IZ IZVRSNE UČIONICE ■ 92. ■
I mi svoje kune za utrku imamo
objavljeno: 10. veljače 2022.

U moru loših iskreno me razveselila nesvakidašnja vijest da je natječaj za dizajn hrvatskih kovanica i novčanica za euro bio anoniman i otvoren za sve i da su kao najbolji izabrani radovi mladih, uglavnom nepoznatih autora i dizajnera. Jednako mi je sjajno bilo i to što su za svoj rad nagrađeni i to ne samo lijepim riječima već i lijepim kunama. Predugo gledamo kako su ljudi svih umjetničkih usmjerenja nepravedno zakinuti i marginalizirani.

A to počinje već u osnovnoj školi. Tako će dijete, koje osvoji medalju u nekom sportu kao član školskog sportskog tima, dobiti dodatne bodove za upis u srednju školu, a dijete, koje ide u dvije osnovne škole od kojih je jedna umjetnička (glazbena ili plesna), i jednako tako osvoji medalje na državnim prvenstvima – neće.

Jer valjda nije isto trenirati i svirati.

Gledajući nagrađene autore, njihovo zadovoljstvo i ponos, pomislila sam kako je to jedan iskorak, kako smo se odmaknuli od rođaka, kumova i namještenih natječaja. To je djelovalo tako svjetski.

A već je drugi dan postalo tako naše.

I ne mislim pri tome da su laž, plagijat, prevara, falsificiranje… i sve druge teške riječi kojima su se svi obrušili na dan ranije nagrađenog autora svojstveni nama i da je to naše, već mislim na to da svi osuđuju, bez da su gotovo uopće dali priliku čovjeku da se izjasni. Mislim na činjenicu da je i prije nego je vijenac slave uvenuo, čovjek doslovno pregažen negativnim komentarima i kritikama.

I od svih se najmanje čuo komentar Hrvatskog dizajnerskog društva pa ispada da su se zbilja obistinile riječi Ive Andrića kada je napisao da će doći vremena kad će pametni šutjeti, a budale govoriti.

Dan je osude svanuo i sunce zađe nad tom srdžbom pa je bilo potpuno neukusno od mene da ikome govorim o onomu što se meni motalo po glavi:

Kako bi izgledala kovanica i novčanica eura da ih dizajnira jedno obično dijete?

O sigurnosti smo na internetu pričali na satu razrednika. Iako se više bave problematikom hoće li omikron prerasti u virozu i hoće li Rusi napasti Ukrajinu, neki su, ipak, čuli za sporni skandal. A ja? Ja sam iskoristila privilegiju da mogu taj tren raspisati natječaj i otvoriti prijave. Rečeno – učinjeno. Moja obitelj, moj razred, moja škola, moj grad. Dalje od toga nismo išli. Što bi bilo kad bismo imali svoj novac? Kako bi izgledale novčanice, a kako kovanice? Što je najvažnije mojoj obitelji? Po čemu se ona razlikuje od drugih obitelji? Po čemu je poseban moj razred? Na hrvatskim je kovanicama slavuj, nije flamingo; na njima je tuna, nije losos; na njima je medvjed, nije leopard. To sve mi znamo i znamo zašto je tomu tako. Trebali su iskoristiti sve što znaju i napraviti sve što žele. Imali su papire, olovke, bojice, kolaže… sve osim interneta. I igre su počele.
Mojoj je obitelji najvažnije zdravlje. Naša bi valuta bila Zdravica. (Nika)

Moja je obitelj posebna po našem psu Aski. Tako će se zvati naša valuta. Aska. (Noa)

Valuta moje glazbene škole bit će Livadić. Zato što se moja škola zove Ferdo Livadić. (Jana)

Samoborska valuta bit će Samokuna. Na novčanicama će biti vlak Samoborček, na kovanicama borovi. (Anja)

U Samoboru će se plaćati Pricama. Naša će gradska valuta biti Prica – zbog slikara Zlatka Price čije ime nosi Galerija. (Laura)

Samoborčić je valuta našeg grada. Na kovanici od kune – kremšnita, na dvije kune – Stari grad, pet kuna – bor, deset kuna – autobus Samoborček, dvadeset kuna – vlak Samoborček, sto kuna sudac Darko Župančić (to je moj tata), petsto kuna bivši gradonačelnik Krešo Beljak, tisuću kuna sadašnja gradonačelnica Petra Škrobot. (Nikola)

♦ Bilo je još dobrih rješenja, a NAJDALJE SU OTIŠLI Janko i Lara.

Jankova valuta koju je osmislio za naš 4. b razred je Bekica. Na kovanicu od kune stavio je mačku. Zašto mačku? Zato što je na ulazu u našu učionicu pored mog imena naljepnica mačke. Dvije kune – metla. Mi u razredu imamo svoju metlu. Nisu djeca voljela mesti, ne vole ni danas. Ali lakše ide otkad smo metli dali ime. Pa smo ju nekako prisvojili i usvojili i na kraju radnog dana uvijek netko mora pomesti učionicu. Na kovanici od pet kuna – naša spremačica Ivanka, na novčanici od stotinu kuna dopredsjednik razreda Jan Dragobratović, na dvjesto kuna predsjednica razreda Anja Kušić, na petsto kuna smjestila se asistentica Iva, a ja stolujem i kraljujem na novčanici od tisuću kuna!

Slično je napravila i Lara – s tim da kod nje nema metle, ali je tu spremačica Mandica. Ona je uvrstila i novčanicu od pedeset kuna i na noj se nalazi: Duh u močvari! Asistentica i ja zauzimamo iste apoene kao i u Jankovom odabiru. Mislite da se šepurim jer sam na tisuću kuna? I zato što su mi djeca nacrtala lijepo isfeniranu kosu, crvenu majicu i ogrlicu? Ne. Ja sam sretna jer je metla našla svoje mjesto. Ona daje nadu da će djeca koju odgajamo da danas znaju pomesti svoju učionicu – sutra znati pomesti ispred svoga praga.

■   Piše: Marija Mapilele, učiteljica razredne nastave ■  OŠ Bogumila Tonija, Samobor ■