo mjesto zauzeli su učenici Tehničke škole Ruđera Boškovića iz Zagreba koji su osmislili pametni lokot za bicikl. Treće su mjesto na kraju Digitalnog učeničkog inkubatora zauzeli učenici XVI. gimnazije u Zagrebu s projektom Sve će biti dobro. Riječ je o digitalnoj platformi i proizvodima koji se bave mentalnim zdravljem.

Hoće li se neki od 170 projekata razvijati samostalno, negdje drugdje, ili možda i dalje u vašem okrilju?

– Ne samo da će se nastaviti razvijati, već su se neki i implementirali – što nas još više veseli. Time nismo samo potaknuli učenike na promišljanje, već i na konkretnu akciju i stvaranje nečega što prije nije postojalo. Tim Digitalnog učeničkog inkubatora svim učenicima i učiteljima stoji na raspolaganju za bilo kakav daljnji rad na projektima ili pomoć u bilo kojem elementu razvoja projekta.

Pozivamo sve zainteresirane da se besplatno prijave do 14. veljače i sudjeluju u uspješnoj priči koju su pokrenuli Institut za inovacije, Školska knjiga i Znanstveni centar izvrsnosti za školsku efikasnost i menadžment

Teže je za očekivati da će baš svi na neki način implementirati svoje projekte, ali u ovoj fazi njihova života to i nije toliko važno. Ključan je taj proces učenja, razvoja i igre u stvaranju projekata jer njime razvijamo kreativnost i treniramo vlastiti mozak. Ako na tome učenici ustraju, živi projekti i vlastita poduzeća već će s vremenom niknuti.

Inkubatori poduzetničkih ideja uglavnom su fizički ili hibridni. Vi ste se opredijelili za digitalnu varijantu. Zašto vam je bio bitan online kontekst?

– Ovakav online modalitet projekta omogućuje svima koji imaju pristup internetu i računalu ili mobilnom uređaju – jednake uvjete za učenje i rast. U većini slučajeva, nažalost, učenici iz većih gradova i mjesta imaju prednost i više prilika za ovakav tip dodatnih aktivnosti. Tu su manja mjesta i nešto udaljeniji lokaliteti zakinuti. Digitalne tehnologije omogućuju nam da riješimo taj problem i da svi možemo zajedno raditi, učiti, razvijati se i pokazati svoje talente. Osim toga, digitalni kontekst omogućuje nam znatno veći obuhvat projekta. Tako ćemo u idućim godinama u ovaj koncept uključiti i zemlje regije, Europe i svijeta, a sve to kako bismo izgradili globalnu zajednicu kreativaca i inovatora budućnosti.

Hoće li se prijave za ovogodišnji natječaj razlikovati od lanjskoga?

– Proces prijava u projekt ostao je isti i jednako fleksibilan. Prijaviti se mogu učenici samostalno, mogu ih prijaviti roditelji, a u većini slučajeva to će učiniti učitelji. Sve što je potrebno jest ispuniti prijavni obrazac na stranici www.digitalniinkubator.eu/prijave, nakon čega ćemo poslati sve detalje i informacije za uključivanje.

Mogu li se na natječaj prijaviti i prošlogodišnji timovi? Koliko veliki mogu biti timovi i može li određeni učenik biti sudionik više timova?

– Timovi maksimalno mogu imati deset učenika, a svaki učenik može biti uključen u maksimalno tri tima. Prošlogodišnje timove, pak, posebno potičemo da se ponovno prijave jer sve je ovo proces učenja i razvoja. Kreativnost, nažalost, nije nešto što možemo naučiti, svladati – i to je to. Kreativne potencijale potrebno je razvijati i trenirati cijeli život bez iznimke. Razvoj mozga funkcionira slično kao i mišića – bez kontinuiteta u treningu nema napretka. Zato je važno ustrajati u ovakvim aktivnosti i pomicati vlastite granice jer se jedino tako možemo razvijati.

Kakve nagrade mogu osvojiti škole i timovi?

– Tri najuspješnija tima u kategoriji osnovnih škola i kategoriji srednjih škola osvojit će vrijednu novčanu nagradu i poklon-bon Školske knjige. Jedini je uvjet da se novčana sredstva utroše na razvojne aktivnosti i stvari, a kako bismo osigurali da ulažemo u daljnji rast i razvoj članova tima ili projekta. Osim toga, osnovna i srednja škola koje imaju najviše prijavljenih učenika, najveći postotak timova koji su završili inkubator te ostvarili najbolje plasmane u ukupnom poretku, osvojit će vrijednu novčanu nagradu i titulu Škola za inovacije – nagradu za najinovativniju osnovnu i srednju školu u Hrvatskoj. Uz to, dodijelit ćemo i posebno priznanje Mentor inovator za učitelje i profesore koji su uvelike pridonijeli u razvoju kreativnosti svojih učenika.

Koja su vaša očekivanja od ovogodišnjeg natjecanja?

– Očekivanja od ovog izdanja vrlo su visoka – i u kontekstu broja učenika i učitelja koji će se uključiti i u kontekstu finalnih projekata koji će se na kraju razviti. Također, namjera nam je doprijeti do još više različitih mjesta i gradova u Hrvatskoj kako bismo imali što raznolikije društvo i širi utjecaj. Želja nam je pokazati svima da se može i da postoje brojni mladi ljudi koji žele i znaju stvarati – ovim projektom njih stavljamo u prvi plan.

Ultimativno želimo utjecati na mentalni sklop mladih, ali i društva u cjelini. Da se ne usmjerimo na traženje izlika, već na pronalazak rješenja, ističe voditelj projekta Filip Vrhovnik

Kognitivni su kapaciteti valuta budućnosti

Na koja se ključna znanja i vještine budućnosti usmjerava inkubator i zašto? Koja je svrha i utjecaj Digitalnog učeničkog inkubatora?

– Ključna stvar koju želimo razviti ovim projektom jest sposobnost kreativnog, apstraktnog i kritičkog promišljanja. S obzirom na sve intenzivnije procese digitalizacije i automatizacije u svim sferama života i rada, važno je razvijati kognitivne kapacitete jer su oni valuta budućnosti. Tako ovim projektom učimo o kreativnosti, inovacijama, mentalnom sklopu stvaranja vrijednosti i sposobnosti rješavanja kompleksnih problema na održiv način. Osim toga, važno nam je da učenici pokažu proaktivnost u ovakvim izvannastavnim aktivnostima, da se oblikuju putem timskog rada i da svladaju svu kompleksnost i izazove komunikacije u timu. Ultimativno želimo utjecati na mentalni sklop mladih, ali i društva u cjelini. Da se ne usmjerimo na traženje izlika, već na pronalazak rješenja. Da nismo začarani prijašnjim uspjesima, već da se okrećemo novim izazovima i prilikama ispred nas. Da ne gledamo kako jedni druge spustiti, već kako jedni druge možemo uzdići i zajedno uspjeti. Jedino takvim drastičnim zaokretom možemo promijeniti putanju kojom skupa idemo.

DIGITALNI INKUBATOR – PRIJAVE