Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Igre sa slovima i riječima
objavljeno: 16. kolovoza 2016.

Kako se bliži polazak u školu, svakom roditelju naviru različita pitanja – kakvu torbu kupiti, kakve papuče, kakvu odjeću za prvi dan, treba li naručiti knjige… No, sada ćemo još malo vremena provesti u igri. Pri “testiranju” budućeg prvašića za upis možda je osoba koja je testirala dijete pitala nešto kao “Možeš li riječ bubamara rastaviti na glasove?”

Upoznat ću vas s dva pojma koji učitelji koriste u 1. razredu na početku polugodišta.

a) Glasovna analiza

Dijete čuje glasove oko sebe, skup svih glasova je riječ, riječ nam je potrebna za sporazumijevanje. Glasovna analiza je rastavljanje riječi na glasove. Ako bih govorila iz svog učiteljskog kuta, uvijek u razredu imam barem troje djece koji NE čuju te glasove, zato je potrebno prije škole razviti tu sposobnost.
Navest ću neke od mogućih igara/scenarija kako razvijati dječju koncentraciju i sposobnost da čuju glasove (od lakšeg prema težem):

Igramo se SLOVICE – zadate glas/slovo, a dijete mora naći što više riječi koje počinju tim glasom/slovom, D kao Darko, M kao Marija…

Nešto teže – nađi što više riječi koje u sredini skrivaju glas/slovo, recimo M – mama, tama, rama … Kad dijete uoči kako, neće mu biti problem uočiti rimu u drugom razredu jer, eto, to se već igralo prije škole.

Najteže je kad tražite da dijete pronađe što više riječi koje završavaju na neki glas/slovo, recimo T prst, hrast, tat… (da vam prišapnem – budite spremni za igru, pripremite se, mene moja cura pobijedi bez problema – dok ja brojim glasove, ona skupi deset riječi).

Igre oblikovanja plastelinom – slovo A oni moraju izraditi plastelinom – predmet koji počinje tim glasom i oblikovati slovo, tu ste vi da im pomognete, možda čak da izradite kartice sa slovima, ali najviše od svega osluškujte je li vaše dijete zainteresirano za slova.

b) Glasovna sinteza

Ona spada u težu skupinu zadataka za svako dijete, traži više kognitivne povezanosti i povezivanja glasova u riječ. Glasovna sinteza je spajanje glasova u cjelovitu riječ.

Pokušajte sa suprugom/partnerom/prijateljem razgovarati slovkajući, na primjer – M-o-l-i-m t-e d-o-d-a-j m-i j-a-b-u-k-u. Vrlo brzo će prvašiću to biti zanimljivo i on/ona će se željeti uključiti u igru. To je sposobnost koju svi mi učitelji priželjkujemo da djeca imaju razvijenu s polaskom u prvi razred. Djeca koja nauče tu igru vrlo brzo uoče da mogu osmisliti svoj jezik pa tako nastaju “šatrovački” i ostali oblici koje dijete može koristiti u igri.

  • POTAKNITE ZANIMANJE ZA UČENJE

Neka djeca pokazuju zanimanje za slova. Nemojte biti učitelj, ali budite izvor znanja svom djetetu. Ako dijete zanimaju slova, napravite kartice s njima (veliko tiskano slovo), a dijete neka oslika slovo simbolom koje povezuje s njim. Tu karticu zalijepite oko prostora gdje se dijete igra ili spava. Zašto? Jer dijete voli imati podsjetnik da je nešto novo naučilo, napravilo, izradilo samostalno i to mu trebamo omogućiti. Nema većeg veselja u razredu nego kad učenik ugleda svoj rad na panou, pa još kad se pohvali kod kuće, pa dođe mama i fotografira taj rad. Trebate vidjeti to veselje!

  • SLOVA – RIJEČI – REČENICE

Slovo je pisani znak za glas i moja je preporuka da se igrate glasovima, ali ako dijete baš želi, omogućite mu da napiše svoje ime, da shvati od kojih se glasova (slova) sastoji njegovo ime. Vrlo brzo će tražiti nove riječi, i to će uvijek biti nešto njemu poznato, nešto iz okoline – mama, tata, baka, seka, braco… Ne ispravljajte njegova/njezina prva slova, ne rugajte se grbavim crtama, ne tražite da vam piše u pisanku. Pustite da ta slova budu izraz dječje znatiželje, istraživanja, a ne školska zadaća. Jer, ako se već sada, prije prvog razreda, postavite kao netko tko kori, zahtijeva, prijeti – dijete se neće veseliti školi, jer šaljete mu poruku da je u školi netko tko će isto tako od njega tražiti savršenstvo.

Ponekad djeca ne znaju objasniti neku svakodnevnu riječ, recimo svitati, zato se igrajte otkrivanja i značenja riječi. Neka vam objasni što znači pojedina riječ, recimo cvjetati, šetati, pupati, pljuštati…Vidjet ćete da igra i nije sasvim jednostavna.

I na kraju – umjesto pisanja neka vam nacrtaju priču. Imate mnogo besplatnih programa za izradu okvira stripa i neka vam u pet sličica nacrtaju neku poznatu ili izmišljenu priču. Poslužiti vam može i neki od dječjih časopisa (Radost), gdje uvijek postoji priča u stripu. Tako dijete u svojoj glavi stvara bezbroj rečenica, stvara priču i svoju maštu koristi za stvaranje nečeg novog.

Svako dijete je savršeno samo po sebi, s bezbroj bisera koje treba otkriti, s bezbroj divnih situacija koje će nas rasplakati i nasmijati i zato pustite da dijete uživa u ovim danima prije škole, pripremajte ga na bezazlen način i dobit ćete veselog đaka prvaka.

………..

Piše: Sandra VUK | UHURN Zvono

…………

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.