Savjeti stručnjaka
S UČENICIMA TREBA ZNATI
Što kažem svojim učenicima kada oni kažu da ne vole čitati
objavljeno: 3. siječnja 2018.
  • Učenici: „Mrzimo čitati.“

Ja: „Mrzite? Doista mrzite čitanje?“

  • Učenici: „Čitanje je dosadno.“

Ja: „Da, čitanje može biti dosadno. Ja sam morao čitati tako mnogo dosadnih knjiga u školi.“

  • Učenici: „Doista?“

Ja: „Da. I rijetko kada sam mogao sam izabrati što ću čitati. A i kada sam mogao birati, to nije bio slobodan izbor, nego sam morao birati između dva ili tri izbora. Nešto kao kad vam ponude meso, a vi ste vegetarijanac.“

  • Učenici: „Meso?“

Ja: „I nikad nisam zaista dobio priliku razumjeti zašto bih trebao čitati. Mislim, znao sam da je to dobro za mene, ali nisam razumio zašto. Moji bi učitelji od čitanja napravili natjecanja i davali nam bodove. Katkad su djeca koja su voljela mnogo čitati mogla osvojiti posebne izlete. To mi je teško palo jer nisam volio čitati – ili sam barem tako mislio.“

  • Učenici: „Barem ste tako mislili?“

Ja: „Da. Ispalo je da sam samo izbirljiv čitatelj. Nitko ne voli baš sve knjige. Neki čitatelji možda vole ideju ili proces čitanja, ali ono što doista vole jesu ideje. Način na koji pisci mogu stvoriti slike u vašoj glavi. Način na koji čitanje utišava vaš um i opušta vas. No, zapravo, čitanje je samo način na koji možete doći do tih stvari. Čitanje je samo strategija.“

  • Učenici: „Strategija?“

Ja: „Da, način na koji možete nešto učiniti. Čitanje vam može pomoći da bilo što učinite: rastavite motor, dizajnirate most, postanete inspirirani, razumijete druge ljude, zaljubite se, doživite svaku zamislivu emociju. Strah. Znatiželju. Zadovoljstvo. Ponos. Čežnju. Knjige vam pomažu razumjeti, a razumijevanje vam pomaže osjetiti.“

  • Učenici: „Hm, valjda…“

Ja: „To je istina. To mi je pomoglo da učim, osjećam, razumijem i rastem. Kada završim neku knjigu, ja više nisam ona ista osoba koja sam bio kada sam je počeo čitati.“

  • Učenici: „Kako to?“

Ja: „Kao prvo, malo sam stariji. Katkad mi je potrebno i po nekoliko mjeseci da završim knjigu. I obično sam malo pametniji, ali to nije razlog zbog kojeg čitam. Svaka je knjiga kolekcija ideja, likova, simbola i metafora. Ali i tekstova pjesama, citata iz filmova i videoigara, i djevojaka, i dječaka, i brzih automobila, i svačega drugoga, zbog toga što mi te stvari pomažu razumjeti knjige i knjige mi pomažu razumjeti te stvari.“

  • Učenici: „Ne shvaćamo točno što želite reći.“

Ja: „Emocije su gorivo.“

  • Učenici: „Kako to mislite?“

Ja: „Zamislite raketu – izgaranje goriva stvara potisak koji lansira raketu u orbitu. To je ono što emocije čine – one lansiraju.“

  • Učenici: „Lansiraju što?“

Ja: „Bilo što. Ako dovoljno dugo obraćate pozornost na nešto da biste to razumjeli – razumjeli dovoljno dobro da biste osjetili nešto – upravo je to tajna koja stoji iza svih velikih stvari koje su ljudi ikada učinili.

Aleksandar Veliki, Abraham Lincoln, Nikola Tesla, Robert Frost, Martin Luther King. Ti su ljudi vidjeli nešto, osjetili nešto i učinili nešto. Ideje u videoigri ili pjesmi ili filmu ista su stvar. Ista vrsta ideja zapakiranih na različite načine.“

  • Učenici: „Doista?“

Ja: „Neki upotrebljavaju svjetlo. Neki boju. Neki zvukove. Neki izražavaju stavove ili govore velike riječi ili bilo što drugo. No sve su to ideje.“

  • Učenici: „Kakve to ima veze sa raketom?“

Ja: „Zaboravite raketu. Razmišljajmo o glazbi. Ono što knjige čine bolje od gotovo bilo čega drugoga jest da vam daju ritam koji ne možete ne slijediti. Svaka pročitana stranica daje ritam. Samo čitate stranice i vi zapravo slijedite određeni ritam.“

Videoigre također su na neki način slične tomu. A ista stvar je i s pjesmom, i filmom, i stripom, i crtićem itd. No ništa od toga nema doseg koji knjige imaju.“

  • Učenici: „Doseg?“

Ja: „Postoji milijun knjiga o svemu i svačemu što možete zamisliti u svakomu mogućem tonu, formatu i strukturi koju možete zamisliti. Knjige su beskonačnost.“

  • Učenici: „Vi ste stvarno čudni.“

Ja: „Ako kažete da mrzite čitanje, to znači da mrzite ideje i emocije. Osjećanje stvari. Stvaranje stvari. Istraživanje stvari. Postizanje stvari. Sljedeći put kad kažete da mrzite čitanje, recite umjesto toga: ‘Ja mrzim osjećati stvari’, ili ‘Ja mrzim priče i ideje zapisane riječima na komadima papira koje mi pomažu postići ono o čemu sanjam.’“

  • Učenici: „Vi ste definitivno čudni.“

Ja: „Poenta je u sljedećemu: vi ste samo izbirljivi čitatelji, a to je znak inteligencije. U knjižnici koja sadržava deset tisuća knjiga, 98 posto njih bi bilo bi mi dosadno, ali to znači da postoji barem dvije tisuće knjiga koje bih obožavao.

  • Idite i nađite svojih dvije tisuće knjiga – dopustite da vas ideje i emocije promijene, a zatim učinite nešto što će promijeniti svijet.“

…………………….

NAPOMENA:

  • TeachThought portal je posvećen potpori i obrazovanju edukatora i razvijanju podučavanja u 21. stoljeću. TeachThought ponajprije prenosi teme vezane za istraživanje novih modela podučavanja i uloge igre u učenju te pomaže edukatorima da usavrše vlastiti zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com
  • Photo by Element5 Digital on Unsplash copy