Aktualno
■ UČENJE NA OTVORENOM JE UČENJE ZA ŽIVOT ■
Zašto je važno učenje i boravak u prirodi
objavljeno: 9. lipnja 2024.

Jedan od načina kako možemo promicati mentalno zdravlje učenika, jačati psihološku otpornost i razvijati kompetencije važne za nastavak školovanja i život je vrlo jednostavan, boravkom u prirodi.  Učenje, kretanje i igra na otvorenom, u prirodi,  podupire različite aspekte cjelovitoga razvoja djeteta.

Priroda je poticajno okružje koje učiteljima i učenicima  pruža mogućnost istraživanja, poučavanja i učenja u interakciji s okolinom kroz različite osmišljene aktivnosti na otvorenom.

U posljednje vrijeme svjedoci smo smanjivanja boravka i aktivnosti na otvorenom, dok u istom razdoblju bilježimo sve veći broj djece koja doživljavaju teškoće u području mentalnog zdravlja.

Uočava se depresija, anksioznost i različiti oblici poremećaja u ponašanju i prehrani kod djece osnovnoškolske i srednjoškolske dobi. Briga za mentalno zdravlje djece danas je važna tema jer uz obitelj i svi sudionici odgoja i obrazovanja imaju svoju ulogu.

Vrijeme koje djeca provode u prirodnom okružju, kretanju i igri oduvijek se podrazumijevalo, no u posljednjih nekoliko godina svjedoci smo da djeca sve manje vremena provode na taj način.

Stručnjaci bilježe i upozoravaju na porast broja djece i mladih koja doživljavaju različite poremećaje na području mentalnog zdravlja. Uz roditelje i  odgojno- obrazovni djelatnici imaju važnu ulogu u promicanju mentalnog zdravlja djece i postoji potreba za intervencijom jer su podatci koje iznose stručnjaci zabrinjavajući.

Kao česti poremećaji mentalnog zdravlja kod djece navode se depresija, anksioznost, agresivnost, poremećaji u prehrani, samoozljeđivanje i samoubojstva. Spominje se i nova dijagnoza ekranitis, vrsta digitalnog autizma.

U prirodi djeca stječu različita iskustva koja im omogućuju da bolje razumiju svijet oko sebe, utječe se na promicanje motivacije i aktivnog sudjelovanja učenika.

Priprema, organizacija i provođenje nastave na otvorenom je zahtjevnija za učitelja, ali je dobrobit koju donosi učenicima velika, daleko veća od uobičajene nastave koja se provodi u učionici.

Kroz različite osmišljene aktivnosti na otvorenom moguće je realizirati odgojno-obrazovne ishode kurikuluma nastavnih predmeta na višoj razini i na učenicima zanimljiv način. Većina očekivanja kurikuluma međupredmetnih tema uspješno se može planirati i realizirati učenjem izvan učionice, na otvorenom. Meke ili transverzalne vještine u današnjici naglašavaju se kao bitne, usko su povezane i utječu na školski uspjehom i psihološku otpornost djece. U odrasloj dobi važne su za uspješno funkcioniranje svakog pojedinca u zajednici.

Priroda je poticajno okruženje za spoznajni,  socio-emocionalni i fizički razvoj.

Interdisciplinarnim pristupom izvan zidova učionice potaknut će se motivacija za učenje, aktivno učenje, promjena pristupa učenju, spremnost za rješavanje problema i odgovornost. Potiče se dubinsko i trajno učenje, posebice primjena znanja i vještina u novim situacijama i kreativnost učenika.

Pred učenike se postavljaju zahtjevi koji su izazovni, ali realistični, u kojima oni mogu pokazati stečena znanja, ali i   sposobnosti i vještine u različitim okružjima. Konačni cilj je stjecanje kompetencija koje se vrednuju u kontekstu njihove primjene u svakodnevnome životu.

Upravljanje osjećajima i ponašanjem, razvoj kvalitetnih komunikacijskih vještina i suradnja spontano se događaju kao i fizički razvoj tijekom aktivnosti učenja na otvorenom.

Rast ekološke svijesti kod učenika je još jedna i jednako važna dimenzija učenja na otvorenom. Svrsishodna primjena digitalne tehnologije u pojedinim etapama aktivnosti može doprinijeti raznovrsnosti sadržaja, metoda i načina učenja i poučavanja.

U našoj, OŠ Slavka Kolara u Kravarskom ove školske godine 2023./24. provodi se Erasmus+ projekt „Čuvajući prirodu učimo čuvati sebe“ jer smo prepoznali prirodno bogatstvo našeg kraja, Vukomeričkih gorica, kao dostupan resurs za učenje i poučavanje na otvorenom.

Na taj način pružamo podršku u očuvanju mentalnog zdravlja naših učenika i škola postaje vježbaonica za život.

Ispred sve nas odgojno-obrazovne djelatnike je stavljen izazov. Istražujte i promišljajte, koristite svaku priliku da realizirate aktivnosti na otvorenom jer  je vrijeme da stanemo, dobro promotrimo što se događa i svjesno postavimo prioritete.

■ Napisala: Renata KOLAREC, učitelj, izvrsni savjetnik ■ OŠ Slavka Kolara, Kravarsko ■