Ispitivanje zrelosti djeteta za polazak u 1. razred važno je da bismo bili sigurni u to da je dijete sposobno nositi se sa zahtjevima koji ga čekaju polaskom u školu.
Zrelost ovisi o biološkom razvoju, ali i o tome koliko je okolina omogućila djetetu da ovlada potrebnim iskustvima. Dijete u nekim područjima može biti lošije od prosjeka, što može biti razlog za odgodu upisa u 1. razred ili je tu vještinu potrebno još malo poticati i usavršiti. Emocionalnu, socijalnu, fizičku i intelektualnu zrelost provjeravaju stručnjaci različitih profila: psiholog, pedagog, logoped, liječnik školske medicine i učitelj razredne nastave.
■ ASPEKTI ZRELOSTI
Zrelost podrazumijeva skup funkcionalnih vještina koje dijete usvaja unutar određenog razdoblja. Razvijene vještine omogućuju djetetu obavljanje dužnosti koje mu se nameću. Vještine koje su važne i kojima dijete treba ovladati jesu:
♦ Vođenje brige o samome sebi podrazumijevasamostalan odlazak na zahod, samostalno jedenje, oblačenje i svlačenje, poznavanje osnovnih podataka o sebi.
♦ Ponašanje se odnosi na razumijevanje i poštovanje pravila ili ograničenja, sposobnost kontroliranja razdraženosti i nezadovoljstva.
♦ Socijalne vještine važne su za odnose s prijateljima u smislu dijeljenja, čekanja i uključivanjau igru s drugom djecom.
♦ Emocije koje su zrele olakšavaju djetetu odvajanje od roditelja, nadzor nad plakanjem i sposobnost snalaženja u novim okolnostima.
♦ Koncentracija je vrlo važna vještina koja pokazuje može li dijete ostati na određenome mjestu, slušati i slijediti upute odrasle osobe i dovršiti zadatak
♦ Govor i jezični razvoj podrazumijevaju da dijete treba govoriti jasnoda ga svi razumiju, da treba razumjeti rečenice koje sadržavaju do četiri riječi ili pojma i ponoviti rečenicu od približno sedam do osam riječi sa svim riječima.
♦ Čitanje uključuje osnovne i specifične vještine kao preduvjet za potpuno usvajanje čitanja. Osnovne su vještine govorni vokabular, logično prepričavanje priča i događaja, postavljanje pitanja i pojam tiska. Specifične su vještine fonološka svijest, poznavanje slova abecede, spajanje dvaju do triju glasova da bi se složila i rastavila riječ (n-e-b-o čini nebo).
♦ Rad s brojevima uključuje provjeravanje poznavanja i precrtavanja jednostavnih oblika (krug, kvadrat…), razumijevanje veličina (veći, manji, najviše, najmanje), povezivanje istih predmeta, brojenje do 10.
♦ Pisanje podrazumijeva pravilno držanje olovke, precrtavanje kružića, vodoravnih i okomitih crta, pisanje svojeg imena, što su predvještine za usvajanje pisanja.
Pravilnik o postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, učenika i sastava stručnih povjerenstava; NN RH broj &7/14
Prema Pravilniku, ove godine pravo na upis imaju djeca koja navršavaju šest godina od 1. travnja 2023. do 31. ožujka 2024. godine. Djeca koja navršavaju šest godina od 1. travnja do 31. prosinca 2024. g. za koju roditelji žele ostvariti pravo na prijevremeni upis u prvi razred trebaju podnijeti zahtjev. Ako roditelj na prijedlog Povjerenstva želi odgoditi djetetov polazak u školu, također podnosi zahtjev za odgodu.
Stručno povjerenstvo škole za upis u prvi razred osnovne škole donosi mišljenje s prijedlogom na temelju neposrednog pregleda djeteta, razgovora s roditeljem, pojedinačnim članovima Povjerenstva, dostavljene dokumentacije iz predškolske ustanove ili ustanova u kojima je dijete bilo obuhvaćeno procjenom. Prijedlog se može odnositi na prijevremeni upis ili odgodu upisa.
■ PRIJEVREMENI UPIS
Postoje djeca koja se brže razvijaju od svojih vršnjaka, pa mogu svladati sve prepreke koje se nameću. Takvu djecu moguće je upisati ranije, ali je pritom nužan oprez.
■ ODGAĐANJE POČETKA ŠKOLE
Ako pregled djeteta pokaže da još nije dostiglo onu razinu zrelosti koja omogućava udovoljavanje školskim zahtjevima, odnosno da će odgoda pozitivno utjecati na djetetov psihički razvoj, preporučuje se odgoda početka školovanja za godinu dana.
■ DOBAR POČETAK U ŠKOLI
Dobar početak u školi imaju ona djeca koja imaju pozitivnu sliku o sebi, koja se znaju zauzeti za sebe, koja znaju rješavati probleme i sukobe, ponose se uspjehom, a podnose neuspjeh. Osobito treba obratiti pozornost na socijalnu zrelost u odnosu s prijateljima, da se znaju dogovarati i pridržavati pravila. Predškolac treba biti motiviran i s upornošću završiti ono što je započeo.
Izabrala i napisala Ivana ŠABIĆ | prof. logopedije, savjetnica u Osnovnoj školi Trilj | prema:
♦ Helen, L. Valerie M. (2007). Pripremite dijete za školu. UK Vermilion
♦ Belinova, L. Jirova, M. (1981). Kako pripremiti dijete za školu. Svjetlost. OOUR Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Sarajevo
♦ Ĉudina – Obradović, M. (2008). Spremnost za školu: Višestrukost značenja pojma i njegova suvremena uporaba. (Odgojne znanosti. Vol. 10. br. 2. str. 285-300. Učiteljski fakultet. Sveučilište u Zagrebu)